Welke zorg zou jij het liefst zelf thuis willen krijgen, eventueel met ondersteuning?

Heb je wel eens een afspraak in het ziekenhuis waarvan je niet zo goed weet waarom dat in het ziekenhuis moet? Bijvoorbeeld omdat je het ook zelf thuis zou kunnen via beeldbellen of met hulp van een instructie of wijkverpleegkundige. Samen met zorgverleners werken we aan de juiste zorg op de juiste plek. Jouw ervaringen en mening kunnen ons daarbij helpen.

Als jij zelf zorg thuis zou kunnen krijgen, wat voor zorg zou dat zijn? En wat zou daarvoor nodig zijn? Weet je hoe de benodigde app werkt of heb je daar hulp bij nodig? Heb je aan een instructie van de arts voldoende? Of heb je liever ondersteuning door een wijkverpleegkundige? Ga je liever wel langs bij een instelling, maar dan dichter bij huis, zoals een gezondheidscentrum? Wij zijn benieuwd wat jij hiervan vindt.

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Offline

    Ik ben blij met de app van zowel mijn huisarts, als een ziekenhuis. Het stelt me in staat om vragen die niet dringend zijn te stellen en ik krijg een antwoord van de juiste persoon. Een ander ziekenhuis heeft deze mogelijkheid (nog) niet maar ik zie zeker voordelen omdat ik dan niet hoef te bellen. Voor mij is dat laatste geen probleem, maar voor de zorgverlener lijkt het me praktisch dat hij/zij op een moment dat het hen schikt kan reageren. Wel binnen een bepaalde tijdslimiet natuurlijk. Bovendien kun je dan de vraag rechtstreeks aan de betreffende zorgverlener stellen. Ook vind ik het een goede zaak dat artsen je een keuze bieden voor een gesprek; sommige gesprekken zijn nou een keer prettiger met persoonlijk contact, andere kunnen prima per beeld telefoon. Maar er moet een keuze zijn.

    Dan nog een algemene opmerking. Het is natuurlijk goed  dat ZK samen met zorgverleners werken aan de juiste zorg op de juiste plek. Echter is dit financieel gedreven omdat ZK maximale winst nastreeft (op zich is dat terecht). Maar men moet niet (alleen) kijken naar de financiele kant. Ik weet: de zorgkosten stijgen en dat is niet gewenst, maar geredeneerd vanuit de patient/client is er misschien meer mogelijk dan je denkt en uiteindelijk werkt dat ook kostenverlagend. Ik vraag me ook af wat dan de rol van ZK is; gaat dat net zo ver als bij het voorschrijven van medicijnen? Ik ken een geval waarbij de arts een bepaald medicijn voorschrijft, maar dat de apotheek dan een ander merk geeft omdat dit "voorgeschreven" wordt door de zorgeverzekeraar. Daarmee schiet de verzekeraar zijn doel voorbij; opnieuw alleen financieel gedreven en niet geredeneerd vanuit de patient/client. Dat is wat jullie (denk ik) doen met deze "Denk mee"website en de kennis die jullie met deze community opdoen is dus prima, maar het moet niet uitmonden in opgelegde regeltjes, maar overleg met de betrokkenen, waarbij per geval de beste keuze gemaakt kan worden.  

Opmerking
  • Offline

    Ik ben blij met de app van zowel mijn huisarts, als een ziekenhuis. Het stelt me in staat om vragen die niet dringend zijn te stellen en ik krijg een antwoord van de juiste persoon. Een ander ziekenhuis heeft deze mogelijkheid (nog) niet maar ik zie zeker voordelen omdat ik dan niet hoef te bellen. Voor mij is dat laatste geen probleem, maar voor de zorgverlener lijkt het me praktisch dat hij/zij op een moment dat het hen schikt kan reageren. Wel binnen een bepaalde tijdslimiet natuurlijk. Bovendien kun je dan de vraag rechtstreeks aan de betreffende zorgverlener stellen. Ook vind ik het een goede zaak dat artsen je een keuze bieden voor een gesprek; sommige gesprekken zijn nou een keer prettiger met persoonlijk contact, andere kunnen prima per beeld telefoon. Maar er moet een keuze zijn.

    Dan nog een algemene opmerking. Het is natuurlijk goed  dat ZK samen met zorgverleners werken aan de juiste zorg op de juiste plek. Echter is dit financieel gedreven omdat ZK maximale winst nastreeft (op zich is dat terecht). Maar men moet niet (alleen) kijken naar de financiele kant. Ik weet: de zorgkosten stijgen en dat is niet gewenst, maar geredeneerd vanuit de patient/client is er misschien meer mogelijk dan je denkt en uiteindelijk werkt dat ook kostenverlagend. Ik vraag me ook af wat dan de rol van ZK is; gaat dat net zo ver als bij het voorschrijven van medicijnen? Ik ken een geval waarbij de arts een bepaald medicijn voorschrijft, maar dat de apotheek dan een ander merk geeft omdat dit "voorgeschreven" wordt door de zorgeverzekeraar. Daarmee schiet de verzekeraar zijn doel voorbij; opnieuw alleen financieel gedreven en niet geredeneerd vanuit de patient/client. Dat is wat jullie (denk ik) doen met deze "Denk mee"website en de kennis die jullie met deze community opdoen is dus prima, maar het moet niet uitmonden in opgelegde regeltjes, maar overleg met de betrokkenen, waarbij per geval de beste keuze gemaakt kan worden.  

Onderliggend
  • Offline als antwoord op chvb

    Mooi om te lezen dat je blij bent met de apps van de huisarts en het ziekenhuis. Naar die ervaringen zijn we op zoek. Nieuwe manieren van werken die de zorg voor patiënten beter maken. En die tegelijk de zorg toegankelijk en betaalbaar houden. Want je zegt terecht dat het niet verder laten stijgen van zorgkosten belangrijk is. We willen de premie voor iedereen zo betaalbaar mogelijk houden. Maar wat ook belangrijk is bij deze vraag is het feit dat we op sommige plekken te weinig zorgverleners hebben. Er is een tekort aan personeel. We moeten samen de zorg anders organiseren om goede zorg toegankelijk én betaalbaar te houden. Dus we zijn juist op zoek naar voorbeelden die de zorg voor patiënten beter maken én de druk op de zorg verlichten.