Digitaal contact met je huisarts

We gaan allemaal wel eens naar de huisarts. Maar het is al lang niet meer de enige manier. Steeds vaker hebben patiënten naast gewone consulten ook digitaal contact met hun huisarts, bijvoorbeeld door (beeld)bellen of via e-mail. De afgelopen tijd was dat vanwege corona vaak de enige optie. Voor de toekomst kijken we of het voor de patiënt soms ook een prettigere optie is.  

Met mijn collega’s kijk ik hoe we jou de keuze kunnen geven om digitaal contact te hebben. En dan is het natuurlijk belangrijk dat de mogelijkheden aansluiten bij wat jij belangrijk vindt. Daarom zijn we benieuwd: heb jij ervaring met digitaal contact met je huisarts? En wat vind je daar prettig bij en wat juist niet?

Bovenliggend
  • hoi 
    geen probleem om meer digitaal contact met de huisarts te hebben,
    is nu alleen nog wel een beetje omslachtig, als ik iets vertrouwelijk zou willen versturen, 
    moet ik eerst een mail sturen om via een door de huisarts verstuurde beveiligde mail te kunnen beantwoorden.
    daarna kan ik een aantal weken die link gebruiken om beveiligd te mailen.
    ik stuur nogal veel data door richting artsen en dan is het wel fijn om beveiligd te kunnen versturen.
    bepaalde apparaten/hulpmiddelen die ik gebruik plaatsen zelf de data in de cloud,
    maar die data blijkt dan weer niet beschikbaar te komen voor de behandelaar,
    wat mij wel erg verbaasde omdat ik dan dus naar het ziekenhuis moet komen om de data uit te laten lezen.
    kortom, er werkt al wel iets, maar er is op veel gebieden nog een behoorlijke inhaalslag te gaan.

    overigens laatste keer nog wel met de POH over de toegankelijk gehad van medisch dossier, 
    maar blijkt toch allemaal iets lastiger te verwezenlijken dan in theorie.
    deels omdat er waarschijnlijk te veel verschillenmde systemen in gebruik zijn om alles een beetje goed te laten werken.

    groet mike

  • Beste Mike,

     

    Dank voor je reactie. Door de privacy wetgeving zijn is het digitaal communiceren nu inderdaad nogal omslachtig. Ook het niet goed afgestemd zijn van verschillende (ICT-) systemen is iets wat wij vaak horen. Dat probeert we te verbeteren, maar er is inderdaad nog een lange weg te gaan om dat op alle gebieden bij verschillende zorgaanbieders mogelijk te maken.

     

    Het opvragen en inzien van je dossier in digitale vorm is per 1 juli dus al mogelijk. Helaas kan het door de verschillende systemen zijn dat je dan bij verschillende aanbieders moet zijn om je dossier compleet te krijgen. Ook wij vinden dat geen wenselijke situatie. Een beschrijving van een situatie zoals jij nu hebt gedaan helpt ons in elk geval om hier meer aandacht voor te vragen.

Reageren
  • Beste Mike,

     

    Dank voor je reactie. Door de privacy wetgeving zijn is het digitaal communiceren nu inderdaad nogal omslachtig. Ook het niet goed afgestemd zijn van verschillende (ICT-) systemen is iets wat wij vaak horen. Dat probeert we te verbeteren, maar er is inderdaad nog een lange weg te gaan om dat op alle gebieden bij verschillende zorgaanbieders mogelijk te maken.

     

    Het opvragen en inzien van je dossier in digitale vorm is per 1 juli dus al mogelijk. Helaas kan het door de verschillende systemen zijn dat je dan bij verschillende aanbieders moet zijn om je dossier compleet te krijgen. Ook wij vinden dat geen wenselijke situatie. Een beschrijving van een situatie zoals jij nu hebt gedaan helpt ons in elk geval om hier meer aandacht voor te vragen.

Onderliggend
Geen gegevens