Wat is het idee?
Extra premie ontvangen in plaats van cliënten verliezen
Graag doe ik een suggestie - waar zowel Zilveren Kruis als verzekerde voordeel bij hebben - gerelateerd aan de orthodontiewachttijd.
Situatie: wachttijd ivm beugels
Om een beugel te vergoeden dient verzekerde minimaal 1 jaar voor orthodontie te zijn verzekerd. Gezien de groeiontwikkelingen van kinderen is het echter lastig meer dan een jaar van te voren juist in te schatten óf een kind ter zijner tijd een beugel nodig heeft - en zo ja: wanneer. De huidige wachttijd voor orthodontie vraagt van ouders (en tandarts) om nog voor het wisselen van de tanden al te weten of het kind na het wisselen een beugel nodig heeft.
Nog even los van de vraag of dit dan vanwege medisch redenen is of puur esthetisch - wat de keuze om het advies van de tandarts al dan niet op te volgen ook beïnvloedt.
Afgelopen week kregen we van de tandarts te horen dat onze dochter over een half jaar een beugel nodig heeft - mits ze dan al haar tanden heeft gewisseld. Hiermee liepen we per direct tegen de vraag aan: hoe lossen we het probleem van de wachttijd op? Aangezien er twaalf maanden geleden nog geen beugel in het verre vooruitzicht was, hadden we de verzekering er afgelopen jaar nog niet op aangepast.
Menig ouder is ooit tegen deze wachttijd aangelopen en om die reden naar een andere verzekering overgestapt. Iets waar noch de verzekeraar, noch de verzekeringsnemer bij gebaat is.
Suggestie: win-win
Graag denk ik mee om dit overstappen te voorkomen. Doel: een oplossing die voordeel biedt voor zowel de verzekeraar als de verzekeringsnemer. Dus, een manier waarop u als verzekeraar uw premie (van het wachtjaar) ontvangt, uw klanten behoudt en de verzekerde gebruik kan maken van de beugelvergoeding.
Mijn suggestie is als volgt:
Geef de mogelijkheid om de wachttijd af te kopen door eenmalig de extra kosten in rekening te brengen voor het overstappen naar de driesterren verzekering. Stel, iemand is voor 2022 verzekerd met een aanvullende verzekering van 2 sterren, dan bedraagt deze ‘wachttijd afkooppremie’ 12* (€38,25 - €20,25) = € 216. Dit bedrag is gelijk aan de inkomsten die u gehad zou hebben als de verzekeringsnemer afgelopen januari al zou zijn overgestapt naar 3 sterren. Zilveren Kruis ontvangt dus alsnog de premie én behoudt de verzekeringsnemer.
Aanvullende voorwaarden
De vraag of men dan ook nog andere kosten kan declareer die wel onder de nieuwe verzekering vallen (3 sterren), maar niet onder de oorspronkelijke aanvullende verzekering (bijv. 2 sterren) is mogelijk te pareren door duidelijk aan te geven dat deze premie alleen recht geeft op het afkopen van de orthodontiewachttijd voor kinderen - en niet op het indienen van andere kosten.
Klantenservice
Toen ik bovenstaande suggestie afgelopen week via de telefoon aan een medewerker voorstelde, kreeg ik nee op het rekest. Op mijn vraag waarom het Zilveren Kruis liever een klant ziet vertrekken dan extra premie ontvangt, kwam de reactie: “we hebben het nooit gedaan zoals u voorstelt, dús het kan niet”. Geen heel sterk argument, als u het mij vraagt. Via dit kanaal wil ik u vragen de suggestie nogmaals in overweging te nemen.