Hero Image

Risico op besmetting tijdens je werk: hoe kunnen we helpen?

Heb je een baan waarin je risico loopt op besmetting met een infectieziekte? Bijvoorbeeld in het onderwijs, de zorg of het openbaar vervoer. Niet elke baan is dezelfde. Elk vak kent zijn eigen unieke gezondheidsrisico’s.

Daarom willen wij graag weten welke aanvullende vergoeding – bovenop wat je werkgever al doet – jou zou helpen?

Zoals Gerjanne, die corona opliep tijdens haar werk in de zorg en daarover een wens met ons deelde.

Wij zijn benieuwd: als je veel met mensen werkt, waar loop je dan tegenaan? En hoe kunnen we je als zorgverzekeraar helpen met bijvoorbeeld een speciale vergoeding?

Log in en reageer

Bovenliggend
  • hoi,


    als buschauffeur in het openbaar vervoer blijft het een uitdaging om niet besmet te raken.
    vanuit het bedrijf wordt zo veel mogelijk gedaan om het te voorkomen, de eerste periode was de voordeur dicht en zat er een ketting dwars in de bus zodat het contact met passagiers nagenoeg onmogelijk was en de kans op besmetting nihil was. nadeel voor bedrijf was dat er geen mogelijkheid was om kaartjes te verkopen.
    later zijn daarvoor in de plaats de kuchschermen, dit biedt een redelijke bescherming, maar doordat er rekening gehouden moet worden met alle formaten chauffeurs en zitposities, is dit niet voor iedereen even veilig (kleine chauffeur die dicht bij het stuur zit, zit bijna voor het scherm)

    lastig is het ook nog wel met de discipline van de passagiers, lijkt mij toch niet zo moeilijk om je mondkapje al op te hebben als je instapt, maar helaas zijn mensen toch vaak met andere dingen bezig en komt het mondkapje pas als ze je gepasseerd zijn.
    tijdens het zitten zie je ook vaak gebeuren dat de mondkapjes gewoon weer af gaan, want niet comfortabel.

    dus ja, we lopen als chauffeur wel een verhoogd risico, maar ook weer niet zo'n groot risico als mensen die in de zorg werken.
    bij mij heeft het dan ook tot feb 2022 geduurd voor ik besmet geraakt ben, bron niet aanwijsbaar, gelukkig milde klachten gehad en na iets meer dan 2 weken weer aan het werk kunnen gaan. alleen conditie nu weer verbeteren en toch een beetje meer concentreren op de ademhaling, die is soms wat benauwd.

    daarnaast werkt mijn vrouw met verstandelijk beperkte jongeren en jong volwassenen en daar is het ook een uitdaging om alles goed te houden,
    lang ging dat goed, tot dat de besmetting via kinderen(basisschool leeftijd) van personeel binnen kwam.
    gelukkig is daar de alertheid erg hoog, dus verdere verspreiding valt gelukkig mee.

    persoonlijk geen extra vergoedingen nodig, maar kan mij voorstellen dat bepaalde vormen van fysio kunnen helpen met het verbeteren van bv de ademhaling.(zelf vorig jaar veel baat bij gehad ademhalingstherapie en een extra kussentje in mijn chauffeursstoel om de oorzaak voor chronische hyperventilatie weg te nemen, viel onder kopje fysio)
    nu ik weet waar de fout/oorzaak zit van de mindere ademhaling(foute ergonomie van de chauffeursstoel in combinatie met lichaamslengte), kan ik daar actief op inspelen en voorkomen dat het weer fout gaat en de techniek nu ook toepassen bij de gevolgen van de besmetting.


    groet mike

Reactie
  • hoi,


    als buschauffeur in het openbaar vervoer blijft het een uitdaging om niet besmet te raken.
    vanuit het bedrijf wordt zo veel mogelijk gedaan om het te voorkomen, de eerste periode was de voordeur dicht en zat er een ketting dwars in de bus zodat het contact met passagiers nagenoeg onmogelijk was en de kans op besmetting nihil was. nadeel voor bedrijf was dat er geen mogelijkheid was om kaartjes te verkopen.
    later zijn daarvoor in de plaats de kuchschermen, dit biedt een redelijke bescherming, maar doordat er rekening gehouden moet worden met alle formaten chauffeurs en zitposities, is dit niet voor iedereen even veilig (kleine chauffeur die dicht bij het stuur zit, zit bijna voor het scherm)

    lastig is het ook nog wel met de discipline van de passagiers, lijkt mij toch niet zo moeilijk om je mondkapje al op te hebben als je instapt, maar helaas zijn mensen toch vaak met andere dingen bezig en komt het mondkapje pas als ze je gepasseerd zijn.
    tijdens het zitten zie je ook vaak gebeuren dat de mondkapjes gewoon weer af gaan, want niet comfortabel.

    dus ja, we lopen als chauffeur wel een verhoogd risico, maar ook weer niet zo'n groot risico als mensen die in de zorg werken.
    bij mij heeft het dan ook tot feb 2022 geduurd voor ik besmet geraakt ben, bron niet aanwijsbaar, gelukkig milde klachten gehad en na iets meer dan 2 weken weer aan het werk kunnen gaan. alleen conditie nu weer verbeteren en toch een beetje meer concentreren op de ademhaling, die is soms wat benauwd.

    daarnaast werkt mijn vrouw met verstandelijk beperkte jongeren en jong volwassenen en daar is het ook een uitdaging om alles goed te houden,
    lang ging dat goed, tot dat de besmetting via kinderen(basisschool leeftijd) van personeel binnen kwam.
    gelukkig is daar de alertheid erg hoog, dus verdere verspreiding valt gelukkig mee.

    persoonlijk geen extra vergoedingen nodig, maar kan mij voorstellen dat bepaalde vormen van fysio kunnen helpen met het verbeteren van bv de ademhaling.(zelf vorig jaar veel baat bij gehad ademhalingstherapie en een extra kussentje in mijn chauffeursstoel om de oorzaak voor chronische hyperventilatie weg te nemen, viel onder kopje fysio)
    nu ik weet waar de fout/oorzaak zit van de mindere ademhaling(foute ergonomie van de chauffeursstoel in combinatie met lichaamslengte), kan ik daar actief op inspelen en voorkomen dat het weer fout gaat en de techniek nu ook toepassen bij de gevolgen van de besmetting.


    groet mike

Onderliggend