Hero Image

Welke zorgonderwerpen wil jij graag uitgelegd hebben?

De wereld van zorg en verzekeren is best ingewikkeld. Wat doet mijn verzekeraar eigenlijk? Waar kan ik terecht voor hulp? Wie betaalt wat in de zorg? En wat staat er nú weer in de krant? Daarom proberen we op #ohzitdatzo! verschillende actuele onderwerpen zo simpel en feitelijk mogelijk uit te leggen. Zo geven we uitleg over fraude in de zorg, leggen we je uit hoe het zit met huisartsentekorten en waar je premie naartoe gaat.

We zijn benieuwd: wat wil je uitgelegd hebben? Deel jouw vraag met ons. En misschien ontdek je via #ohzitdatzo! hoe het écht zit!

Log in en reageer

Bovenliggend
  • 1. Waarom preferente medicijnen als er steeds een tekort is en patiënten behoefte hebben aan vastigheid in merk. Kosten oogpunt vindt ik daarbij een kul reden met de huidige tarieven die we betalen aan zorgpremie. Mijn stelling: geef vrij welk merk men kiest en stop met voorkeurmedicijnen

    2. O.a. mijn gezondheid.net biedt de mogelijkheid om afspraken telefonisch te regelen, mijn zorgaanbieders (huisarts en tandarts) maken hier geen gebruik van. Bij mijn huisarts is het zelfs zo dat als je belt (niet spoed) je wordt teruggebeld (superirritant dat je niet direct iemand aan de lijn krijgt, het afluisteren en terugbellen kost m.i. net zoveel tijd als de telefoon meteen beantwoorden). Waarom niet in het kader van kostenbesparingen elke zorgaanbieder verplichten online afspraken aan te bieden

    3. Een diabetes afspraak controle kan ook telefonisch als een patient zelf de bloeddruk kan meten en de suikerwaarden. Waarom niet dit voortaan online regelen om de druk op de zorg weg te nemen met bijv. 1 x per jaar c.q. 1,5 jaar een jaar controle (en extra als de waardes niet goed zijn, ook kan een opgaaf van de waarden volstaan. Doorgaan met constant elke x periode een afspraak bij de huisarts / diabetesassistentie kost niet alleen de maatschappij veel geld (werknemer moet vrij nemen) maar ook de zorg (nakijken waardes is sneller en goedkoper dan elke patient laten langskomen (met goede waardes). Waarom wordt dit niet versneld geregeld
    p.s. dit kan m.i. bij meer chronische ziektes. 

    4. Medicijnen verstrekken via de apotheek: apotheek besteld, leverancier levert uit, apotheek slaat op, apotheek licht patient in, patient haalt op.........Kan dit niet veel efficiënter door de groothandel direct te laten leveren aan de patient en alleen via de apotheek bij een nieuw medicijn? 

    5. Waarom zijn er zoveel managementlagen bij de grote maatschappijen die ook bij de onder hun vallende sub maatschappijtjes zitten, dit kan m.i. worden afgedaan met een managementlaag ipv meerdere?

Opmerking
  • 1. Waarom preferente medicijnen als er steeds een tekort is en patiënten behoefte hebben aan vastigheid in merk. Kosten oogpunt vindt ik daarbij een kul reden met de huidige tarieven die we betalen aan zorgpremie. Mijn stelling: geef vrij welk merk men kiest en stop met voorkeurmedicijnen

    2. O.a. mijn gezondheid.net biedt de mogelijkheid om afspraken telefonisch te regelen, mijn zorgaanbieders (huisarts en tandarts) maken hier geen gebruik van. Bij mijn huisarts is het zelfs zo dat als je belt (niet spoed) je wordt teruggebeld (superirritant dat je niet direct iemand aan de lijn krijgt, het afluisteren en terugbellen kost m.i. net zoveel tijd als de telefoon meteen beantwoorden). Waarom niet in het kader van kostenbesparingen elke zorgaanbieder verplichten online afspraken aan te bieden

    3. Een diabetes afspraak controle kan ook telefonisch als een patient zelf de bloeddruk kan meten en de suikerwaarden. Waarom niet dit voortaan online regelen om de druk op de zorg weg te nemen met bijv. 1 x per jaar c.q. 1,5 jaar een jaar controle (en extra als de waardes niet goed zijn, ook kan een opgaaf van de waarden volstaan. Doorgaan met constant elke x periode een afspraak bij de huisarts / diabetesassistentie kost niet alleen de maatschappij veel geld (werknemer moet vrij nemen) maar ook de zorg (nakijken waardes is sneller en goedkoper dan elke patient laten langskomen (met goede waardes). Waarom wordt dit niet versneld geregeld
    p.s. dit kan m.i. bij meer chronische ziektes. 

    4. Medicijnen verstrekken via de apotheek: apotheek besteld, leverancier levert uit, apotheek slaat op, apotheek licht patient in, patient haalt op.........Kan dit niet veel efficiënter door de groothandel direct te laten leveren aan de patient en alleen via de apotheek bij een nieuw medicijn? 

    5. Waarom zijn er zoveel managementlagen bij de grote maatschappijen die ook bij de onder hun vallende sub maatschappijtjes zitten, dit kan m.i. worden afgedaan met een managementlaag ipv meerdere?

Onderliggend