Hero Image

Iets regelen voor een ander
Stel, je doet de administratie voor je partner of moeder. Dan wil je zijn of haar gegevens kunnen inzien en direct dingen kunnen regelen, ook bij Zilveren Kruis. Zonder gedoe met verschillende wachtwoorden. Veel van jullie herkennen dit. Dat bleek wel uit het enthousiasme in het gesprek dat EssieK startte, over inloggen namens je partner. Daarom willen we dit heel graag mogelijk gaan maken.

Komende weken maakt een groep collega’s de agenda’s leeg om met jullie wens aan de slag te gaan. Om daar een succes van te maken, willen wij met jou in gesprek blijven. Er komen namelijk steeds meer vragen in ons op. Zo willen we weten:

Wat zijn nou situaties waarvan jij zegt: dán zou ik iets willen kunnen regelen voor een ander?
Hoe zie je dat voor je? Hoe verwacht je dat het werkt?

Log in en reageer

Update 7 augustus 2023:

Het heeft even geduurd maar…

Een ander machtigen om online verzekeringszaken te regelen is makkelijker geworden.
Jullie deelden de wens om inloggen namens je partner makkelijker te maken. We zijn met die wens aan de slag gegaan! We brengen jullie graag op de hoogte van de voortgang.

Je kan nu een ander machtigen via ‘DigiD machtigen’.
Wil je de zorgzaken van een ander online bekijken en regelen? Dit kan je nu makkelijk regelen via DigiD machtigen. Je vraagt de machtiging aan via de DigiD website. Zodra je gemachtigd bent, kan je inloggen met jouw DigiD en de zorgzaken regelen en inzien van een ander. Voorheen moest je samen met de ander meekijken om te helpen met het regelen van de zorgzaken. Nu kan dit helemaal veilig via DigiD, zelfs als jullie niet bij elkaar op de polis staan.

Wil je de zorgverzekering digitaal regelen voor een ander via je eigen DigiD-login? Je regelt de machtiging hiervoor via de DigiD website. Zodra je gemachtigd bent kan je de ander helpen met de zorgzaken. Je hoeft hiervoor niet op dezelfde polis te staan en je kan gewoon veilig inloggen met je eigen DigiD gegevens op onze website.

Ook een machtiging aanvragen om contact op te nemen namens iemand anders is makkelijker geworden.
Als je contact met ons op wil nemen voor een ander heb je een andere machtiging nodig dan de DigiD machtiging. Deze machtiging kan je online aanvragen met het machtigingsformulier. Het is nu makkelijker dan ooit om deze machtiging aan te vragen. En als je bent ingelogd bij Mijn Zilveren Kruis, vult de website je gegevens automatisch in. Dat scheelt weer tijd!

De pagina’s op zk.nl/machtigingen zijn vernieuwd.
Op onze website lees je wat je het beste kan doen voor verschillende machtigingen. Ook is er een handige online service voor het machtigen, die je stap voor stap naar de juiste informatie leidt.

We hopen dat jullie blij zijn met deze verbeteringen. Hebben wij nog iets laten liggen? Of heb je andere ideeën? We horen het graag in de reacties hieronder.

Update 8 juli 2022:

Stel je voor dat je onverwachts iets moet regelen bij Zilveren Kruis voor iemand in je omgeving. Je eigen vader, je oom of misschien wel je buurvrouw. Maar zodra je belt, hoor je dat je niet gemachtigd bent om deze vragen te stellen. Dan ontstaat er een lastige en misschien wel stressvolle situatie…

Bovenstaande situatie willen we voor onze klanten voorkomen
Daarom gaan wij hiermee aan de slag. In mei kwamen we met een aantal collega’s op kantoor. We bekeken jullie reacties en andere klantsignalen. Al snel schreven we 3 dingen op waarvan we denken dat die voor jullie, als klant, belangrijk zijn:

Een machtiging is snel en eenvoudig aan te vragen, zowel online als via een medewerker.
Een machtiging is op tijd geregeld en levert geen stressvolle situatie op.
Een machtiging geldt vervolgens voor contact opnemen én inloggen namens de ander.
We bedachten met elkaar welke oplossingen er zijn
Om niet te denken in problemen, kijken we vooral naar de ideale situatie. Als alles zou kunnen, hoe zou de ideale situatie er dan uitzien?

We gaan ermee aan de slag!
We hebben met elkaar getekend hoe wij denken dat de ideale situatie zou werken. Maar dat moet wel ook allemaal kunnen. En dat is het punt waar we nu zijn beland. Uitzoeken of de ideale situatie ook kan, bijvoorbeeld technisch en juridisch gezien.

