Effectievere email

Wat is het idee?

Beste heer, mevrouw,

Ik kreeg onderstaande mail. Als een (onderzoeks)master student psychologie, lijkt me dit een tamelijk ongelukkige werkwijze.

1. De zorg was eind september, het bericht is op 1 december. Hiervoor heb ik geen bericht gehad over de kosten van de zorg. Nu kan ik dit prima betalen, maar voor mensen met een kleiner inkomen, kan dit nogal als een verassing komen.

2. Deze verassing is in het bijzonder problematisch, omdat men er in feite niet meer op kan anticiperen. De meeste mensen krijgen immers tussen de 20e en 30e hun loon gestort. 

3. Daarbij geldt dat het nu december is, een maand waarin men traditioneel relatief veel geldt uitgeeft ten opzichte van andere maanden, onder andere door Black Friday, Sinterklaas, Kerst en Nieuw Jaar. Met andere woorden, men zal nu weinig op de rekening hebben staan. 

4. Er kan gesteld worden, dat men zou moeten weten dat er een rekening aankomt nadat de zorg geleverd is. Dat is tot zekere hoogte waar. Het ging hier echter om een bezoek aan de huisarts met aanverwante zorg. Mensen die zelden gebruik maken van zorg kunnen, verwacht ik, niet al te correct inschatten welke zorg eigen risico kost en welke niet.

5. Gezien de aard van de zorg lag het ook niet voor de hand dat er voldoende twijfel was waardoor men geneigd is om het op te zoeken. Van de huisarts wordt immers altijd gezegd dat het geen eigen risico kost. Echter, men vergeet dat dingen aanverwant aan de huisarts wel eigen risico kosten. 

6. Daarbij is opzoeken voor veel mensen feitelijk niet mogelijk (voor mij uiteraard wel). Het percentage laaggeletterdheid is zo voor mensen met enkel lager onderwijs kwalificaties rond de 40%. zie https://www.lezenenschrijven.nl/informatie-over-laaggeletterdheid-nederland

7. Gegegeven de correlaties met onder andere laag inkomen en vermogen om te sparen, zal het voor hen in het bijzonder moeilijk zijn. 

8. Een potentiele oplossing is eerder een waarschuwingsmail sturen dat er mogelijk kosten komen, ook bij een bezoek aan de huisarts, vanwege aanverwante zorg. 

9. Een andere potentiele oplossing is de betalingsdatum op eind januari zetten, nadat de meeste mensen hun loon ontvangen hebben. In januari geeft men immers doorgaans weinig uit. 

Als u vragen heeft, of (meer) rekening wilt houden met de psychologie van mensen, laat het me weten. 

Met vriendelijke groet,

Ruud

Dit idee is gesloten
  • Goedemorgen Ruud,

    Welkom op Samen. Goed dat je met ons deelt waar je tegenaan liep.

    Ik lees in jouw bericht verschillende dingen. Ik zal ze hieronder even samenvatten. Verbeter mij vooral wanneer ik het niet goed samenvat. Om jouw idee nog duidelijker te krijgen stel ik ook een aantal vragen.

    Je wilt dat we een waarschuwingsmail sturen dat er zorgkosten aankomen. Dit omdat je nu 2 maanden na een behandeling een rekening hebt gekregen waarvan je dit eigenlijk niet meer verwachtte. Een andere mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat mensen goed op de hoogte zijn van wanneer er eigen risico wordt berekend en wanneer niet. In welke situatie verwacht je hierin iets van Zilveren Kruis en wanneer van de zorgverlener?

    Daarnaast wil je dat de betalingsdatum op eind januari wordt gezet. Dit wil je omdat mensen in november en december minder geld hebben door de feestdagen. Bij dit voorstel ben ik nog op zoek naar wat je precies wil. Ligt in jouw ogen de verantwoordelijkheid over het betalen van een rekening bij de verzekeraar of bij een verzekerde zelf?