Digitaal contact met je huisarts

We gaan allemaal wel eens naar de huisarts. Maar het is al lang niet meer de enige manier. Steeds vaker hebben patiënten naast gewone consulten ook digitaal contact met hun huisarts, bijvoorbeeld door (beeld)bellen of via e-mail. De afgelopen tijd was dat vanwege corona vaak de enige optie. Voor de toekomst kijken we of het voor de patiënt soms ook een prettigere optie is.  

Met mijn collega’s kijk ik hoe we jou de keuze kunnen geven om digitaal contact te hebben. En dan is het natuurlijk belangrijk dat de mogelijkheden aansluiten bij wat jij belangrijk vindt. Daarom zijn we benieuwd: heb jij ervaring met digitaal contact met je huisarts? En wat vind je daar prettig bij en wat juist niet?

Bovenliggend
  • hoi 
    geen probleem om meer digitaal contact met de huisarts te hebben,
    is nu alleen nog wel een beetje omslachtig, als ik iets vertrouwelijk zou willen versturen, 
    moet ik eerst een mail sturen om via een door de huisarts verstuurde beveiligde mail te kunnen beantwoorden.
    daarna kan ik een aantal weken die link gebruiken om beveiligd te mailen.
    ik stuur nogal veel data door richting artsen en dan is het wel fijn om beveiligd te kunnen versturen.
    bepaalde apparaten/hulpmiddelen die ik gebruik plaatsen zelf de data in de cloud,
    maar die data blijkt dan weer niet beschikbaar te komen voor de behandelaar,
    wat mij wel erg verbaasde omdat ik dan dus naar het ziekenhuis moet komen om de data uit te laten lezen.
    kortom, er werkt al wel iets, maar er is op veel gebieden nog een behoorlijke inhaalslag te gaan.

    overigens laatste keer nog wel met de POH over de toegankelijk gehad van medisch dossier, 
    maar blijkt toch allemaal iets lastiger te verwezenlijken dan in theorie.
    deels omdat er waarschijnlijk te veel verschillenmde systemen in gebruik zijn om alles een beetje goed te laten werken.

    groet mike

Reageren
  • hoi 
    geen probleem om meer digitaal contact met de huisarts te hebben,
    is nu alleen nog wel een beetje omslachtig, als ik iets vertrouwelijk zou willen versturen, 
    moet ik eerst een mail sturen om via een door de huisarts verstuurde beveiligde mail te kunnen beantwoorden.
    daarna kan ik een aantal weken die link gebruiken om beveiligd te mailen.
    ik stuur nogal veel data door richting artsen en dan is het wel fijn om beveiligd te kunnen versturen.
    bepaalde apparaten/hulpmiddelen die ik gebruik plaatsen zelf de data in de cloud,
    maar die data blijkt dan weer niet beschikbaar te komen voor de behandelaar,
    wat mij wel erg verbaasde omdat ik dan dus naar het ziekenhuis moet komen om de data uit te laten lezen.
    kortom, er werkt al wel iets, maar er is op veel gebieden nog een behoorlijke inhaalslag te gaan.

    overigens laatste keer nog wel met de POH over de toegankelijk gehad van medisch dossier, 
    maar blijkt toch allemaal iets lastiger te verwezenlijken dan in theorie.
    deels omdat er waarschijnlijk te veel verschillenmde systemen in gebruik zijn om alles een beetje goed te laten werken.

    groet mike

Onderliggend
  • Beste Mike,

     

    Dank voor je reactie. Door de privacy wetgeving zijn is het digitaal communiceren nu inderdaad nogal omslachtig. Ook het niet goed afgestemd zijn van verschillende (ICT-) systemen is iets wat wij vaak horen. Dat probeert we te verbeteren, maar er is inderdaad nog een lange weg te gaan om dat op alle gebieden bij verschillende zorgaanbieders mogelijk te maken.

     

    Het opvragen en inzien van je dossier in digitale vorm is per 1 juli dus al mogelijk. Helaas kan het door de verschillende systemen zijn dat je dan bij verschillende aanbieders moet zijn om je dossier compleet te krijgen. Ook wij vinden dat geen wenselijke situatie. Een beschrijving van een situatie zoals jij nu hebt gedaan helpt ons in elk geval om hier meer aandacht voor te vragen.

  • hoi cathelijne,

    digitaal contact met de huisarts is inmiddels ook aangekomen bij mijn huisarts, nu in de vorm van het inzicht in je persoonlijk dossier.
    het kan zijn dat het de opstartfase is, maar persoonlijk vindt ik het nogal beperkt.
    verbetert is wel dat ik via de app (wel eerst even inloggen via biometrische check) direct een bericht aan de huisarts kan sturen, voorheen moest dat eerst via onbeveiligde mail waarna je een reactie kon krijgen via beveiligde mail waar ik weer via beveiliging op kon reageren, nogal omslachtig.
    inzage in dossier is ook nog beperkt, weinig informatief en hopelijk wordt het nog aangevuld.
    lastig is ook dat er veel medische termen in staan zonder uitleg wat het inhoud, dus weinig inzichtelijk. dit is dan wel weer gelijkwaardig aan de info die je in het ziekenhuis kunt zien, daar doet google ook overuren om enigszins inzichtelijk te maken wat er staat.
    voordeel is wel dat je kan zien dat er fouten in de gegevens staan en daar dus ook direct een bericht over kunt sturen ter correctie.
    voorheen was zoiets dus niet bekend en daardoor was de arts in mijn ogen dus ook niet goed geïnformeerd door zijn eigen dossier over mij.
    spijtig is ook om te zien dat de communicatie vanuit het ziekenhuis richting huisarts blijkbaar ook heel beperkt is, bijna alle waardes van bloedonderzoeken die destijds door de internist aangevraagd waren, zitten niet in het dossier bij de huisarts, fijn als je dan voor de behandeling van je diabetes over gaat van internist naar de huisarts.

    groet mike

  • Beste Mike

    Dank voor je duidelijke bericht en waarschuwingen. Zorgelijk dat de communicatie van de internist naar je huisarts niet compleet is. Dit maakt nog eens duidelijk hoe belangrijk de ontwikkeling is naar een PersoonlijkGezondheidsOmgeving (PGO) voor iedere burger/patiënt. Daarin bewaar en beheer je zelf je medische gegevens, die je kunt opvragen bij alle zorgverleners waar je mee te maken hebt. Vervolgens kun je die gegevens ook delen met andere zorgverleners. Je hebt zo in ieder geval al je gegevens bij de hand. Maar tot die tijd is het goed om hier extra op te letten, zoals je aangeeft.

    Groet

    Jan Christiaan

  • Offline als antwoord op Jan Christiaan:

    Ja dat PGO lijkt mij top. Maar waarom moet ik die gegevens eerst opvragen? Die kan de zorgverlener toch best meteen erin schrijven. We hebben nu toch ook al het Persoonlijk Patiënten Dossier