Hero Image

Wie kiest, jij of je arts?

Als je zorg of een diagnose krijgt, moet je vaak keuzes maken. Wij zijn nieuwsgierig hoe moeilijk of makkelijk je het vond om keuzes te maken over je behandeling of waar je de behandeling krijgt. Werden er verschillende mogelijkheden met je besproken of moest je je arts juist zelf wijzen op alternatieven? En hoe werden keuzes gemaakt? Was dat iets van jou en je behandelaar samen of voelde jij je juist niet echt gehoord?

Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen om te horen wat belangrijk is. Zodat we onze klanten daar in de toekomst misschien bij kunnen helpen.

Log in en reageer

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Laat me door arts , specialist of pijnkliniek, de behandeling goed uitleggen,had vorig jaar buitenlandse arts was een taalbarrière,jammer,bleef maar infiltratie ,s zetten,zonder resultaat ,dus ben met goed gesprek geëindigd ,en ander pijnkliniek bezocht,waar ik meteen de behandeling kreeg waar ik na vroeg ,en pijn arts stond achter de keus ,maar uiteindelijk beslis ik ,of ik wel of niet een behandeling laat doen ,

  • Offline als antwoord op janwillem_meije

    Ook cliënten moeten beseffen en aanvaarden dat artsen geen wonderen kan doen en zich ook eens in artsen en zorgpersoneel verplaatsen. Naast alle drukte en personeelstekorten in de zorg is het goed te beseffen dat er dus gewerkt wordt en als je zelf ook werkt weet je dat wie werkt ook fouten kan maken en helaas kan dat in de zorg soms heftige gevolgen hebben. Bedenk dat een arts of zorgverlener daar ook verschrikkelijk mee kan zitten.
    Daarom is het erg belangrijk dat er over dit soort zaken eerlijk en open gepraat kan/gaat worden.
    Zelf heb ik met menige arts en zorgverlener over dit soort fouten (of soms onmacht) gesproken en dat waren voor beide goede gesprekken.
    Sorry Zilveren Kruis, het moet me van het hart dat de verzekeraars teveel invloed (willen) hebben en daardoor processen en beslissingen niet goed uitpakken en keuzes erg lastig gevolgen kan hebben voor cliënten.

    B.V. De nieuwe medicijnenregeling waardoor ik 8 andere merken medicatie kreeg ondanks dat al op medisch advies een bepaald merk in de voorgaande jaren had gebruikt vanwege mijn overgevoelige reacties op bepaalde medicatie/hulpstoffen.
    Hoe kan ik uitvogelen welke medicatie erg vervelende reactie geeft en welke ik mogelijk wel zou kunnen verdragen?

  • Offline als antwoord op janwillem_meije

    Vervolg, per ongeluk al op enter getikt>>

  • Heel belangrijk is de communicatie tussen arts en cliënt omdat dit bepalend is voor hoe processen verder verlopen.
    Vertrouwen is het belangrijkste want dan kan je als cliënt ook alles vertellen wat er aan de hand is en ga je veel beter het advies aannemen en opvolgen. bij een arts die dat vermogen niet heeft ben je veel terughoudender en mogelijk zelfs wat wantrouwend.
    Helaas door mijn ervaringen in de zorg en ook als cliënt weet ik dat het lang niet altijd goed gaat.
    Wat mijzelf betreft kan ik me redelijk goed redden in het algemeen en heb ik met de meeste artsen zeer goed contact.
    Ook clie

  • Offline

    Ik heb een fijne huisarts. Pas had ik enkele vragen en heb deze gesteld via de mail. Ik kreeg spoedig antwoord terug. Een paar dagen later had ik toch de arts nodig en kon ik snel langs komen. er wordt naar mijn verhaal geluisterd. Ik wordt serieus genomen en ( samen ) kijken we naar mogelijkheden. 

  • Offline

    Ik bereid me goed voor via internet. IK zorg er wel voor dat ik betrouwbare websites gebruik. Bij de arts hoor ik graag zijn/haar visie. Als ik het moeilijk vind vraag het advies van de arts. Dan beslis ik.

  • Wij hebben inmiddels een aantal jaren een nieuwe huisarts (oude was met pensioen); deze is "moderner" dan de oude. Hij werkt met de "Uw zorg online" app waarin o.a. Thuisarts.nl. Wel vind ik dat er te snel naar deze app verwezen wordt; een persoonlijke afspraak is wel klantvriendelijker. De arts luistert naar het probleem en wat je er vanaf weet en bespreekt dan samen welke stappen er genomen moeten/gaan worden. 

  • Offline

    De arts zit aan het stuur maar ik mag zelf bepalen wat er gebeurt. Het is immers mijn lijf. Meestal zijn we het wel met elkaar eens Smiley

  • Zijn jullie bekend met het feit dat de overheid dit probleem onderkend heeft? In dit soort gevallen kun je een subsidieaanvraag doen bij de overheid voor een zorgregisseur. Centralisatie van specialistische kennis pakt voor mensen met meerdere chronische aandoeningen desastreus uit! Goedkoop is soms gewoon duurkoop.

  • Offline

    Gelukkig is het nog niet zo vaak voorgekomen, maar ik overleg samen met mijn huisarts welke opties er zijn.