Hero Image

Wanneer doe je extra moeite om een rekening te controleren?

Moet je nog eigen risico betalen, bijvoorbeeld na bezoek aan het ziekenhuis? Dan krijg je van ons bericht dat we een bedrag afschrijven. De ene keer lees je dat bericht en geloof je het wel. Een andere keer wil je misschien controleren waar de rekening vandaan komt en hoe die is opgebouwd. Beide is natuurlijk mogelijk. Wij willen beter begrijpen: in welke situatie is een kort bericht via mail of in de app voor jou voldoende?  

Wanneer doe je extra moeite om een rekening helemaal uit te pluizen? En hoe doe je dat? 

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Offline

    Ik controleer standaard in het 1ste weekend van de maand alle rekeningen / afschrijvingen (doe ik al jaren en is nu een automatisme). Dus ook de declaraties via de ZK site waarbij ik enkele zaken voor “waarheid” aanneem. De kosten van een operatie zullen vastgestelde bedragen zijn en hoe zou ik die moeten controleren? Ik ga er van uit dat ZK het voor mij doet.

    Is wat anders als bijvoorbeeld de aantal declaraties in een bepaalde maand m.b.t. fysio / tandarts of welke individuele zorgverlener dan ook dan controleer ik het wel. De zorgkosten vliegen de pan uit en dan vind ik het mijn plicht om mijn steentje bij te dragen door een en ander te controleren.

    Probleem is wel dat als ik een verschil zou merken ik niet goed weet hoe ik het moet aanpakken want ik ben ook “afhankelijk” van de zorgverlener.

    Eigenlijk een vraag aan ZK, als een klant iets ontdekt moet hij of zij het eerst oplossen met de zorgverlener of aangeven aan ZK. Wat voor een tips kan ZK geven.

  • Ik heb het even nagevraagd, . Voor de volledigheid: je controleert een rekening door in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, en hierna te klikken op Zorgkosten. Klik vervolgens op een declaratie en ga naar de details/zorgactiviteiten. Als je denkt dat de declaratie onjuist of onterecht is, neem dan contact op met onze klantenservice.

    Hou de rekening niet tegen; betaal hem gewoon. Wij of je zorgverlener corrigeren daarna de declaratie. Een onterecht betaald bedrag krijg je terug. Je krijgt hiervan een declaratieoverzicht. Onterecht betaald eigen risico of eigen bijdrage verrekenen we automatisch met je op je volgende declaratieoverzicht.

    Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.

  • Beste Rogier,

    Dank voor de snelle reactie,  wordt duidelijk omschreven en misschien een idee om het onder 'vergoedingen' apart te vermelden. Kan ook aan mij liggen dat het wel duidelijk op de site staat en dat ik moeite heb om deze informatie te vinden.

  • Hoi , zorgverzekeraars en zorgverleners maken ruim van te voren zogenaamde inkoopafspraken, en die worden gecontroleerd ook als de verzekerde er niet op let. Natuurlijk juicht een zorgverzekeraar het toe als verzekerden ook kritisch meekijken.

    De gangbare manier voor verzekerden om dit te doen is allereerst: vooraf begrijpen welke verzekering je hebt, welke vergoedingen daarbij horen en bij welke zorgverleners je terecht kunt. In de meeste gevallen gaat het dan gewoon goed en zijn er nauwelijks verrassingen.

    Mocht er toch een onregelmatigheid of onduidelijkheid zijn in de ogen van de verzekerde, dan is de rekening (het declaratieoverzicht) het middel om dat te ontdekken. Nogmaals, in dat geval kun je het beste contact opnemen met de zorgverzekeraar. Wellicht klopt het toch en kunnen we het uitleggen. Of klopt het niet en komen wij in actie.

    Kijk voor meer informatie op onze website. Je kunt hier ook doorklikken naar info over dbc's en een informatiekaart van de overheid.

  • Goedemorgen Rogier,

    Op zich helder, heeft  ZK ook een overzicht wanneer een behandeling wel / niet in rekening mag worden gebracht?

    Bijvoorbeeld: Als een klant (zonder afmelding) niet op een afspraak komt opdagen mag de zorgverlener de gehele behandeling in rekening brengen? Als de zorgverlener op dezelfde dag de afspraak afzegt om ziekte / spoedgeval of wat dan ook mag deze het consult in rekening brengen (geldt in wezen ook andersom). Stel je bent bij de fysio (afspraak van 20 minuten) en de fysio constateert iets wat direct moet worden aangepakt en de behandeling duurt 60 minuten wat mag de fysio declareren?

    Eigenlijk kan ZK de klant handvaten geven om de declaraties te kunnen beoordelen.

    Terugkomend om contact met de klantenservice op te nemen oké en voor een declaratie van een zorgverlener die ik niet ken logisch maar hoe gaat het met zeg een declaratie van een zorgverlener waar ik (bijvoorbeeld) onder behandeling ben. Hebben jullie cases uitgewerkt hoe jullie dat oppakken zonder dat de relatie klant en zorgverlener verstoord wordt?

Opmerking
  • Goedemorgen Rogier,

    Op zich helder, heeft  ZK ook een overzicht wanneer een behandeling wel / niet in rekening mag worden gebracht?

    Bijvoorbeeld: Als een klant (zonder afmelding) niet op een afspraak komt opdagen mag de zorgverlener de gehele behandeling in rekening brengen? Als de zorgverlener op dezelfde dag de afspraak afzegt om ziekte / spoedgeval of wat dan ook mag deze het consult in rekening brengen (geldt in wezen ook andersom). Stel je bent bij de fysio (afspraak van 20 minuten) en de fysio constateert iets wat direct moet worden aangepakt en de behandeling duurt 60 minuten wat mag de fysio declareren?

    Eigenlijk kan ZK de klant handvaten geven om de declaraties te kunnen beoordelen.

    Terugkomend om contact met de klantenservice op te nemen oké en voor een declaratie van een zorgverlener die ik niet ken logisch maar hoe gaat het met zeg een declaratie van een zorgverlener waar ik (bijvoorbeeld) onder behandeling ben. Hebben jullie cases uitgewerkt hoe jullie dat oppakken zonder dat de relatie klant en zorgverlener verstoord wordt?

Onderliggend
  • Beste Rogier,

    Dank voor de snelle reactie,  wordt duidelijk omschreven en misschien een idee om het onder 'vergoedingen' apart te vermelden. Kan ook aan mij liggen dat het wel duidelijk op de site staat en dat ik moeite heb om deze informatie te vinden.

  • Hoi , zorgverzekeraars en zorgverleners maken ruim van te voren zogenaamde inkoopafspraken, en die worden gecontroleerd ook als de verzekerde er niet op let. Natuurlijk juicht een zorgverzekeraar het toe als verzekerden ook kritisch meekijken.

    De gangbare manier voor verzekerden om dit te doen is allereerst: vooraf begrijpen welke verzekering je hebt, welke vergoedingen daarbij horen en bij welke zorgverleners je terecht kunt. In de meeste gevallen gaat het dan gewoon goed en zijn er nauwelijks verrassingen.

    Mocht er toch een onregelmatigheid of onduidelijkheid zijn in de ogen van de verzekerde, dan is de rekening (het declaratieoverzicht) het middel om dat te ontdekken. Nogmaals, in dat geval kun je het beste contact opnemen met de zorgverzekeraar. Wellicht klopt het toch en kunnen we het uitleggen. Of klopt het niet en komen wij in actie.

    Kijk voor meer informatie op onze website. Je kunt hier ook doorklikken naar info over dbc's en een informatiekaart van de overheid.