Hero Image

Waaraan merk jij dat je huisarts het druk heeft?

We gaan met z’n allen steeds vaker (terug) naar de huisarts. Dat komt onder meer doordat we langer leven en meer zorg nodig hebben. En doordat de huisarts patiënten opvangt die moeten wachten op een behandeling in het ziekenhuis of bij de psycholoog.

Daardoor piept en kraakt het bij veel praktijken. Het is druk op het spreekuur.

Zilveren Kruis wil helpen om de toegang tot de huisartsenzorg goed te houden de komende jaren. Wij praten hier natuurlijk over met huisartsen. Maar we willen ook horen wat jij meemaakt.

Denk eens terug aan de laatste keer dat je de huisarts bezocht (of nodig had). Merkte je dat de huisartsenpraktijk het druk had? Zo ja, waaraan merkte je dat? Wat gebeurde er?

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Offline

    De laatste keer dat ik de huisarts nodig had was het voor een medisch verklaring dat ik een rolstoel mee mocht nemen op vakantie. Ze wilde hier wel aan meewerken maar het maken van de verklaring duurde deze keer wel bijna twee weken.

    Achteraf heeft de luchtvaartmaatschappij er niet eens omgevraagd maar ja je kunt het niet riskeren. De druk op de huisartsen kan omlaag door de verantwoordelijkheid van dit soort verklaringen ergens anders neer te leggen. Bijvoorbeeld bij het chronisch verstrekken van een rolstoel via de WMO dan kan de gemeente deze verklaring afgeven via hun portal.  

    Ook kun je bij ons alleen tussen 8:00 en 10:00 sochtends bellen voor een afspraak. Dit is erg onhandig als je gewoon werkt .

  • Offline als antwoord op jesse

    Beste @jesse bedankt voor het delen van deze ervaring. Je geeft aan dat er een beperkte tijd beschikbaar is bij jouw huisarts om afspraken te maken. Zou jij een andere mogelijkheid tot het maken van een afspraak willen hebben? En zo ja, wat voor soort mogelijkheid denk je dan aan?

  • Offline als antwoord op jesse

    Dank voor de suggestie, dit is inderdaad een optie om digitalisering onder huisartsen te stimuleren. 

Opmerking Onderliggend
Geen gegevens