Hero Image

Waaraan merk jij dat je huisarts het druk heeft?

We gaan met z’n allen steeds vaker (terug) naar de huisarts. Dat komt onder meer doordat we langer leven en meer zorg nodig hebben. En doordat de huisarts patiënten opvangt die moeten wachten op een behandeling in het ziekenhuis of bij de psycholoog.

Daardoor piept en kraakt het bij veel praktijken. Het is druk op het spreekuur.

Zilveren Kruis wil helpen om de toegang tot de huisartsenzorg goed te houden de komende jaren. Wij praten hier natuurlijk over met huisartsen. Maar we willen ook horen wat jij meemaakt.

Denk eens terug aan de laatste keer dat je de huisarts bezocht (of nodig had). Merkte je dat de huisartsenpraktijk het druk had? Zo ja, waaraan merkte je dat? Wat gebeurde er?

Log in en reageer

  • Offline als antwoord op Rick - Zilveren Kruis

    Dag Rick,

    Digitaal contact gaat bij mij via de app (afspraak maken) en via de e-mail van het praktijk e-mail adres. E mail dan met zo nodig bijlagen.

  • Ik merk op dit moment nog niet dat het maken van een afspraak moeilijker wordt bij mijn huisarts. Wel geef ik zelf heel duidelijk aan wanneer het urgent is. Je moet als patiënt ook wel duidelijk kunnen maken waarvoor je komt. Door de doktersassistente wordt goed doorgevraagd. Ook merk ik dat mensen voor elk wissewasje naar de huisarts rennen. Jonge ouders zijn erg onzeker en rennen al wanneer hun kind koorts heeft zonder eerst de oude huis en tuin middeltjes te beproeven. Misschien wat meer voorlichting via andere sociale kanalen? TilTok/youtube etc meer gebruiken? Er moet dus duidelijk niet bezuinigd worden op de praktijkondersteuner en/of doktersassistente.   Ook zou het stroomlijnen van aanvragen anders moeten. Voorbeeld: Ik was mantelzorger voor mijn moeder, die was incontinent. Ik moest iedere 4 maanden opnieuw een aanvraag indienen en dat moest dan weer worden opgemaakt door haar huisarts. Nog vervelender werd het wanneer het andere inco materiaal moest worden of een andere hoeveelheid. Iedere keer weer haar huisarts gebeld voor een nieuwe machtiging. En dan al het papier werk wat een huisarts moet invullen om gek van te worden. Ik vind dat zorgverzekeraars hier ook een rol in kunnen spelen. Iets meer vertrouwen in de huisarts mag ook wel. Ik hoorde dat er bezuinigd gaat worden in de zorg en dan zeg ik NEE, wel efficiënter werken. Als laatste zou ik een pleidooi willen houden voor de wijkverpleegkundige. Geef haar/hem meer ruimte, meer beslisbevoegdheid. Haar luisterend en ziend oog kan voorkomen dat de ouderen meer naar de huisarts gaan. Maar er zijn teveel controlerende lagen gekomen zodat ze niet meer tijd hebben voor hun werk. Meer ruimte/tijd en geld levert op den duur meer op.

  • Ik maak ook gebruik van de digitale manier om contact te hebben met de huisarts. Een e-consult, we spreken soms ook tijdens het fysieke consult dat hij via e-consult terugkoppelt omdat dat eenvoudiger en sneller is voor beiden. Wat ik via de assistenten kan regelen, regel ik via hen, ik heb daar geen moeite mee. En uitslagen van onderzoeken hoef ik ook niet persoonlijk teruggekoppeldte krijgen tenzij er bijzonderhedenzijn. Dat is bekend dus die uitslagen staan in het elektronisch dossier en daar krijg ik melding van. Bij bijzonderhedenhebben we daarover contact. 

  • Offline als antwoord op cool1946

    Beste Dank voor uw antwoord. Goed om te horen dat u uw huisarts niet zo vaak nodig heeft gehad. Gebruikt u voor het digitale contact, waarbij u bijvoorbeeld een email stuurt een app, of stuurt u gewoon een email naar het praktijk email adres? 

  • Beste dank voor uw antwoord. Interessant om te lezen dat u merkt dat de huisarts overloopt. Gelukkig voelt u zich nog voldoende gezien en gehoord. Ik ben nog wel benieuwd of uw praktijk andere manieren heeft van contact leggen met uw vaste huisarts (email, chat, beeldbellen) en of u daar eventueel gebruik van zou willen maken?

  • Offline als antwoord op wdfaasse1290

    Beste fijn om te horen dat u over het algemeen goed geholpen wordt. Ik heb nog een vraag voor u, want u geeft aan 82 jaar oud te zijn. Maakt u op dit moment de afspraken bij de huisarts met de telefoon? En zo ja, wat zou u ervan vinden als u alleen nog maar afspraken via de website kan maken? 

  • Goede morgen.

    Wij maken gebruik van een steeds meer groter huis artsen post de nieuwe naam is zorg op de zak.

    Op dit moment is er ook meerdere vacaturen en behoorlijk uit gebreid,de wacht tijden vallen wel mee maar je krijgt minder aandacht op de vragen b.v. laatse bezoek was kort mededeling jicht tot twee maal het zelfde terwijl na bezoek ziekenhuis afd rheuma was gebleken dit geen jicht  is geweest nu noch steeds verder onderzoeken gaande zijn, zie dit wel als een uitzondering want je word goed geholpen,dit was de laatste bezoek bij de huisarts zoals de vraag gesteld is

  • Ik vind dit een moeilijk onderwerp om je probleem medische bij je huisarts of ziekenhuis arts door te nemen met de arts van zilveren kruis door te nemen ondanks  dat het voor je persoonlijk lijkt mij een goed voorstel is ,maar mijn probleem is  dat het niet als dank word afgenomen bij de genoemde personen.

    Toe vallig van heden middag bij een volgens afspraak 13,00 uur bij de behandelde arts aanwezig te zijn die probleem duidelijk is geweest waar voor de afspraak gemaakt is,vervolgs opgehaald door een afdelings co asistente waar mee ik alles had door genomen en moest even wachten toen zij naar de arts van die afdeling ging waar van ik dacht dan later bij de arts er bij te komen maar helaas krijg de mededeling om wederom onder narcose twee ruggeprikken te krijgen dus zelfs de arts heb ik niet gezien terwijl ik als 82 jarige toch wel benieuwd was.

    Ik had een behandelings brief mee gekregen van mijn theraput wat zij behandeld en de bedoeling was dat te laten weten, maarwerd door genomen en daar bleef het bij, voor mij een tegen valler gezien de hoge pijngres die ik moet volstaan ik durf verder geen verdere meedelingen tedoen

  • Offline als antwoord op rialutteke

    Beste @rialutteke wat vervelend om te horen dat de praktijk in de middag gesloten was omdat er geen vervanging was. Kon u in de middag nog wel terecht voor vragen of was de praktijk helemaal niet meer bereikbaar?

  • Offline als antwoord op Herman52

    Beste @herman52 bedankt voor jouw reactie. Het klopt dat er steeds meer mensen in Nederland bij komen en de gemiddelde leeftijd van de Nederlander stijgt ook. Op de huisartsenzorg wordt niet bezuinigd (er gaat zelfs meer geld naartoe), maar toch blijkt dat er simpelweg niet voldoende personeel beschikbaar is om de zorgvragen van mensen te beantwoorden. Ik ben benieuwd wat in jouw ogen een oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn?