Eigen risico per ziekte/ongeval.

Wat is het idee?

Kunnen jullie het eigen risico aanpassen per case (ziekte en/of ongeval)?

Vorig jaar september is gebruik gemaakt van de Ziezo polis voor een heftige allergische reactie, waarbij 112 is gebeld met afvoer met ambulance etc tot gevolg. De dag erna gelijk gebeld met een allergoloog en dan kan je in januari 2023 komen. Precies en dan staat je eigen risico weer op 0 en kan voor dezelfde klacht nogmaals betalen. Eerlijk? Nee in mijn ogen is het een mooi verdienmodel en betaalt de klant dubbel voor hetzelfde enkel en alleen omdat de wachttijden abnormaal lang zijn. 

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Hoi Erwin,

Ik heb je idee besproken met mijn collega’s. Je wil dat er per ziekte of aandoening maar één keer eigen risico in rekening wordt gebracht. Zodat wanneer de behandeling over de jaargrens doorloopt, je niet opnieuw eigen risico betaalt voor dezelfde aandoening.  

De overheid stelt het wettelijk verplicht eigen risico vast. 
Het eigen risico geldt voor iedereen vanaf 18 jaar. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen gezond en ziek, rijk en arm, jong en oud. Iedereen betaalt op dezelfde manier en hetzelfde bedrag aan eigen risico.  

 Je betaalt niet altijd 2 keer het eigen risico als de behandeling over de jaargrens doorloopt. 
Het is afhankelijk van de Diagnose Behandel Combinatie (dbc). De regels van een DBC zijn ook door de overheid bepaald. Je leest hier meer over hoe een rekening van het ziekenhuis werkt. Ik deelde deze link ook eerder in het gesprek. 

Zilveren Kruis biedt ook wachttijdbemiddeling  
Dit is inmiddels in het gesprek naar voren gebracht. Onze zorgcoaches onderzoeken alle opties. Wil je meer weten over de zorgcoach? Je vindt alle informatie en het telefoonnummer op onze website.   

Heb je nog vragen? Laat het dan gerust weten.   

Hartelijke groet,

Carola