Zodra we daar meer over weten, komen we via deze pagina weer terug. Want we zijn dan erg benieuwd wat jullie als klant vinden van de ideale situatie die wij hebben bedacht met jullie input.

Bovenliggend
  • Offline

    Iets regelen voor een ander begint niet pas ná een gebeurtenis.

    Eigenlijk moet het andersom dat partners / ouders en kind(eren) / perso(o)n(en) of welke combinatie dan ook vóóraf zaken doorspreken in de trant als …..

    Als dat namelijk gebeurd is en juridisch (niet onbelangrijk) getoetst dan is bij een calamiteit makkelijker voor ZK en de “vertegenwoordiger” om actie te ondernemen.

    ZK zou kunnen faciliteren om duidelijk aan te geven aan welke voorwaarden de “vertegenwoordiger” aan moet voldoen voordat ZK met de betreffende persoon in zee gaat (wet op de privacy is erg belangrijk).

    Dit is een algemeen probleem en niet enkel van ZK, denk aan bijvoorbeeld jong volwassene (zonder partner) betrokken bij een ongeluk niet aanspreekbaar en de ouders moeten allerlei zaken regelen dan zou het fijn zijn als er 1 lijn is en niet dat iedere instantie / bedrijf zijn eigen regels heeft.

    Zonder meer goed dat ZK er naar kijkt maar er is ook een grote eigen verantwoordelijkheid, hier zou meer aandacht aan moeten worden besteed.

  • Offline als antwoord op reesink

    Hi reesink,

    Je brengt een heel goed punt aan. Wat ik me nu afvraag is of naast verantwoordelijkheid ook bewustwording een rol speelt. Je moet niet alleen beseffen dat ook jij in een situatie kan komen waarin je de zaken (even) niet meer zelf kan regelen, maar ook weten hoe je dat dan goed moet regelen. Moeten we vooral de informatie beschikbaar maken of ook actief onder de aandacht brengen om mensen te helpen met die bewustwording? Wat denk jij?

Opmerking
  • Offline als antwoord op reesink

    Hi reesink,

    Je brengt een heel goed punt aan. Wat ik me nu afvraag is of naast verantwoordelijkheid ook bewustwording een rol speelt. Je moet niet alleen beseffen dat ook jij in een situatie kan komen waarin je de zaken (even) niet meer zelf kan regelen, maar ook weten hoe je dat dan goed moet regelen. Moeten we vooral de informatie beschikbaar maken of ook actief onder de aandacht brengen om mensen te helpen met die bewustwording? Wat denk jij?

Onderliggend
  • Offline als antwoord op reesink

    Hi reesink,

    Terechte opmerking en helemaal niet kort door de bocht wat mij betreft. Michelle en gaan een wat uitgebreidere update schrijven. We hebben dat gepland voor deze en volgende week en ik besef nu dat het een goed idee was geweest om dat even te laten weten.

  • Offline als antwoord op Harmke - Zilveren Kruis

    Hallo Harmke, 

    Is het misschien mogelijk dat jij namens ZK een soort "tussenstand" geeft rond dit onderwerp vanuit ZK standpunt.

    Het onderwerp is complex maar een tussentijdse reactie (eigenlijk bij welk onderwerp dan ook) zou ik wel prettig vinden. 

    Ook als er niets te melden is geef dat aan, nu lijkt het net alsof er niet veel wordt gedaan met de opmerkingen / suggesties van de panelleden.

    Ik besef wat te kort door de bocht, maar ik mis de balans in communicatie. Is het misschien een mogelijkheid dat ZK periodiek aangeeft hoe de verschillende onderwerpen verlopen (positief / negatief).

    Is maar een idee.

  • Offline als antwoord op reesink

    Hi reesink,

    Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik neem het morgen mee naar het project.

  • Offline als antwoord op Harmke - Zilveren Kruis

    Hi Harmke,

    Het is zonder meer een geval van bewustwording want als je er van bewust bent kun je de verantwoordelijkheid oppakken (of niet).

    ZK moet vooral informatie beschikbaar maken en ook actief onder de aandacht brengen!

    Misschien met korte filmpjes enkele cases uitwerken en onder ander aangeven waar de problemen voor ZK liggen. Er is denk ik onvoldoende besef dat ZK aan wet en regelgeving is gebonden wat in bepaalde gevallen de “vertegenwoordiger” tegenwerkt.

    Laat het gewoon zien en komt er een bewustwording dat het misschien handig is om bepaalde zaken vooraf te regelen zodat de “ander” zaken makkelijker kan oppakken. Maar ook dat ZK zich aan wet en regelging moet houden en dat geeft toch ook vertrouwen dat je niet van alles en nog wat kunt ritselen.

    Communicatie is het toverwoord geef aan wat kan en wat niet en de mogelijke opties.