Eerlijk overzicht eigen risico

Wat is het idee?

Ik vind mezelf niet dom. Maar ik begrijp het overzicht waar je zou moeten zien hoeveel eigen risico je nog hebt onduidelijk. Om eerlijk te zijn denk ik dat dat met opzet zo gemaakt is. Een voorbeeld, ik was dit jaar bij de KNO arts waarvan ik wist dat dit niet helemaal vergoed zou worden door de zorgverzekering. Welk bedrag heb ik moeten betalen omdat ik eigen risico heb? Welk bedrag moet ik betalen omdat het niet vergoed wordt? ik weet het niet. Vaak heb ik zo'n overzicht even aan de kant gelegd om er later eens goed naar te kijken. Maar later betekent meestal nooit.

Dit idee is gesloten

Wil je opnieuw over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw idee. 

  • Hoi Rick, 

    Leuk dat je ons gevonden hebt op Samen en jouw idee met ons deelt. Ik lees dat je het overzicht waarop je kunt zien wat wel en niet vergoed wordt en  welk deel onder het eigen risico valt niet duidelijk vindt. Bedoel je hiermee het overzicht op 'Mijn ZIlveren Kruis' of op het declaratieoverzicht of beide? 

  • Offline

    Het declaratieoverzicht is nog wel te begrijpen zolang er bijvoorbeeld medicijnen op staan. Dan staan er bijvoorbeeld bedragen tussen van een specialist waar ik ben geweest, die zijn meestal niet hoog dus het zal wel denk je dan.

  • Offline

    Maar wat ik hierboven schreef over de KNO arts is verwarrend. Het moet duidelijk zijn wat die kno arts heeft gekost, wat ik zelf moet betalen omdat dat nou eenmaal moet, wat er dan over blijft en of dat van het eigen risico af gaat.
    Dan staat er aan het eind overzicht eigen risico en als ik daar nu naar kijk op een oud afschrift lijkt het duidelijk maar telkens als ik zo'n brief kreeg was het mij niet duidelijk. Hoe dat komt weet ik niet. Mijn opleiding is HBO dus eigenlijk zou ik niet dom moeten zijn. Maar als er weer wat komt wat wazig is kom ik erop terug.

  • Ik kan me voorstellen dat een declaratieoverzicht soms lastig te lezen of begrijpen is. Ik zou je dan ook zeker niet dom willen noemen. Het is vooral waardevolle feedback om onze communicatie duideljker te maken.

    Mocht je volgende keer een overzicht ontvangen die niet meteen duidelijk is bel dan ook gerust met onze collega's van Klantenservice. Dat kan op verschillende manieren via zk.nl/contact.