Wat is het idee?
Gisteren ontving ik van Zilveren Kruis een mail met daarin de mededeling dat ik een eigen bijdrage verschuldigd zou zijn van ruim € 111,--. Na inloggen bleek het hier te gaan om de rekening van de apotheek. Zij verstrekten mij medicatie waarover een belachelijk hoge eigen bijdrage is verschuldigd. Een rondje googelen leerde mij ten eerste dat er een (veel goedkoper) alternatief beschikbaar is dat geheel vergoed wordt en ten tweede dat er een zgn. Terugbetaalregeling (TBR) in het leven is geroepen voor o.a. dit betreffende medicijn. Ik heb daar uiteraard een account aangemaakt en de benodigde formulieren ingevuld en kreeg inmiddels de toezegging dat deze eigen bijdrage voor terugbetaling in aanmerking komt.
Er zijn twee aspecten die toch wel enigszins mijn ergernis opwekken:
- Waarom verstrekt de apotheek zo'n veel te duur medicijn waarover ik zo'n bizar hoge eigen bijdrage verschuldigd ben?
- Waarom wijst Zilveren Kruis mij niet even op die TBR? Niet iedereen heeft waarschijnlijk de skills om het onderste uit de Google-kan te halen.
Uiteraard heb ik inmiddels contact gehad met de apotheek om het alternatief bespreekbaar te maken, want op de site van de TBR - terugbetaalregeling.nl - werd vermeld dat niet duidelijk is wat de einddatum is van deze regeling, dus het is maar helemaal de vraag of ik hier in de toekomst gebruik van zal kunnen blijven maken. Bovendien vind ik het sowieso absurd om dure medicatie te gebruiken als een veel goedkoper alternatief voorhanden is.
Bovendien lijkt het mij een goed idee als Zilveren Kruis in dezen zich wat proactiever gaat opstellen en haar cliënten wijst op deze regeling. Dat scheelt m.i. veel rooie vlekken.