Eigen bijdrage medicatie en Terugbetaalregeling (TBR)

Wat is het idee?

Gisteren ontving ik van Zilveren Kruis een mail met daarin de mededeling dat ik een eigen bijdrage verschuldigd zou zijn van ruim € 111,--. Na inloggen bleek het hier te gaan om de rekening van de apotheek. Zij verstrekten mij medicatie waarover een belachelijk hoge eigen bijdrage is verschuldigd. Een rondje googelen leerde mij ten eerste dat er een (veel goedkoper) alternatief beschikbaar is dat geheel vergoed wordt en ten tweede dat er een zgn. Terugbetaalregeling (TBR) in het leven is geroepen voor o.a. dit betreffende medicijn. Ik heb daar uiteraard een account aangemaakt en de benodigde formulieren ingevuld en kreeg inmiddels de toezegging dat deze eigen bijdrage voor terugbetaling in aanmerking komt.

Er zijn twee aspecten die toch wel enigszins mijn ergernis opwekken:

  • Waarom verstrekt de apotheek zo'n veel te duur medicijn waarover ik zo'n bizar hoge eigen bijdrage verschuldigd ben?
  • Waarom wijst Zilveren Kruis mij niet even op die TBR? Niet iedereen heeft waarschijnlijk de skills om het onderste uit de Google-kan te halen.

Uiteraard heb ik inmiddels contact gehad met de apotheek om het alternatief bespreekbaar te maken, want op de site van de TBR - terugbetaalregeling.nl - werd vermeld dat niet duidelijk is wat de einddatum is van deze regeling, dus het is maar helemaal de vraag of ik hier in de toekomst gebruik van zal kunnen blijven maken. Bovendien vind ik het sowieso absurd om dure medicatie te gebruiken als een veel goedkoper alternatief voorhanden is.

Bovendien lijkt het mij een goed idee als Zilveren Kruis in dezen zich wat proactiever gaat opstellen en haar cliënten wijst op deze regeling. Dat scheelt m.i. veel rooie vlekken.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

We hebben jouw idee besproken met onze beleidsmakers. Je deelde het idee over de terugbetaalregeling van de eigen bijdrage voor medicijnen. Je wilt hierover als patiënt/verzekerde informatie ontvangen. Hier lees je welke keuze we over jouw idee maken.

Voor wie het idee niet eerder meegelezen heeft: zo’n terugbetalingsregeling betekent dat de fabrikant de eigen bijdrage van een medicijn aan je terugbetaalt. Zo hopen ze de drempel weg te halen die de wettelijke eigen bijdrage op hun medicijn oplevert. Vaak regelt een aparte organisatie deze betaalservice voor de fabrikant. 

Apothekers geven informatie over de terugbetaalregeling

Zij doen dit als ze het medicijn meegeven aan hun patiënt. Dit lijkt ons ook het meest logische moment.

We gaan geen extra informatie sturen over de terugbetaalregeling

We vinden het belangrijk dat verzekerden weten waar ze aan toe zijn. Dat loopt nu via de apothekers. Extra aandacht hieraan geven we liever niet. De terugbetaalregeling is een middel waarmee leveranciers stimuleren dat mensen voor hun merk kiezen. Ze houden de prijs hoog en geven dan een deel terug. Dat kan, maar wij willen het niet stimuleren.

meer dan 2 jaar geleden
Bovenliggend
  • Hoi 

    Dank voor het delen van jouw ideeën. Omdat het ideeën zijn over hoe we deze situatie anders kunnen laten verlopen, verplaats ik ze naar het onderdeel Meedenken. Hier gaan we in gesprek over jouw wensen. We zijn benieuwd welke wensen/ behoefte leiden tot jouw idee. Als we goed weten wat de wens achter een idee is, is de kans groter is dat we ermee aan de slag kunnen en dat het ook voor jou als klant doet wat je graag wil.

    De situatie die je omschrijft is denk ik helder: je haalt een medicijn en krijgt later een rekening voor een flinke eigen bijdrage. Daarna kom je er doordat je er zelf moeite in steekt, achter dat er ook goedkopere alternatieven bestaan en dat je via de fabrikant een terugbetaling voor de eigen bijdrage kunt krijgen. Ik snap dat dit iets is waarvan je denkt dat dat anders moet kunnen. Vanaf daar zie ik eigenlijk twee ideeën:

    • Hoe voorkomen we dat je een medicijn met een hoge eigen bijdrage krijgt als er ook een goedkoper alternatief is?
    • Als je een medicijn met een hoge eigen bijdrage krijgt en de fabrikant heeft een terugbetalingsregeling: hoe word je daarover geïnformeerd?

