Er is geen overeenkomend idee gevonden
Bovenliggend
  • Hoi 

    Dank voor het delen van jouw ideeën. Omdat het ideeën zijn over hoe we deze situatie anders kunnen laten verlopen, verplaats ik ze naar het onderdeel Meedenken. Hier gaan we in gesprek over jouw wensen. We zijn benieuwd welke wensen/ behoefte leiden tot jouw idee. Als we goed weten wat de wens achter een idee is, is de kans groter is dat we ermee aan de slag kunnen en dat het ook voor jou als klant doet wat je graag wil.

    De situatie die je omschrijft is denk ik helder: je haalt een medicijn en krijgt later een rekening voor een flinke eigen bijdrage. Daarna kom je er doordat je er zelf moeite in steekt, achter dat er ook goedkopere alternatieven bestaan en dat je via de fabrikant een terugbetaling voor de eigen bijdrage kunt krijgen. Ik snap dat dit iets is waarvan je denkt dat dat anders moet kunnen. Vanaf daar zie ik eigenlijk twee ideeën:

    • Hoe voorkomen we dat je een medicijn met een hoge eigen bijdrage krijgt als er ook een goedkoper alternatief is?
    • Als je een medicijn met een hoge eigen bijdrage krijgt en de fabrikant heeft een terugbetalingsregeling: hoe word je daarover geïnformeerd?

    Laten we even beginnen met het eerste punt. Je geeft aan dat je zelf hebt uitgezocht dat er een goedkoper alternatief is en de apotheek bevestigt dit. Ik ben dan wel nieuwsgierig hoe het proces gelopen is. Heeft de apotheek een duurder middel geleverd? Of heeft de arts die het middel voorschreef hiervoor gekozen? Weet jij iets over waarom de keuze gemaakt is om je het medicijn met de hoge eigen bijdrage te geven? Want ik vind het mooi om te lezen dat je dit zelf bespreekbaar maakt, maar ik niet denk dat elke patiënt dit zo bespreekbaar wil of kan maken.  Dus door de situatie beter te begrijpen, kunnen we ook mogelijke oplossingen hiervoor gaan zien.

    Dan het andere punt: het informeren over een terugbetalingsregeling. Je vraagt of Zilveren Kruis je hierover kan informeren. Op welk moment en welke manier zou je dat verwachten? En hoe kijk je naar de suggestie van Jesse dat je de informatie zou krijgen bij de apotheek als je het medicijn ophaalt?

    Als ik naar beide punten kijk, dan ben ik ook benieuwd wat voor jou belangrijker is: voorkomen dat je in een situatie met hoge eigen bijdrage en terugbetalingsregelingen met bijbehorende administratie terecht komt? Of informatievoorziening om in deze situatie met zo min mogelijk moeite een terugbetaling te regelen?

    Ik ben benieuwd hoe jij hiernaar kijkt.

Reactie
  • Hoi 

    Dank voor het delen van jouw ideeën. Omdat het ideeën zijn over hoe we deze situatie anders kunnen laten verlopen, verplaats ik ze naar het onderdeel Meedenken. Hier gaan we in gesprek over jouw wensen. We zijn benieuwd welke wensen/ behoefte leiden tot jouw idee. Als we goed weten wat de wens achter een idee is, is de kans groter is dat we ermee aan de slag kunnen en dat het ook voor jou als klant doet wat je graag wil.

    De situatie die je omschrijft is denk ik helder: je haalt een medicijn en krijgt later een rekening voor een flinke eigen bijdrage. Daarna kom je er doordat je er zelf moeite in steekt, achter dat er ook goedkopere alternatieven bestaan en dat je via de fabrikant een terugbetaling voor de eigen bijdrage kunt krijgen. Ik snap dat dit iets is waarvan je denkt dat dat anders moet kunnen. Vanaf daar zie ik eigenlijk twee ideeën:

    • Hoe voorkomen we dat je een medicijn met een hoge eigen bijdrage krijgt als er ook een goedkoper alternatief is?
    • Als je een medicijn met een hoge eigen bijdrage krijgt en de fabrikant heeft een terugbetalingsregeling: hoe word je daarover geïnformeerd?

    Laten we even beginnen met het eerste punt. Je geeft aan dat je zelf hebt uitgezocht dat er een goedkoper alternatief is en de apotheek bevestigt dit. Ik ben dan wel nieuwsgierig hoe het proces gelopen is. Heeft de apotheek een duurder middel geleverd? Of heeft de arts die het middel voorschreef hiervoor gekozen? Weet jij iets over waarom de keuze gemaakt is om je het medicijn met de hoge eigen bijdrage te geven? Want ik vind het mooi om te lezen dat je dit zelf bespreekbaar maakt, maar ik niet denk dat elke patiënt dit zo bespreekbaar wil of kan maken.  Dus door de situatie beter te begrijpen, kunnen we ook mogelijke oplossingen hiervoor gaan zien.

    Dan het andere punt: het informeren over een terugbetalingsregeling. Je vraagt of Zilveren Kruis je hierover kan informeren. Op welk moment en welke manier zou je dat verwachten? En hoe kijk je naar de suggestie van Jesse dat je de informatie zou krijgen bij de apotheek als je het medicijn ophaalt?

    Als ik naar beide punten kijk, dan ben ik ook benieuwd wat voor jou belangrijker is: voorkomen dat je in een situatie met hoge eigen bijdrage en terugbetalingsregelingen met bijbehorende administratie terecht komt? Of informatievoorziening om in deze situatie met zo min mogelijk moeite een terugbetaling te regelen?

    Ik ben benieuwd hoe jij hiernaar kijkt.

Onderliggend
Geen gegevens