Hero Image

Iemand helpen met het begrijpen van informatie
Misschien zag je het in het nieuws. Steeds meer mensen hebben moeite met het begrijpen van informatie. Bijvoorbeeld als ze een brief krijgen van de overheid, een formulier moeten invullen of moeten inloggen met Digid. Ook het regelen van de zorgverzekering vinden sommige mensen moeilijk. Het kost hen veel tijd of ze begrijpen niet goed wat ze moeten doen.

Vragen mensen jou weleens om hulp als ze zoiets niet goed begrijpen? En hoe help je hen daarmee?

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Offline

    Ik zie zaken uitzoeken als een hobby en help in kleine kring.

    Wat ik wel merk dat een steeds grotere groep het niet meer kan volgen (of er geen energie meer in kan / wil steken) en het wel best vind.

    Een simpele “oplossing” zou al zijn als organisaties eens hun eigen brieven zouden lezen, want ze zijn soms “onleesbaar”.

    Zie ook iets dubbel want overheid; banken; verzekeraars (organisaties in het algemeen) willen vaak uit efficiency redenen zaken digitaliseren maar de bevolking wordt ouder maar zijn vergeten dat dezelfde klant (met soms een kleiner wordende sociaal vangnet) op x-moment het misschien niet meer kan volgen.

    Zou mooi zijn om hier meer (gestructureerd) aandacht aan zou worden besteed en ja er zijn steeds meer vrijwilligers die helpen maar ik vind het eigenlijk niet de taak van de vrijwilligers.

  • Offline als antwoord op reesink

    Goed punt . Uit onderzoek blijkt ook dat de groep met dit soort problemen groter aan het worden is, omdat het niet alleen om ouderen gaat.  

Opmerking Onderliggend
Geen gegevens