Hoe begrijpelijk vind je de antwoorden van onze chatbot?

Heb je wel eens een vraag gesteld aan chatbot Ziv? Je vindt Ziv in onze app en in Mijn Zilveren Kruis. Ziv geeft direct antwoord op veel vragen. Bijvoorbeeld over vergoedingen, rekeningen betalen of gegevens wijzigen. Hieronder zie je een voorbeeld van een vraag die Ziv beantwoordt over de vergoeding voor fysiotherapie. Maar misschien heb je zelf ook al eens met Ziv gechat.

We willen graag meer weten over hoe begrijpelijk je chatbot Ziv vindt. Zodat we dit kunnen verbeteren als dat nodig is. We vinden het namelijk belangrijk dat iedereen de antwoorden van chatbot Ziv goed begrijpt. Vind je het antwoord dat Ziv geeft duidelijk genoeg? Wat doen we goed, en wat kunnen we beter doen?
We zijn benieuwd naar jouw ervaring en mening.

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Afhankelijk van de vraagstelling van de klant, vind ik de uitleg teveel voor de meeste mensen óf niet ter zake doende voor de vraagsteller. Als ik de vraag zou stellen of ik fysiotherapiebehandelingen vergoed krijg, dan is het antwoord voor mij niet toereikend. En ervaringen heb ik met chatboxen genoeg: "ik begrijp uw vraag niet. Stel deze op een andere manier" en dan stel je de vraag op een andere manier en dan krijg je weer hetzelfde antwoord, tot je er doodmoe van bent geworden en maar stopt met de vraagstelling. Soms stopt een chatbox al na 2x een vraag niet begrepen te hebben en stuur het bericht door naar een "echte" medewerker, die binnen 2 minuten jou het juiste antwoord geeft! Dus de 'chatbox' invoer is wat mij betreft echt een stap te ver in de tevredenheidstelling van een klant. Als opleider geef ik altijd aan de kandidaten aan dat "stomme vragen" niet bestaan, maar chatboxen zijn af en toe (meestal) "stomme apparaten" die te weinig behulpzaam zijn voor klanten met een vraag, die zij graag beantwoord willen hebben.

Opmerking
  • Afhankelijk van de vraagstelling van de klant, vind ik de uitleg teveel voor de meeste mensen óf niet ter zake doende voor de vraagsteller. Als ik de vraag zou stellen of ik fysiotherapiebehandelingen vergoed krijg, dan is het antwoord voor mij niet toereikend. En ervaringen heb ik met chatboxen genoeg: "ik begrijp uw vraag niet. Stel deze op een andere manier" en dan stel je de vraag op een andere manier en dan krijg je weer hetzelfde antwoord, tot je er doodmoe van bent geworden en maar stopt met de vraagstelling. Soms stopt een chatbox al na 2x een vraag niet begrepen te hebben en stuur het bericht door naar een "echte" medewerker, die binnen 2 minuten jou het juiste antwoord geeft! Dus de 'chatbox' invoer is wat mij betreft echt een stap te ver in de tevredenheidstelling van een klant. Als opleider geef ik altijd aan de kandidaten aan dat "stomme vragen" niet bestaan, maar chatboxen zijn af en toe (meestal) "stomme apparaten" die te weinig behulpzaam zijn voor klanten met een vraag, die zij graag beantwoord willen hebben.

Onderliggend
  • Offline als antwoord op Pammetje55

    Goedemiddag  Dank je wel voor jouw reactie. Het is inderdaad heel belangrijk (en niet alleen voor een chatbot) in alle communicatie richting onze verzekerden dat deze specifiek voor de betreffende situatie en persoonlijk is. Uiteraard ook vooral de taal van de verzekerde spreken. Het gaat tenslotte om dat we elkaar begrijpen: wat wordt hier nu werkelijk gevraagd? Begrijpt de verzekerde het antwoord welke wij geven. Het is ook belangrijk dat we de kernboodschap overbrengen. Wij moeten echter ook volledig zijn in onze antwoorden. Dit is exact hetzelfde bij een chatbot als bij een medewerker. Wat wij binnenkort qua overzicht gaan invoeren, is het gebruik van zogenaamde 'uitklappers'. Dus als antwoord op de vraag bijv: wat is de status van mijn ingediende declaraties, laten we eerst bijv. de laatste 5 declaraties op hoofdomschrijving, bedrag en status zien. Echter indien men meer detailinformatie over een declaratie wil hebben of bijv. over eerder ingestuurde declaraties, dan kan men op de betreffende declaratie klikken en komt er meer detailinformatie naar voren. Ook als men meer wil weten over de voorwaarden van de vergoeding of over andere zaken dan is dit mogelijk via een knop in te drukken. Zo is de kernboodschap direct duidelijk, maar bijven ook de onderdelen, welke wij zowel bij de klantenservice als bij ons ook beschikbaar moeten stellen, indien gewenst benaderbaar.