Hero Image

Iemand helpen met het begrijpen van informatie
Misschien zag je het in het nieuws. Steeds meer mensen hebben moeite met het begrijpen van informatie. Bijvoorbeeld als ze een brief krijgen van de overheid, een formulier moeten invullen of moeten inloggen met Digid. Ook het regelen van de zorgverzekering vinden sommige mensen moeilijk. Het kost hen veel tijd of ze begrijpen niet goed wat ze moeten doen.

Vragen mensen jou weleens om hulp als ze zoiets niet goed begrijpen? En hoe help je hen daarmee?

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Ik vraag zelf ook om hulp, als ik iets niet begrijp. Samen een brief lezen en samen in de computer turen helpt. Het haalt de spanning eraf en 2 zien méér dan 1. Je kan overleggen en elkaar steunen. Mijn ervaring is, dat het makkelijker is voor om een ander wat uit te zoeken, dan voor jezelf! Minder emotioneel betrokken.  Ik heb ook wel es gekeken naar een formulier van iemand met tegenstrijdige vragen. Een aanvraag voor een uitkering, was het. Ik ben toen naar de betrokken instantie gaan bellen. ruim een half uur in de wacht gehangen. De aanvrager werd almaar nerveuser, van het wachten. Ik snap dat wel. De betrokken instatie hielp uiteindellijk braaf met het invullen van de vragen en de uitleg van de begeleide brief. Ik heb wel even gezegd, dat alles wel héél onduidelijk omschreven stond en dat daar wel es notie van genomen mocht worden... mijn klacht zou doorgegeven geworden en de persoon in kwestie kreeg al snel de centjes. Eind goed, al goed. dat wel, maar dit is niet correct. De overheid en instanties behoren in duidelijk Nederlands te informeren en wanneer er bv sprake is van verschillende benamingen voor 1 en hetzelfde "ding", benoem dan die verschillende benamingen, ipv per vraag een andere benaming. Voorbeeldje? Fiscaalnummer, BSN, burgerservicenummer rijbewijs en persoonsnummer is 1 en hetzelfde nummer!  Alleen de belastingsdienst noemt het dít, burgerzaken dát eb 

Opmerking
  • Ik vraag zelf ook om hulp, als ik iets niet begrijp. Samen een brief lezen en samen in de computer turen helpt. Het haalt de spanning eraf en 2 zien méér dan 1. Je kan overleggen en elkaar steunen. Mijn ervaring is, dat het makkelijker is voor om een ander wat uit te zoeken, dan voor jezelf! Minder emotioneel betrokken.  Ik heb ook wel es gekeken naar een formulier van iemand met tegenstrijdige vragen. Een aanvraag voor een uitkering, was het. Ik ben toen naar de betrokken instantie gaan bellen. ruim een half uur in de wacht gehangen. De aanvrager werd almaar nerveuser, van het wachten. Ik snap dat wel. De betrokken instatie hielp uiteindellijk braaf met het invullen van de vragen en de uitleg van de begeleide brief. Ik heb wel even gezegd, dat alles wel héél onduidelijk omschreven stond en dat daar wel es notie van genomen mocht worden... mijn klacht zou doorgegeven geworden en de persoon in kwestie kreeg al snel de centjes. Eind goed, al goed. dat wel, maar dit is niet correct. De overheid en instanties behoren in duidelijk Nederlands te informeren en wanneer er bv sprake is van verschillende benamingen voor 1 en hetzelfde "ding", benoem dan die verschillende benamingen, ipv per vraag een andere benaming. Voorbeeldje? Fiscaalnummer, BSN, burgerservicenummer rijbewijs en persoonsnummer is 1 en hetzelfde nummer!  Alleen de belastingsdienst noemt het dít, burgerzaken dát eb 

Onderliggend