Hero Image

Waaraan merk jij dat je huisarts het druk heeft?

We gaan met z’n allen steeds vaker (terug) naar de huisarts. Dat komt onder meer doordat we langer leven en meer zorg nodig hebben. En doordat de huisarts patiënten opvangt die moeten wachten op een behandeling in het ziekenhuis of bij de psycholoog.

Daardoor piept en kraakt het bij veel praktijken. Het is druk op het spreekuur.

Zilveren Kruis wil helpen om de toegang tot de huisartsenzorg goed te houden de komende jaren. Wij praten hier natuurlijk over met huisartsen. Maar we willen ook horen wat jij meemaakt.

Denk eens terug aan de laatste keer dat je de huisarts bezocht (of nodig had). Merkte je dat de huisartsenpraktijk het druk had? Zo ja, waaraan merkte je dat? Wat gebeurde er?

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Offline

    Ik maak graag gebruik van de online consulten waar ik mijn vraag aan de huisarts schrijf en ik schriftelijk een reactie krijg. Dit werkt uiteraard alleen, voor vragen waarbij geen lichamelijk onderzoek nodig is. 

    Wat ik vooral merk bij de huisarts is dat er te weinig tijd is ivm dossieropbouw. Waar de huisarts vroeger een paar aantekeningen maakte op de patientenkaart, en een receptje schreef of een verwijzing met een paar steekwoorden, moeten er nu diverse online formulieren worden ingevuld voor een recept, verwijzing naar een specialist oid.
    Uiteraard is dit voor de uitwisseling van gegevens wel weer heel handig en inzichtelijk voor de andere artsen in de praktijk en verzekering etc.

    Ik ga een paar keer per jaar naar de huisarts, maar ik merk dat het aantal bezoeken toeneemt.

    Ik loop om de huisarts te ontlasten langer door met klachten die toch niet overgaan of toch bv geen blaasontsteking blijkt te zijn, die ik al 3x zelf 'verholpen heb' met supplementen en ben ik nu verder van huis. Krijg ik nog meer medicijnen en moet ik helaas 6 weken wachten totdat ik bij een specialist terecht kan. 

Reactie
  • Offline

    Ik maak graag gebruik van de online consulten waar ik mijn vraag aan de huisarts schrijf en ik schriftelijk een reactie krijg. Dit werkt uiteraard alleen, voor vragen waarbij geen lichamelijk onderzoek nodig is. 

    Wat ik vooral merk bij de huisarts is dat er te weinig tijd is ivm dossieropbouw. Waar de huisarts vroeger een paar aantekeningen maakte op de patientenkaart, en een receptje schreef of een verwijzing met een paar steekwoorden, moeten er nu diverse online formulieren worden ingevuld voor een recept, verwijzing naar een specialist oid.
    Uiteraard is dit voor de uitwisseling van gegevens wel weer heel handig en inzichtelijk voor de andere artsen in de praktijk en verzekering etc.

    Ik ga een paar keer per jaar naar de huisarts, maar ik merk dat het aantal bezoeken toeneemt.

    Ik loop om de huisarts te ontlasten langer door met klachten die toch niet overgaan of toch bv geen blaasontsteking blijkt te zijn, die ik al 3x zelf 'verholpen heb' met supplementen en ben ik nu verder van huis. Krijg ik nog meer medicijnen en moet ik helaas 6 weken wachten totdat ik bij een specialist terecht kan. 

Onderliggend
Geen gegevens