    Laten we even beginnen met het eerste punt. Je geeft aan dat je zelf hebt uitgezocht dat er een goedkoper alternatief is en de apotheek bevestigt dit. Ik ben dan wel nieuwsgierig hoe het proces gelopen is. Heeft de apotheek een duurder middel geleverd? Of heeft de arts die het middel voorschreef hiervoor gekozen? Weet jij iets over waarom de keuze gemaakt is om je het medicijn met de hoge eigen bijdrage te geven? Want ik vind het mooi om te lezen dat je dit zelf bespreekbaar maakt, maar ik niet denk dat elke patiënt dit zo bespreekbaar wil of kan maken.  Dus door de situatie beter te begrijpen, kunnen we ook mogelijke oplossingen hiervoor gaan zien.

    Dan het andere punt: het informeren over een terugbetalingsregeling. Je vraagt of Zilveren Kruis je hierover kan informeren. Op welk moment en welke manier zou je dat verwachten? En hoe kijk je naar de suggestie van Jesse dat je de informatie zou krijgen bij de apotheek als je het medicijn ophaalt?

    Als ik naar beide punten kijk, dan ben ik ook benieuwd wat voor jou belangrijker is: voorkomen dat je in een situatie met hoge eigen bijdrage en terugbetalingsregelingen met bijbehorende administratie terecht komt? Of informatievoorziening om in deze situatie met zo min mogelijk moeite een terugbetaling te regelen?

    Ik ben benieuwd hoe jij hiernaar kijkt.

Reactie
  • Hoi 

    Dank voor het delen van jouw ideeën. Omdat het ideeën zijn over hoe we deze situatie anders kunnen laten verlopen, verplaats ik ze naar het onderdeel Meedenken. Hier gaan we in gesprek over jouw wensen. We zijn benieuwd welke wensen/ behoefte leiden tot jouw idee. Als we goed weten wat de wens achter een idee is, is de kans groter is dat we ermee aan de slag kunnen en dat het ook voor jou als klant doet wat je graag wil.

    De situatie die je omschrijft is denk ik helder: je haalt een medicijn en krijgt later een rekening voor een flinke eigen bijdrage. Daarna kom je er doordat je er zelf moeite in steekt, achter dat er ook goedkopere alternatieven bestaan en dat je via de fabrikant een terugbetaling voor de eigen bijdrage kunt krijgen. Ik snap dat dit iets is waarvan je denkt dat dat anders moet kunnen. Vanaf daar zie ik eigenlijk twee ideeën:

    • Hoe voorkomen we dat je een medicijn met een hoge eigen bijdrage krijgt als er ook een goedkoper alternatief is?
    • Als je een medicijn met een hoge eigen bijdrage krijgt en de fabrikant heeft een terugbetalingsregeling: hoe word je daarover geïnformeerd?

    Laten we even beginnen met het eerste punt. Je geeft aan dat je zelf hebt uitgezocht dat er een goedkoper alternatief is en de apotheek bevestigt dit. Ik ben dan wel nieuwsgierig hoe het proces gelopen is. Heeft de apotheek een duurder middel geleverd? Of heeft de arts die het middel voorschreef hiervoor gekozen? Weet jij iets over waarom de keuze gemaakt is om je het medicijn met de hoge eigen bijdrage te geven? Want ik vind het mooi om te lezen dat je dit zelf bespreekbaar maakt, maar ik niet denk dat elke patiënt dit zo bespreekbaar wil of kan maken.  Dus door de situatie beter te begrijpen, kunnen we ook mogelijke oplossingen hiervoor gaan zien.

    Dan het andere punt: het informeren over een terugbetalingsregeling. Je vraagt of Zilveren Kruis je hierover kan informeren. Op welk moment en welke manier zou je dat verwachten? En hoe kijk je naar de suggestie van Jesse dat je de informatie zou krijgen bij de apotheek als je het medicijn ophaalt?

    Als ik naar beide punten kijk, dan ben ik ook benieuwd wat voor jou belangrijker is: voorkomen dat je in een situatie met hoge eigen bijdrage en terugbetalingsregelingen met bijbehorende administratie terecht komt? Of informatievoorziening om in deze situatie met zo min mogelijk moeite een terugbetaling te regelen?

    Ik ben benieuwd hoe jij hiernaar kijkt.

Onderliggend