Naar de tandarts

Als je in de tandartsstoel ligt, wil je dan precies weten wat er gaat gebeuren?

Als je in de tandartsstoel ligt, wil je dan precies weten wat er gaat gebeuren?

Bij Zilveren Kruis zijn we benieuwd naar hoe mensen omgaan met informatie tijdens hun behandeling. De één voelt zich prettiger als alles stap voor stap wordt uitgelegd. De ander vindt het juist fijn als de tandarts de regie neemt en zelf bepaalt wat het beste is.

Jouw ervaring helpt ons om beter aan te sluiten op wat klanten belangrijk vinden in de zorg.

Daarom zijn we benieuwd:
Wat vind jij belangrijk bij een behandeling: dat je precies weet wat er gebeurt en welke keuze je hebt? Of vind je het prima dat de tandarts meteen start met de behandeling, zonder uitleg.

Log in en reageer

  • Ik wil graag globaal weten wat er gaat gebeuren, en een waarschuwing als het pijn gaat doen. Ook wil ik kunnen kiezen of ik wel of geen verdoving wil want lang niet alles (zoals boren) hoeft voor mij verdoofd te worden.

  • Ik wil uitleg wat er moet gebeuren met uitleg wat en hoe  zodat in overkeg de behandeling plaats vind .

  • Ja ik vind het prettig en de tandarts ook, dat ik elke keer voor een stap gezet word, ik hoor wat er moet gebeuren. 1 ik weet het en kan me ontspannen 2 ik weet het en kan de rekening controleren.

    • Ik wil graag weten wat de mogelijkheden zijn en wat het advies is en dan zelf kiezen.
  • Hij/zij moet vriendelijk zijn en vertellen wat er gaat gebeuren, precies vertellen

  • Mijn tandarts neemt mij mee in het proces en dat ervaar ik als zeer prettig. Mijn advies zou ook zijn dat alle tandartsen zo tewerk gaan.

  • Een tandarts die om kan gaan met patiënten met angst en die precies uitlegt wat er zou moeten gebeuren. Aan mij of ik hierin mee ga. 

  • Ik had een paar keer na anderhalf jaar weer een andere buitenlandse tandarts en de laatste spande de kroon, ze kon nauwelijks Nederlands. Toen ik er genoeg van had en overstapte naar een praktijk met Nederlandse tandartsen waar ik normaal mee kon praten, bleek opeens 1 kroon zo slecht dat hij getrokken moest worden. Ik was geshockeerd! Ik ga toch voor controle om te horen hoe de staat van mijn gebit is. De laatste 2 buitenlandse tandartsen deden nauwelijks een fatsoenlijke controle en vertelden niks.
    Nou wil ik niet zeggen dat alle buitenlandse tandartsen het slecht doen, ik heb ook al een paar goeie gehad. Maar telkens na 3 keer weer een ander is niet te doen als je ernstige gezondheidsproblemen hebt die ook op het gebit werken. Dus, ja, ik wil zo veel mogelijk uitleg over de staat van mijn gebit.

        

  • Wij hebben vertrouwen in onze tandarts en zijn werkwijze is al jaren hetzelfde. Wij worden "uitgenodigd" voor de jaarlijkse controle waarbij eventueel tandsteen wordt verwijderd. Voor andere ingrepen wordt duidelijk uitgelegd wat er moet gebeuren met de opties en wordt er een aparte afspraak voor gemaakt. 
     
    Wij "volgen" zijn behandelplan, echter indien spontaan een stuk tand is afgebroken; een wortelkanaalbehandeling nodig is dan is het simpel doe wat je moet doen waarbij uitleg niet nodig zou zijn (wat de tandarts nooit overslaat).
     
    Tevens hebben wij de overtuiging dat hij met de klant (in het algemeen) meedenkt en in sommige gevallen de klant zal doorverwijzen.