Beleid voor buitenlandse studenten

Wat is het idee?

Studenten worden steevast vergeten in de samenleving en zo ook bij Zilveren Kruis. Voor een ideale buitenlandervaring moet je dus voorlopig nog niet bij Zilveren Kruis aankloppen. Die annuleren je verzekering gewoon zonder in adequate taal uit te leggen waarom, helemaal nadat ze je in de zomer bevestigd hebben, dat je niets zou moeten veranderen aan je verzekering.

Daarom lijkt me het volgende stappenplan een uitermate goed idee

1) Stel beleid op voor studenten, die in het buitenland gaan studeren en communiceer hierover aan de hand van een standaard e-mailnieuwsbrief of een online webpagina o.i.d.

2) Leg het in begrijpelijke taal uit wat er van je (als student) verwacht wordt zonder tegenstrijdigheden (i.e. niet eerst 'nee, je hoeft niets aan te passen' om daarna opeens een Wlz-verklaring te vereisen'). Tenslotte maak je (1) verzekeringen er anders alleen maar grijzer en stoffiger van voor studenten en (2) loop je het risico dat het niet begrepen wordt, omdat studenten hier doorgaans nog maar weinig ervaring mee opgedaan hebben

3) Accepteer documenten van DUO. Dit zijn overheidsdocumenten. Als je met DigiD in moet loggen, zou de erkenning van deze documenten niet te veel moeten zijn

4) Verzoek aan Zilveren Kruis om het hier binnen de branche over te hebben. Het bewustzijn is er niet, waardoor keer op keer studenten tegen dit soort problematiek aanlopen en hetzelfde taaie stappenplan moeten doorlopen. Luister hierbij naar studenten, die hier al tegenaan gelopen zijn.

5) Voorkom dat studenten (een kwetsbare groep in het buitenland met gelimiteerde inkomsten meestal) in de problemen komen en onverzekerd in het buitenland door het leven moeten of gezeik krijgen met bijvoorbeeld toeslagen. Ze hebben al genoeg om zich op te focussen (groepsprojecten, tentamens en hun administratie in een hele andere taal op orde krijgen). Maak het ze makkelijk en denk mee. 

Jouw idee is helder

Je wil dat er een speciale pagina komt voor studenten die in het buitenland (gaan) studeren. Hierop vinden ze heldere informatie over wat dit kan betekenen voor hun zorgverzekering. Je verwacht dat dit problemen bij studenten kan voorkomen.     

Bovenliggend
  • hi Halco,
    bedankt voor je reactie.

    Er is een hoop niet goed gegaan inderdaad en dat voornamelijk aan de kant van Zilveren Kruis, waarbij de communicatie en informatie regelmatig afwijkt.

    In augustus werd mij het volgende verteld: Aangezien ik niet verdien in het buitenland maar studeer, kan ik gewoon in Nederland verzekerd blijven. Nu vraagt de Polis-afdeling om aanvullende documenten en kan het tot 8 weken kan duren voor ik deze van de SVB ontvangen heb. In het mailtje van Zilveren Kruis stond niet welke situatie op mij van toepassing is en alle opties leken op het eerste gezicht n.v.t. op mijn situatie.

    Op de pagina 'wonen, werken, studeren en reizen' staat geen duidelijke informatie, die voor mij van toepassing is of de verschillende kopjes geven dubbelzinnige informatie. Ik ben tevens niet op deze pagina gewezen. Het wekt de indruk dat Zilveren Kruis zelf ook geen duidelijkheid heeft onder welke categorie mijn geval valt, terwijl dit vast vaker voor zal komen. Teleurstellend.

    Ik hoop dat dit duidelijk is en dat er wel snel een pagina komt, die mij en alle toekomstige studenten, die hier tegenaan zullen lopen, van de nodige informatie kan voorzien en dat ik zo snel mogelijk weer verzekerd ben. 

Opmerking
  • hi Halco,
    bedankt voor je reactie.

    Er is een hoop niet goed gegaan inderdaad en dat voornamelijk aan de kant van Zilveren Kruis, waarbij de communicatie en informatie regelmatig afwijkt.

    In augustus werd mij het volgende verteld: Aangezien ik niet verdien in het buitenland maar studeer, kan ik gewoon in Nederland verzekerd blijven. Nu vraagt de Polis-afdeling om aanvullende documenten en kan het tot 8 weken kan duren voor ik deze van de SVB ontvangen heb. In het mailtje van Zilveren Kruis stond niet welke situatie op mij van toepassing is en alle opties leken op het eerste gezicht n.v.t. op mijn situatie.

    Op de pagina 'wonen, werken, studeren en reizen' staat geen duidelijke informatie, die voor mij van toepassing is of de verschillende kopjes geven dubbelzinnige informatie. Ik ben tevens niet op deze pagina gewezen. Het wekt de indruk dat Zilveren Kruis zelf ook geen duidelijkheid heeft onder welke categorie mijn geval valt, terwijl dit vast vaker voor zal komen. Teleurstellend.

    Ik hoop dat dit duidelijk is en dat er wel snel een pagina komt, die mij en alle toekomstige studenten, die hier tegenaan zullen lopen, van de nodige informatie kan voorzien en dat ik zo snel mogelijk weer verzekerd ben. 

Onderliggend