Hero Image

Voor welke vorm van digitale zorg loop jij warm?

Online een afspraak maken in het ziekenhuis. Of aan de slag met je gezondheid via een app. Ook in de zorg kun je steeds meer digitaal doen. Dus grote kans dat jij er ook al ervaring mee hebt.

Wat is jouw ervaring hiermee? Wat vind je handig en prettig? En wanneer kies jij liever voor een niet digitale oplossing?

Log in en reageer

  • Ik sta volledig achter de stelling dat digitaal prima is waar mogelijk en dat fysiek mogelijk blijft waar nodig. En waar nodig, wordt in principe bepaald door de patiënt zelf. Het is begrijpelijk dat het maken van bijvoorbeeld afspraken voor een consult vaak wordt beschouwd als iets dat prima digitaal kan. Maar mijn ervaring is ook dat wanneer er telefonisch een afspraak gemaakt wordt, er vaak meer maatwerk geleverd kan worden. Zaken als bloeduitslagen kunnen prima digitaal worden doorgegeven, maar de juiste interpretatie van die uitslag is vaak erg lastig voor een leek, mede vanwege de gebruikte medische vaktaal. Het is dan dus zeer gewenst dat er een duidelijke uitleg in gewone taal bij gegeven wordt die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat qua te nemen acties door de patiënt.

    Ook zijn consulten met beeldbellen wat mij betreft een goede zaak wanneer dit mogelijk is gezien de voorliggende vraag van de patiënt. Het bespaart de patiënt mogelijk veel reistijd. Voordeel is ook - wanneer het digitale gesprek kan worden opgenomen - de patiënt het gesprek op een door hem gekozen moment rustig kan terugkijken, al dan niet met familie of mantelzorger(s).

    Essentieel bij de digitalisering is de bescherming van de persoonlijke gegevens. Wanneer hier brede gerede twijfel over blijft, zal verdere digitalisering een moeilijke zaak worden, hoe noodzakelijk die digitalisering ook is.

    Kortom, ik ben zeker positief over toekomstige mogelijkheden qua digitalisering, maar heb ook de nodige kanttekeningen. Dit onderwerp komt overigens regelmatig terug binnen de Verzekerden Raad, en ik ben dan ook blij met alle reacties vanuit de verzekerden over dit onderwerp en zal ze zeker meenemen wanneer dit onderwerp weer op de agenda staat.

  • Goed om te horen dat je digitale mogelijkheden fijn vindt om te gebruiken. Zou je ook op een andere manier digitale zorg willen ontvangen?

  • Offline

    ik vind het plezierig dat er digitale mogelijkheden zijn. Een vraag stellen aan de huisarts of specialist kan op een eenvoudige manier. Men stelt een document op in Word, zet dit om naar een pdf-file en plakt dit in het e-consult naar de betreffende arts. Ook het bestellen van medicijnen gaat voor mij veel sneller als iedere keer te moeten bellen en als 5e persoon in de wachtrij te moeten wachten.

  • Offline als antwoord op Joann - Zilveren Kruis

    Mocht ik een kwaal hebben waarbij telemonitoring een optie zou zijn dan zou ik er (wel afhankelijk van de kwaal) gebruik van maken. 

    Op dit moment gebeurd er teveel in ons leven om aan een "proef" mee te doen helaas.

  • Helemaal mee eens dat moet zeker niet vergeten worden! Het uitgangspunt is dan ook digitaal als het kan, fysiek als het moet. In welke gevallen denk jij dat digitale zorg goed werkt?

  • Offline als antwoord op Jill - Zilveren Kruis

    Dat vind ik helemaal afhankelijk waarvoor je de zorg nodig hebt. Soms zal digitale zorg goed werken maar in andere gevallen, vaak wat ernstiger, vind ik de bereikbaarheid van een huisarts belangrijk.

  • Dankjewel voor je reactie! FZou je bijvoorbeeld bereid zijn om telemonitoring uit te proberen of zelf aan de slag te gaan met apps?

  • Offline

    Ik ben 87 jr oud en bekend met de PC,maar men  denkt dat de oudere generatie in het geheel over PC ervaring beschikt.

  • Offline

    Naar mijn overtuiging moet veel veranderen om onze gezondheidszorg betaalbaar te houden en daar is digitalisering zeker een handig hulpmiddel en ja sommige kunnen of willen niet meegaan in deze ontwikkeling maar dat mag nooit een reden zijn om zaken niet door te voeren.

    Persoonlijk vind ik dat bijvoorbeeld uitslagen makkelijk digitaal / telefonisch kunnen waarbij uiteraard er situaties te bedenken zijn die persoonlijk moeten worden “gebracht” gezien de impact.

    Ik zelf doe het liefst zoveel mogelijk digitaal (mag geen verplichting worden), al vind ik wel dat mensen bewust moeten worden (gemaakt) dat we zorgvuldig met ons zorgstelsel moeten omgaan willen wij het betaalbaar houden.

    Digitalisering is niet het ei van Columbus maar 1 van de middelen

  • Offline als antwoord op Jill - Zilveren Kruis

    Uitslagen en dossier inzien. Ik ben er nog niet uit of consult via zo'n beeldscherm nu wel/niet iets is. Ik neig nu duidelijk naar nee liever niet. Herhaalrecept aanvragen is ook handig. Gebruik ik al.