Altijd complete naam gebruiken voor formulieren

Wat is het idee?

Mijn idee is dat voor alle verzekeringsformulieren de complete naam zoals bekend bij Zilveren Kruis wordt gebruikt.

Waarom?

Deze week had ik een Engelse vertaling nodig van jullie voor een reis Naar Cuba. Ik ben bijna 25 jaar geleden getrouwd en toen heb ik ervoor gekozen om de naam van mijn man achter mijn naam te zetten. In dit formulier werd ik opeens aangesproken met de naam van mijn man (de 2e naam) Het bijzondere was dat mijn man ook 2 namen heeft (hij heeft mijn naam achter zijn naam gezet), maar bij hem wordt wel de eerste naam gebruikt. Toen ik belde om mijn naam weer goed te krijgen bleek dat in het systeem niet te kunnen. Toen ik aangaf dat het bij mijn man wel lukte, kreeg ik als antwoord: ja, maar u bent de vrouw, dat is nu eenmaal zo...  Zo ouderwets. Tegenwoordig heb je diverse mogelijkheden in de ter naamstelling en kan je niet meer automatisch dingen aannemen die misschien in de jaren 50 gewoon waren. 

Doordat de naam niet precies klopt met de verzekeringspapieren zou dat op een reis problemen kunnen geven.

Mijn idee/ de oplossing: wanneer Zilveren Kruis altijd de complete naam gebruikt, weet je zeker dat de ter naamstelling klopt (met paspoort en reispapieren)

Wat heb ik al gedaan: ik heb gebeld, ik heb een klacht ingediend en ik ben netjes teruggebeld met het antwoord: ja, het systeem doet dat automatisch... Het wordt dus tijd dat het 'systeem' gemoderniseerd wordt.

In gesprek over jouw idee
  • Hoi Miranda vO,

    Welkom op Samen, dank voor je idee dat je geplaatst hebt.

    Het klopt inderdaad dat onze gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) komen. We doen dit om ervoor te zorgen dat onze gegevens overeenkomen met de gegevens bijvoorbeeld op je paspoort. Maar in jouw geval gaat dat dus niet goed. Soms gebeurt dit bij lange namen en we daardoor alleen de geboortenaam gebruiken.  

    Je wil daarom dat we je complete naam gebruiken, zodat deze helemaal overeenkomt met je overige documenten. Heb ik je idee dan zo goed begrepen?