Als bedrijf sturen wij dagelijks honderden e-mails en brieven aan onze klanten. Die beginnen bij iedereen hetzelfde: ‘Beste mevrouw (of meneer)’. Maar misschien vind jij ‘hoi’ of ‘hallo’ beter bij jou passen. Of alleen je achternaam, zonder meneer of mevrouw, zoals HBoekestijn voorstelt.
Wil jij de aanspreekvorm die wij voor jou gebruiken zelf kunnen veranderen?
Zo ja, wat zou je willen kunnen veranderen? Waar wil je uit kunnen kiezen?
Zo niet, zou je er bezwaar tegen hebben als we dit wel mogelijk maken voor anderen?
Ja, ik vind dat het mogelijk moet zijn om dat zelf aan te passen. Ten slotte verschillen de voorkeuren van mensen en communicatie mag geen ergernis opwekken. Ook worden fouten dan minder snel gemaakt (mijn vriend wordt vanwege zijn voornaam vaak met mevrouw aangesproken).
Ik zou rekening houden met gendergevoeligheden en met formeel versus informeel aanspreken. Dat zijn wel de twee hoofditems denk ik. Het persoonlijke portaal 'mijn ZK' lijkt mij de meest voor de hand liggende plek maar voor mensen die niet digitaal vaardig zijn zou het ook via de klantenservice/telefonisch geregeld moeten kunnen worden. Overigens vind ik het erg vervelend dat je niet via de mail kunt overleggen met ZK.
Ik zou rekening houden met gendergevoeligheden en met formeel versus informeel aanspreken. Dat zijn wel de twee hoofditems denk ik. Het persoonlijke portaal 'mijn ZK' lijkt mij de meest voor de hand liggende plek maar voor mensen die niet digitaal vaardig zijn zou het ook via de klantenservice/telefonisch geregeld moeten kunnen worden. Overigens vind ik het erg vervelend dat je niet via de mail kunt overleggen met ZK.