Hero Image

Waaraan merk jij dat je huisarts het druk heeft?

We gaan met z’n allen steeds vaker (terug) naar de huisarts. Dat komt onder meer doordat we langer leven en meer zorg nodig hebben. En doordat de huisarts patiënten opvangt die moeten wachten op een behandeling in het ziekenhuis of bij de psycholoog.

Daardoor piept en kraakt het bij veel praktijken. Het is druk op het spreekuur.

Zilveren Kruis wil helpen om de toegang tot de huisartsenzorg goed te houden de komende jaren. Wij praten hier natuurlijk over met huisartsen. Maar we willen ook horen wat jij meemaakt.

Denk eens terug aan de laatste keer dat je de huisarts bezocht (of nodig had). Merkte je dat de huisartsenpraktijk het druk had? Zo ja, waaraan merkte je dat? Wat gebeurde er?

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Ik merk op dit moment nog niet dat het maken van een afspraak moeilijker wordt bij mijn huisarts. Wel geef ik zelf heel duidelijk aan wanneer het urgent is. Je moet als patiënt ook wel duidelijk kunnen maken waarvoor je komt. Door de doktersassistente wordt goed doorgevraagd. Ook merk ik dat mensen voor elk wissewasje naar de huisarts rennen. Jonge ouders zijn erg onzeker en rennen al wanneer hun kind koorts heeft zonder eerst de oude huis en tuin middeltjes te beproeven. Misschien wat meer voorlichting via andere sociale kanalen? TilTok/youtube etc meer gebruiken? Er moet dus duidelijk niet bezuinigd worden op de praktijkondersteuner en/of doktersassistente.   Ook zou het stroomlijnen van aanvragen anders moeten. Voorbeeld: Ik was mantelzorger voor mijn moeder, die was incontinent. Ik moest iedere 4 maanden opnieuw een aanvraag indienen en dat moest dan weer worden opgemaakt door haar huisarts. Nog vervelender werd het wanneer het andere inco materiaal moest worden of een andere hoeveelheid. Iedere keer weer haar huisarts gebeld voor een nieuwe machtiging. En dan al het papier werk wat een huisarts moet invullen om gek van te worden. Ik vind dat zorgverzekeraars hier ook een rol in kunnen spelen. Iets meer vertrouwen in de huisarts mag ook wel. Ik hoorde dat er bezuinigd gaat worden in de zorg en dan zeg ik NEE, wel efficiënter werken. Als laatste zou ik een pleidooi willen houden voor de wijkverpleegkundige. Geef haar/hem meer ruimte, meer beslisbevoegdheid. Haar luisterend en ziend oog kan voorkomen dat de ouderen meer naar de huisarts gaan. Maar er zijn teveel controlerende lagen gekomen zodat ze niet meer tijd hebben voor hun werk. Meer ruimte/tijd en geld levert op den duur meer op.

Opmerking
  • Ik merk op dit moment nog niet dat het maken van een afspraak moeilijker wordt bij mijn huisarts. Wel geef ik zelf heel duidelijk aan wanneer het urgent is. Je moet als patiënt ook wel duidelijk kunnen maken waarvoor je komt. Door de doktersassistente wordt goed doorgevraagd. Ook merk ik dat mensen voor elk wissewasje naar de huisarts rennen. Jonge ouders zijn erg onzeker en rennen al wanneer hun kind koorts heeft zonder eerst de oude huis en tuin middeltjes te beproeven. Misschien wat meer voorlichting via andere sociale kanalen? TilTok/youtube etc meer gebruiken? Er moet dus duidelijk niet bezuinigd worden op de praktijkondersteuner en/of doktersassistente.   Ook zou het stroomlijnen van aanvragen anders moeten. Voorbeeld: Ik was mantelzorger voor mijn moeder, die was incontinent. Ik moest iedere 4 maanden opnieuw een aanvraag indienen en dat moest dan weer worden opgemaakt door haar huisarts. Nog vervelender werd het wanneer het andere inco materiaal moest worden of een andere hoeveelheid. Iedere keer weer haar huisarts gebeld voor een nieuwe machtiging. En dan al het papier werk wat een huisarts moet invullen om gek van te worden. Ik vind dat zorgverzekeraars hier ook een rol in kunnen spelen. Iets meer vertrouwen in de huisarts mag ook wel. Ik hoorde dat er bezuinigd gaat worden in de zorg en dan zeg ik NEE, wel efficiënter werken. Als laatste zou ik een pleidooi willen houden voor de wijkverpleegkundige. Geef haar/hem meer ruimte, meer beslisbevoegdheid. Haar luisterend en ziend oog kan voorkomen dat de ouderen meer naar de huisarts gaan. Maar er zijn teveel controlerende lagen gekomen zodat ze niet meer tijd hebben voor hun werk. Meer ruimte/tijd en geld levert op den duur meer op.

Onderliggend
  • Offline als antwoord op Rick - Zilveren Kruis

    Bijv. het is bekend dat kinderen snel hoge koorts hebben. Je kunt dan eerst je kind met lauw water afspoelen onder de douche, koud washandje (desnoods uit de vriezer) op voorhoofd en polsen. Komt het uit de vriezer dan moet er wel iets tussen zitten tussen lichaam en washandje bijv. een katoenen zakdoek. Goed letten op voldoende drinken en voldoende plassen. Dat vertelde ik een keer aan een jonge moeder. Haar antwoord was: maar ik wil dit niet, ik ben bang voor ernstige gevolgen. Ze ging naar de huisarts en die vertelde precies hetzelfde, plus een paracetemol en 3 dagen aankijken. Ook bij een verstuiking, verkoudheid, hoofdpijn etc. etc. kun je eerst zelf een paar dingen uitsluiten. Maar ik heb het gevoel dat veel mensen bang zijn. De huisarts moet er meteen wat aan doen en vaak is het advies ga naar huis en neem een paracetamolletje, iets wat jezelf ook had kunnen bedenken. Op mijn middelbare school vroeger hadden we 1 uur medische informatie. Ik heb hier veel aan gehad toen ik naar de tropen ging en de gang naar een dokter niet vanzelfsprekend was.

  • Offline als antwoord op Renske54

    Beste goed om te horen dat het contact met de huisarts nog soepel verloopt. Verdere vermindering van administratie door zorgverleners is inderdaad een belangrijk punt dat nog steeds bij ons onder de aandacht staat. 

    Je geeft aan dat het opvallend is dat mensen niet eerst meer zelf wat proberen voordat ze naar de huisarts gaan. Hoe zou het komen dat mensen tegenwoordig minder snel durven af te wachten?