Digitaal contact met je huisarts

We gaan allemaal wel eens naar de huisarts. Maar het is al lang niet meer de enige manier. Steeds vaker hebben patiënten naast gewone consulten ook digitaal contact met hun huisarts, bijvoorbeeld door (beeld)bellen of via e-mail. De afgelopen tijd was dat vanwege corona vaak de enige optie. Voor de toekomst kijken we of het voor de patiënt soms ook een prettigere optie is.  

Met mijn collega’s kijk ik hoe we jou de keuze kunnen geven om digitaal contact te hebben. En dan is het natuurlijk belangrijk dat de mogelijkheden aansluiten bij wat jij belangrijk vindt. Daarom zijn we benieuwd: heb jij ervaring met digitaal contact met je huisarts? En wat vind je daar prettig bij en wat juist niet?

Bovenliggend
  • Offline

    Hallo ,

    Ik denk dat het bij de huisarts heel makkelijk in te zetten is. Ik zou dat prima vinden om te videobellen met de huisarts zeker in combinatie met het beschikbaar worden van je digitale dossier aan het einde van dit jaar. Dit verminder wederom de reis en wachttijd.  Ook de kans dat je iets extra oploopt tijdens je bezoek aan de huisarts word hiermee verkleint, dit is zeker een mooie bijkomstigheid voor mensen met een zwakke gezondheid.

    Natuurlijk moet er voor de mensen die niet met de digitalisering om kunnen gaan de mogelijkheid blijven de artsen fysieke te bezoeken.

    Groet,

    Jesse

  • Hoi Jesse,

    Dank voor je reactie en het meedenken.

    Fijn dat je het beeldbellen met je huisarts goed ziet zitten. Ik kan de voordelen die jij hiervan noemt ook heel goed volgen.

    Ik ben het helemaal met je eens dat je altijd de mogelijkheid moet houden om als het nodig is ook je arts fysiek te blijven zien. Wel hoop ik dat steeds meer mensen die dat willen ook gebruik kunnen maken van digitale zorg. Heb jij misschien een idee wat wij kunnen doen om dit ook voor mensen die moeilijk met digitalisering om kunnen gaan mogelijk te maken?

    Jan Christiaan vertelde mij trouwens dat je je zorgverlener nu al kunt verzoeken om inzage of opvraging van je medisch dossier in digitale vorm. Dat blijkt per 1 juli wettelijk te zijn ingegaan!

    Groet,
    Cathelijne

  • Hallo Cathelijne,

     

    Het zal altijd een opgave blijven een bepaalde doelgroep mee te krijgen in deze digitale stap.  Vanuit mijn werk als ITer kan ik wel zeggen dat de Coronacrisis een versnelling heeft gebracht in de digitalisering van een hoop processen.

     Er zijn zeker stappen in te zetten in de stap naar digitale zorg voor iedereen. Wel moet je afvragen wie ervoor moet zorgen dat iemand voldoende vaardig is om digitale zorg te kunnen ontvangen. Is dit de zorginstantie of de verzekeraar.

    Houd het zo simpel mogelijk. Uit ervaring weet ik dat op dit moment ieder zorgverlener het op zijn eigen manier doet. Probeer dit te standaardiseren, dit maakt het voor de patiënt makkelijker. Bied de linken naar de digitale zorg op dezelfde plek aan bijvoorbeeld via het patiëntenportaal van de zorgverlener of zelf via het portaal van de verzekeraar.

    Zorg dat het via het ‘click and play’ principe werkt. Mensen drukken op de link en het programma voor het consult word gestart (weet niet of dat met de veiligheid helemaal lukt) maar zorg ervoor dat je maar één keer iets hoeft te installeren en dat het in het vervolg werkt.

    Je kunt er over na denken om een digicoach in het leven te roepen die een testconsult met mensen kan doen als men daar behoefte aan heeft. Ik besef mij goed dat dit laatste enorm veel werk oplevert.

    Er zijn natuurlijk manieren om digitale zorg te stimuleren maar dit mag niet ten kosten gaan van de kwaliteit van de zorg.

    Alle scenario’s kunnen nog breder worden uitgedacht, als je dat wil hoor ik het graag.

    Groet,

    Jesse

  • Offline als antwoord op jesse:

    Hartelijk dank voor je suggesties Jesse. Dit zijn nuttige voorstellen waar ook de IT leveranciers van de zorgverleners hun voordeel mee kunnen doen. Wat je voorstel van een digicoach voor het samen testen betreft; die is origineel en de moeite waard om te delen met organisaties die burgers helpen met digitale vaardigheden. We zullen daar op letten!

    Groet,
    Jan Christiaan

Reageren
  • Offline als antwoord op jesse:

    Hartelijk dank voor je suggesties Jesse. Dit zijn nuttige voorstellen waar ook de IT leveranciers van de zorgverleners hun voordeel mee kunnen doen. Wat je voorstel van een digicoach voor het samen testen betreft; die is origineel en de moeite waard om te delen met organisaties die burgers helpen met digitale vaardigheden. We zullen daar op letten!

    Groet,
    Jan Christiaan

Onderliggend
  • Offline als antwoord op Jan Christiaan:

    Privacy staat natuurlijk hoog op het lijstje als je het over zorg hebt. Hier is natuurlijk al veel aandacht. Maar het beveiligen van de computer van de patiënt bij het ontvangen van digitale zorg is ook nog wel een puntje van aandacht.

    Als je het hebt over het downloaden van medische gegevens door de patiënt om ergens op te slaan moet je er misschien over na denken om de gebruiker toestemming te laten geven dat ze nu zelf verantwoordelijk zijn voor het feit dat de gegevens veilig worden opgeslagen.