Hero Image

Iets regelen voor een ander
Stel, je doet de administratie voor je partner of moeder. Dan wil je zijn of haar gegevens kunnen inzien en direct dingen kunnen regelen, ook bij Zilveren Kruis. Zonder gedoe met verschillende wachtwoorden. Veel van jullie herkennen dit. Dat bleek wel uit het enthousiasme in het gesprek dat EssieK startte, over inloggen namens je partner. Daarom willen we dit heel graag mogelijk gaan maken.

Komende weken maakt een groep collega’s de agenda’s leeg om met jullie wens aan de slag te gaan. Om daar een succes van te maken, willen wij met jou in gesprek blijven. Er komen namelijk steeds meer vragen in ons op. Zo willen we weten:

Wat zijn nou situaties waarvan jij zegt: dán zou ik iets willen kunnen regelen voor een ander?
Hoe zie je dat voor je? Hoe verwacht je dat het werkt?

Log in en reageer

Update 7 augustus 2023:

Het heeft even geduurd maar…

Een ander machtigen om online verzekeringszaken te regelen is makkelijker geworden.
Jullie deelden de wens om inloggen namens je partner makkelijker te maken. We zijn met die wens aan de slag gegaan! We brengen jullie graag op de hoogte van de voortgang.

Je kan nu een ander machtigen via ‘DigiD machtigen’.
Wil je de zorgzaken van een ander online bekijken en regelen? Dit kan je nu makkelijk regelen via DigiD machtigen. Je vraagt de machtiging aan via de DigiD website. Zodra je gemachtigd bent, kan je inloggen met jouw DigiD en de zorgzaken regelen en inzien van een ander. Voorheen moest je samen met de ander meekijken om te helpen met het regelen van de zorgzaken. Nu kan dit helemaal veilig via DigiD, zelfs als jullie niet bij elkaar op de polis staan.

Wil je de zorgverzekering digitaal regelen voor een ander via je eigen DigiD-login? Je regelt de machtiging hiervoor via de DigiD website. Zodra je gemachtigd bent kan je de ander helpen met de zorgzaken. Je hoeft hiervoor niet op dezelfde polis te staan en je kan gewoon veilig inloggen met je eigen DigiD gegevens op onze website.

Ook een machtiging aanvragen om contact op te nemen namens iemand anders is makkelijker geworden.
Als je contact met ons op wil nemen voor een ander heb je een andere machtiging nodig dan de DigiD machtiging. Deze machtiging kan je online aanvragen met het machtigingsformulier. Het is nu makkelijker dan ooit om deze machtiging aan te vragen. En als je bent ingelogd bij Mijn Zilveren Kruis, vult de website je gegevens automatisch in. Dat scheelt weer tijd!

De pagina’s op zk.nl/machtigingen zijn vernieuwd.
Op onze website lees je wat je het beste kan doen voor verschillende machtigingen. Ook is er een handige online service voor het machtigen, die je stap voor stap naar de juiste informatie leidt.

We hopen dat jullie blij zijn met deze verbeteringen. Hebben wij nog iets laten liggen? Of heb je andere ideeën? We horen het graag in de reacties hieronder.

Update 8 juli 2022:

Stel je voor dat je onverwachts iets moet regelen bij Zilveren Kruis voor iemand in je omgeving. Je eigen vader, je oom of misschien wel je buurvrouw. Maar zodra je belt, hoor je dat je niet gemachtigd bent om deze vragen te stellen. Dan ontstaat er een lastige en misschien wel stressvolle situatie…

Bovenstaande situatie willen we voor onze klanten voorkomen
Daarom gaan wij hiermee aan de slag. In mei kwamen we met een aantal collega’s op kantoor. We bekeken jullie reacties en andere klantsignalen. Al snel schreven we 3 dingen op waarvan we denken dat die voor jullie, als klant, belangrijk zijn:

Een machtiging is snel en eenvoudig aan te vragen, zowel online als via een medewerker.
Een machtiging is op tijd geregeld en levert geen stressvolle situatie op.
Een machtiging geldt vervolgens voor contact opnemen én inloggen namens de ander.
We bedachten met elkaar welke oplossingen er zijn
Om niet te denken in problemen, kijken we vooral naar de ideale situatie. Als alles zou kunnen, hoe zou de ideale situatie er dan uitzien?

