kosten besparing afspraak specialist in het ziekenhuis

Wat is het idee?

Bij mij zijn twee heftige ziektes geconstateerd waarvan één vrij uniek is. Ik moet daarom al vrij dure medicaie gebruiken en zal de rest van mijn leven onder controle van specialisten (in het UMC) blijven.

Een van mijn kwalen is het voorstadium van de ziekte van Kahler ofwel botkanker, gelukkig voorstadium met een kans dat dit nimmer doorzet.

De hematoloog die mij behandelde is vertrokken en mijn geval is overgenomen door een collega in het UMC.

T.b.v. de voortgang van mijn ziekte heb ik begin februari bloed laten prikken. Ik kon de resultaten al lezen in "mijn UMC".

Afgelopen vrijdag had de nieuwe hematoloog een afspraak gepland, waarvoor ik naar het UMC gereisd ben.

De hematoloog vertelde mij dat de uitslagen van mijn bloed onveranderd waren, niet echt goed, maar ook niet slecht. 

En dat was eigenlijk, behalve kennismaking, het gesprek. Niets meer, niets minder. Toen ik vertelde dat ik vaak pijn in mijn rug had zei ze terecht, dat dat niet onder haar competentie viel.

Ik weet niet wat de hematoloog voor het beoek in rekening brengt, ik weet wel dat ik vanuit Beekbergen totaal 4 uren onderweg was en dat ik mijn autokosten kan declareren.

M.i. had de uitslag van het bloed (die ik redelijk zelf kan interpreteren) ook per mail gedaan kunnen worden (in mijn inbox bij het UMC).

Dit had toch wel een paar honderd euros gescheeld. En ik realiseer mij dat ik maar die één patiënt was in het UMC,. Hoeveel keer gebeurt zoiets per dag in het UMC en alle andere ziekenhuizen? Hoeveel geld kan zo niet worden bespaard voor een steeds duurder wordende ziektekostenverzekering? 

Dat heet efficiency

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Hoi Niek,  

Je wil graag in overleg met je arts zelf kunnen bepalen of je een uitslag in het ziekenhuis krijgt, telefonisch of per e-mail. Hiermee voorkom je lange reistijd en daarmee ook reiskosten. Goed dat je daar zo bewust over nadenkt! Ik heb jouw idee met mijn collega’s besproken.   

Ik raad je aan om met je arts te bespreken hoe je een uitslag wil ontvangen.  
Wij bepalen niet of dit in het ziekenhuis moet of ook anders (bijvoorbeeld telefonisch) kan. Wij stimuleren ziekenhuizen wel om digitale zorg te leveren. Veel ziekenhuizen bieden een ‘mijn-omgeving’ waar digitaal communiceren en uitslagen delen mogelijk is. Overleg vooral met je arts wat in jouw situatie mogelijk is.   

Ik wens je veel sterkte met je behandeling. En hoop dat je met je arts kunt afspreken wat voor jullie beiden goed werkt.   

Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust.  

 Hartelijke groet, 

 Carola 

  • Hoi Niek,

    Welkom op Samen. Wat een nare en verdrietige periode moet dit voor je zijn. Fijn om te lezen dat de ziekte van Kahler nog in het voorstadium lijkt te zitten.  

    Goed dat je jouw verbetervoorstel met ons deelt. Je vindt het onnodig om naar het ziekenhuis te reizen, als je de uitslag ook al digitaal in hebt kunnen zien. Om jouw idee nog duidelijk te maken, heb ik nog een aantal vragen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat sommige uitslagen niet fijn zijn om zelf af te moeten lezen van een scherm. En dat je het liever van de arts hoort. Hoe zie jij dat? Zijn er situaties waarin een digitale uitslag of belconsult genoeg is en andere situaties waarbij je wel liever naar het ziekenhuis gaat?

  • Offline als antwoord op Niek

    Beste Jasper,dank voor je reactie. Ja, je hebt gelijk dathet voor sommige mensen niet leuk is om een slecht nieuwsbericht van het scherm te moeten lezen en een gesprek met een empatische arts dan veel sympathieker is. Blijft dat die patiënt altijd zijn eigen resultaten kan lezen want hij heeft immers toegang tot zijn eigen dossier. ls je al een aantal resultaten (in mijn geval van bloed) hebt gehad, kan ie het als patiënt redelijk lezen. Dat blijft. Maar waar het mij om ging, ik en mijn vrouw die mee was, hebben sterk het gevoel overgehouden dat de arts de patiënt die haar toebedeeld was, persoonlijk wilde zien zonder enig nieuws (gelukkig) te hebben. En dat vind ik gemeenschapsgeld vernietigen.

  • Offline als antwoord op Niek

    Ik wil er aan toevoegen, dat een mail voldoende was geweest, ikheb begrepen dat een gtel consult niet zoveel kost als een bezoek.

  • Offline als antwoord op Niek

    Er staat hierboven NIET. Dat moet ijn NET