Hero Image

Voor welke vorm van digitale zorg loop jij warm?

Online een afspraak maken in het ziekenhuis. Of aan de slag met je gezondheid via een app. Ook in de zorg kun je steeds meer digitaal doen. Dus grote kans dat jij er ook al ervaring mee hebt.

Wat is jouw ervaring hiermee? Wat vind je handig en prettig? En wanneer kies jij liever voor een niet digitale oplossing?

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Ik sta volledig achter de stelling dat digitaal prima is waar mogelijk en dat fysiek mogelijk blijft waar nodig. En waar nodig, wordt in principe bepaald door de patiënt zelf. Het is begrijpelijk dat het maken van bijvoorbeeld afspraken voor een consult vaak wordt beschouwd als iets dat prima digitaal kan. Maar mijn ervaring is ook dat wanneer er telefonisch een afspraak gemaakt wordt, er vaak meer maatwerk geleverd kan worden. Zaken als bloeduitslagen kunnen prima digitaal worden doorgegeven, maar de juiste interpretatie van die uitslag is vaak erg lastig voor een leek, mede vanwege de gebruikte medische vaktaal. Het is dan dus zeer gewenst dat er een duidelijke uitleg in gewone taal bij gegeven wordt die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat qua te nemen acties door de patiënt.

    Ook zijn consulten met beeldbellen wat mij betreft een goede zaak wanneer dit mogelijk is gezien de voorliggende vraag van de patiënt. Het bespaart de patiënt mogelijk veel reistijd. Voordeel is ook - wanneer het digitale gesprek kan worden opgenomen - de patiënt het gesprek op een door hem gekozen moment rustig kan terugkijken, al dan niet met familie of mantelzorger(s).

    Essentieel bij de digitalisering is de bescherming van de persoonlijke gegevens. Wanneer hier brede gerede twijfel over blijft, zal verdere digitalisering een moeilijke zaak worden, hoe noodzakelijk die digitalisering ook is.

    Kortom, ik ben zeker positief over toekomstige mogelijkheden qua digitalisering, maar heb ook de nodige kanttekeningen. Dit onderwerp komt overigens regelmatig terug binnen de Verzekerden Raad, en ik ben dan ook blij met alle reacties vanuit de verzekerden over dit onderwerp en zal ze zeker meenemen wanneer dit onderwerp weer op de agenda staat.

Opmerking
  • Ik sta volledig achter de stelling dat digitaal prima is waar mogelijk en dat fysiek mogelijk blijft waar nodig. En waar nodig, wordt in principe bepaald door de patiënt zelf. Het is begrijpelijk dat het maken van bijvoorbeeld afspraken voor een consult vaak wordt beschouwd als iets dat prima digitaal kan. Maar mijn ervaring is ook dat wanneer er telefonisch een afspraak gemaakt wordt, er vaak meer maatwerk geleverd kan worden. Zaken als bloeduitslagen kunnen prima digitaal worden doorgegeven, maar de juiste interpretatie van die uitslag is vaak erg lastig voor een leek, mede vanwege de gebruikte medische vaktaal. Het is dan dus zeer gewenst dat er een duidelijke uitleg in gewone taal bij gegeven wordt die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat qua te nemen acties door de patiënt.

    Ook zijn consulten met beeldbellen wat mij betreft een goede zaak wanneer dit mogelijk is gezien de voorliggende vraag van de patiënt. Het bespaart de patiënt mogelijk veel reistijd. Voordeel is ook - wanneer het digitale gesprek kan worden opgenomen - de patiënt het gesprek op een door hem gekozen moment rustig kan terugkijken, al dan niet met familie of mantelzorger(s).

    Essentieel bij de digitalisering is de bescherming van de persoonlijke gegevens. Wanneer hier brede gerede twijfel over blijft, zal verdere digitalisering een moeilijke zaak worden, hoe noodzakelijk die digitalisering ook is.

    Kortom, ik ben zeker positief over toekomstige mogelijkheden qua digitalisering, maar heb ook de nodige kanttekeningen. Dit onderwerp komt overigens regelmatig terug binnen de Verzekerden Raad, en ik ben dan ook blij met alle reacties vanuit de verzekerden over dit onderwerp en zal ze zeker meenemen wanneer dit onderwerp weer op de agenda staat.

Onderliggend