We gaan ermee aan de slag!
We hebben met elkaar getekend hoe wij denken dat de ideale situatie zou werken. Maar dat moet wel ook allemaal kunnen. En dat is het punt waar we nu zijn beland. Uitzoeken of de ideale situatie ook kan, bijvoorbeeld technisch en juridisch gezien.

Zodra we daar meer over weten, komen we via deze pagina weer terug. Want we zijn dan erg benieuwd wat jullie als klant vinden van de ideale situatie die wij hebben bedacht met jullie input.

  • Offline

    Beste lezer,

    Met betrekking tot dit onderwerp is de laatste update van 8 juli. In de update wordt wel gewezen dat als ZK meer weet wij het zullen horen maar is het niet mogelijk om periodiek 1 keer per kwartaal of 1 keer per half jaar een (algemene) update te geven ook als er geen voortgang te melden valt?

    Ik besef dat sommige onderwerpen een lange doorlooptijd hebben maar op een vast moment een update vind ik wel prettig. Het is nu onduidelijk of er aan een onderwerp "gewerkt" wordt of niet.

    Communicatie ongeacht wat de boodschap ook is, vind ik prettiger dan niets horen.

    Vriendelijke groet en een gezond 2023 gewenst!

  • Offline

    Beste lezer,

    Ik zou het graag wat "scherper" zien want 'zodra we daar meer over weten' is wel wat vrijblijvend. Waarom de lat voor jullie zelf hoger leggen bijvoorbeeld op 8 oktober krijgen jullie een update.

    Tevens zou mogelijk ook een aandachtspunt kunnen zijn om mensen zelf actie te laten ondernemen en ze daarbij te helpen (geef ze tips en trucs) maak het bespreekbaar.

    Kortom wat kan de persoon zelf doen om zo de stress bij de naasten te verlichten..

    Uiteindelijk zijn we zelf verantwoordelijk alleen kan hulp altijd welkom zijn

  • Offline

    Wat ik mij afvraag of ook niet een deel van de oplossing zit om onder ander dit onderwerp meer onder de aandacht te brengen en aangeven dat de klant zelf ook veel kan doen om te voorkomen dat naasten mogelijk in de stress komen.

    Mijn vrouw en ik hebben hebben vele zaken besproken dus als er wat gebeurd dan weet de ander wat te doen. Het zou mooi zijn als wij dan al een machtiging konden "afgeven" (met 1ste machtiger en eventueel een 2de als back-up), dus vooraf regelen als er nog niets aan de hand is.

    Ik (persoonlijk) ben een grote voorstander om zaken zoveel mogelijk aan de voorkant te regelen. Is niet altijd makkelijk de andere "partij" moet ook willen maar het kan zoveel gedoe voorkomen.  

  • In de ideale situatie kunnen jullie direct aangeven (telefonisch en online) wat er nodig is om met spoed een machtiging te krijgen. Welke informatie moet er aangeleverd worden voor een machtiging en hoe snel gaat deze dan in?  Er komen bij mij wel wat andere vragen op: enerzijds is het heel fijn als zoiets heel snel geregeld kan worden, zeker wanneer in een familie of omgeving alles ok is maar wat als dat niet zo is. Kan er dan misbruik gemaakt worden van de situatie wanneer men een volmacht heeft? Het is misschien ver gezocht maar ik vraag het me wel af. In welke relatie moet men staan tot de verzekerde en hoe moet men dat aantonen? Kan iedereen dan op dat moment zomaar een volmacht krijgen (ook bv het familielid waar altijd ruzie mee was of de dochter waar al jaren geen contact meer mee was) ? Zo wat situaties die bij me opkomen.  Mensen die misschien niet direct het beste voorhebben met de verzekerde.

  • Offline als antwoord op reesink

    Hi reesink,

    Terechte opmerking en helemaal niet kort door de bocht wat mij betreft. Michelle en gaan een wat uitgebreidere update schrijven. We hebben dat gepland voor deze en volgende week en ik besef nu dat het een goed idee was geweest om dat even te laten weten.

  • Offline als antwoord op Harmke - Zilveren Kruis

    Hallo Harmke, 

    Is het misschien mogelijk dat jij namens ZK een soort "tussenstand" geeft rond dit onderwerp vanuit ZK standpunt.

    Het onderwerp is complex maar een tussentijdse reactie (eigenlijk bij welk onderwerp dan ook) zou ik wel prettig vinden. 

    Ook als er niets te melden is geef dat aan, nu lijkt het net alsof er niet veel wordt gedaan met de opmerkingen / suggesties van de panelleden.

