Afkopen van orthodontiewachttijd: ontvangst van premie & klantbehoud

Wat is het idee?

Extra premie ontvangen in plaats van cliënten verliezen

Graag doe ik een suggestie - waar zowel Zilveren Kruis als verzekerde voordeel bij hebben - gerelateerd aan de orthodontiewachttijd.

Situatie: wachttijd ivm beugels

Om een beugel te vergoeden dient verzekerde minimaal 1 jaar voor orthodontie te zijn verzekerd. Gezien de groeiontwikkelingen van kinderen is het echter lastig meer dan een jaar van te voren juist in te schatten óf een kind ter zijner tijd een beugel nodig heeft - en zo ja: wanneer. De huidige wachttijd voor orthodontie vraagt van ouders (en tandarts) om nog voor het wisselen van de tanden al te weten of het kind na het wisselen een beugel nodig heeft.  

Nog even los van de vraag of dit dan vanwege medisch redenen is of puur esthetisch - wat de keuze om het advies van de tandarts al dan niet op te volgen ook beïnvloedt. 

Afgelopen week kregen we van de tandarts te horen dat onze dochter over een half jaar een beugel nodig heeft - mits ze dan al haar tanden heeft gewisseld. Hiermee liepen we per direct tegen de vraag aan: hoe lossen we het probleem van de wachttijd op? Aangezien er twaalf maanden geleden nog geen beugel in het verre vooruitzicht was, hadden we de verzekering er afgelopen jaar nog niet op aangepast. 

Menig ouder is ooit tegen deze wachttijd aangelopen en om die reden naar een andere verzekering overgestapt. Iets waar noch de verzekeraar, noch de verzekeringsnemer bij gebaat is.

Suggestie: win-win

Graag denk ik mee om dit overstappen te voorkomen. Doel: een oplossing die voordeel biedt voor zowel de verzekeraar als de verzekeringsnemer. Dus, een manier waarop u als verzekeraar uw premie (van het wachtjaar) ontvangt, uw klanten behoudt en de verzekerde gebruik kan maken van de beugelvergoeding. 

Mijn suggestie is als volgt:

Geef de mogelijkheid om de wachttijd af te kopen door eenmalig de extra kosten in rekening te brengen voor het overstappen naar de driesterren verzekering. Stel, iemand is voor 2022 verzekerd met een aanvullende verzekering van 2 sterren, dan bedraagt deze ‘wachttijd afkooppremie’ 12* (€38,25 - €20,25) = € 216. Dit bedrag is gelijk aan de inkomsten die u gehad zou hebben als de verzekeringsnemer afgelopen januari al zou zijn overgestapt naar 3 sterren. Zilveren Kruis ontvangt dus alsnog de premie én behoudt de verzekeringsnemer.

Aanvullende voorwaarden

De vraag of men dan ook nog andere kosten kan declareer die wel onder de nieuwe verzekering vallen (3 sterren), maar niet onder de oorspronkelijke aanvullende verzekering (bijv. 2 sterren) is mogelijk te pareren door duidelijk aan te geven dat deze premie alleen recht geeft op het afkopen van de orthodontiewachttijd voor kinderen - en niet op het indienen van andere kosten. 

Klantenservice

Toen ik bovenstaande suggestie afgelopen week via de telefoon aan een medewerker voorstelde, kreeg ik nee op het rekest. Op mijn vraag waarom het Zilveren Kruis liever een klant ziet vertrekken dan extra premie ontvangt, kwam de reactie: “we hebben het nooit gedaan zoals u voorstelt, dús het kan niet”.  Geen heel sterk argument, als u het mij vraagt. Via dit kanaal wil ik u vragen de suggestie nogmaals in overweging te nemen.

Dit idee is gesloten
  • Goedemiddag AvanBroekhoven,

    Welkom op Samen! Mooi dat je een idee met ons deelt en zo uitgebreid en duidelijk toelicht. Jammer om te lezen dat je het gevoel had dat de klantenservice hier niet naar wilde luisteren.

    In het voorbeeld dat je schetst zou je het extra premieverschil voor een lopend jaar willen betalen, zodat je het jaar daarop meteen een vergoeding voor orthodontie kunt krijgen. Dit zou je dan willen doen zodra je meer duidelijkheid over de noodzaak van een beugel voor je dochter hebt.

    Veel klanten kiezen pas voor een aanvullende verzekering wanneer zij zeker weten dat zij deze zorg echt nodig hebben. Onderaan de streep komt het er dan op neer dat er meer vergoed wordt, dan dat er aan premie binnenkomt. Het afkopen van de premie zoals jij voorstelt, voorkomt dit niet. Door een wachttijd voor de vergoeding van orthodontie houden we de aanvullende verzekering betaalbaar voor al onze klanten. Hoe zie jij dit in jouw voorbeeld met het extra betalen van de premie?

    Ik wil ook nog even ingaan op de mededeling van de orthodontist. Je schrijft dat de orthodontist vorige week aangaf dat een beugel eventueel nodig is. Dan komt de timing van het advies van de orthodontist voor de beugel goed uit. Je kunt namelijk tot 31 januari 2023 de aanvullende verzekering voor 2023 aanpassen zodat je dochter vanaf 2024 een vergoeding voor de beugel kan krijgen.

  • Beste Jasper,

    Dank voor je reactie. Ik begrijp wat je zegt, de wachttijd houdt de premie lager. 

    Het afkopen van de wachttijd voorkomt inderdaad niet dat klanten een aanvullende verzekering pas kiezen als ze zeker zijn dat ze het nodig hebben. Het voorkomt daarentegen wel dat mensen weggaan als ze tegen de wachttijd aanlopen - iets wat ook financieel nadelig is voor Zilveren Kruis (en derhalve voor de premie van de verzekeringsnemers).

    Wat betreft de beugel van onze dochter begrijp ik je opmerking niet. Als ze in mei 2023 een beugel nodig heeft, is het afsluiten van een orthodontieverzekering - die pas per 1 jan. 2024 een beugel vergoedt - volgens mij mosterd na de maaltijd. De meeste kosten worden in de eerste maanden gefactureerd. Of begrijp ik je verkeerd?

    Met vriendelijke groet

  • Bedankt voor je snelle reactie. Goed dat je benoemt dat mensen wellicht overstappen door de wachttijd. Daar zijn we ons zeker bewust van. We proberen onze verzekerden zo goed mogelijk te informeren. Bijvoorbeeld wanneer we zien dat er jonge kinderen op de polis staan die de leeftijd bereiken waarop er vaak wordt gestart met een beugel.

    Bij orthodontie is er in de meeste gevallen geen sprake van dat de beugel direct moet worden geplaatst. De tandarts of orthodontist kan vaak al een goede inschatting maken wanneer ze het ongeveer verwachten. Vaak kom je dan met de wachttijd nog goed uit. Wat ik met mijn opmerking bedoelde is dat nu het moment is om je verzekering aan te passen. In de meest ongelukkige situatie kom je er in februari of maart achter dat jouw dochter een beugel nodig heeft. Aanpassen van de verzekering kan dan pas weer per 1 januari 2024. Ze zou dan pas per 1 januari 2025 recht hebben op de vergoeding.

    Groet,
    Jasper