    Ik besef wat te kort door de bocht, maar ik mis de balans in communicatie. Is het misschien een mogelijkheid dat ZK periodiek aangeeft hoe de verschillende onderwerpen verlopen (positief / negatief).

    Is maar een idee.

  • Offline

    Ik reageer nu even met de pet als zijnde thuiszorgmedewerker / verzorgende IG.
    Er zijn de nodige situaties binnen ons werk in de wijkzorg dat we namelijk tegen de muren aanlopen rondom het regelen van zorg. Zeker bij senioren waarbij er een wisseling plaatsvind van zorgorganisatie of iemand al langere tijd hulpmiddelen ontvangen, is het echt zoeken waar bepaalde hulpmiddelen wegkomen in geval van wijzigingen in zorgvraag (en producten), defecten of overlijden van de zorgvragers. Ik heb daarin menig maal gauw een uur aan zorgtijd moeten besteden om uit te zoeken waar dan een product of iets we komt (net als bv. incontinentiemateriaal die door de zorgvrager dan uit verpakkingen worden gehaald). Er is dan nergens meer terug te vinden waar het weg is gekomen.

    Echter, vanwege de privacy wetgeving, mag ik dus niet op kantoor mijn bel-zaken doen, want formeel moet de zorgvrager aan de telefoon toestemming geven dat ik aan het bellen ben voor de betreffende zorgvrager, ondanks dat een zorgvrager bv. bij aanvang van de zorg heeft aangegeven en ondertekend dat de zorgverlener contact mag leggen met andere zorgverleners inzake de zorgvrager. Echter, in een drukke ochtend- of avondroute heb ik géén tijd om hier aandacht aan te besteden door te bellen. Het word dan ook vaak in de middag gedaan. Het zou voor ons zorgverleners in de wijkzorg enorm helpend zijn in deze situaties dat we contact kunnen opnemen met de zorgverzekeraar, want die weet vaak wel aan wie de rekening betaalt word van het hulpmiddel in kwestie. De zorgmedewerker kan prima aangeven aan de hand van de geggevens uit het zorgdossier om wie het gaat en kan daarin bevestigende vragen beantwoorden zoals adresgegevens, relatienummers, geboortedata of BSN-gegevens. De zorgverzekeraar kan in vrij korte tijd, waarschijnlijk enkele minuten aanduiden wie de leverancier is. Zo kan de zorgverlener contact opnemen met de leverancier en zodoende sneller (en dus goedkoper) dienst doen voor de zorgvrager zijn/haar hulpmiddelen.

    In geval van overlijden zou een familielid ook dit kunnen navragen bij de verzekeraar, zodat hij/zij weet welke (ADL) hulpmiddelen waar weg komen en daar afhaalafspraken mee maken. Op hoog-laagbedden staat vaak wel een sticker, maar ik ben al vele middelen tegen gekomen waar dergelijke stickers niet langer op staan en dan is het echt een ramp.

  • Hoi collega,

    Het lijkt erop dat je een vraag hebt die gaat over het regelen van zaken na overlijden. Dit gesprek op Samen gaat over het regelen van zaken voor iemand die dat zelf niet wil of kan. Bijvoorbeeld voor je partner of een ander familielid. Ik stuur je even een bericht via ons interne chat systeem.

    Groet,
    Jasper

  • Met erfgenamen (familie) mag je veel bespreken

    Met erfgenamen volgens het Burgerlijk Wetboek mag je veel bespreken en wijzigen. Het gaat hierbij om een getrouwde partner, (klein)kinderen, ouders en broers/zussen. 

    Vanuit ons Team de vraag, mag je ook een post/correspondentieadres toevoegen als een schoondochter/zoon belt? Valt dit onder kinderen of niet?

  • Hoi allemaal, leuk om jullie reacties en input te lezen! Heel goed om te horen hoe dit voor jullie is. Vandaag ben ik samen met Harmke en 5 andere collega's bezig om te bekijken hoe we het regelen voor een ander zo makkelijk mogelijk kunnen maken. Ons uitgangspunt daarbij is: Wat is het ideale machtigingsproces voor de klant. En het moet eenvoudig maar ook veilig zijn. 

    Wat we nu al zien dat niet alles even makkelijk op te lossen is. En daar gaan we vanmiddag verder naar kijken. Uiteraard delen we zo snel mogelijk een nieuwe update!