Declaratieoverzichten blijven sturen

Wat is het idee?

Blijf declaratieoverzichten aan verzekerden sturen nadat het eigen risico is verbruikt. Volsta dus niet met de inzage-mogelijkheid via Mijn Zilveren Kruis, die nu geboden wordt.

Waarom?
Verzekerden inschakelen bij de controle op de declaraties die zorgverleners bij Zilveren Kruis indienen.

Voor wie is dit een verbetering?
1) Een financiële verbetering voor de verzekeraar en dus voor de verzekerden. Volgens mij wordt hierdoor een groter bedrag aan onterecht gedeclareerde zorgkosten voorkomen dan er kosten uit voortvloeien. (Wil ik graag over in discussie.)
2) Besef kweken bij verzekerden van de kosten van de zorg. Bij een verzekeringsgoed, dat in natura wordt verstrekt, dus waarvan je als verzekerde geen rekening krijgt, lijkt mij dit van belang.

P.S.
Voor de goede orde: ik heb dit idee een half jaar geleden als wens ingediend via Klantenservice. Na een brief van de Klachtbehandelaar van Klantenservice van 26 juni 2020 ("Uw wens ligt bij de eigenaar van de webpagina Mijn Zilveren Kruis")  heb ik er niets meer over gehoord. Vorige week heb ik Klantenservice eraan herinnerd.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Wat mooi om te lezen dat je graag wilt dat jij en andere verzekerden beter inzicht in hun zorgkosten krijgen.

We verbeteren de informatie over zorgkosten voor onze klanten

We willen namelijk graag dat alle klanten begrijpen hoe hun zorgkosten in elkaar zitten. En dat dit voor hen niet te veel moeite kost.

Het verbeteren van deze informatie is een redelijk groot project

Dit zal meer dan een jaar lopen. Hierbij kijken we naar klantbehoeften. Daarna gaan we kijken hoe we de informatie aan de klanten kunnen aanbieden. En hoe we dat technisch kunnen bouwen (dat is een vrij ingewikkelde puzzel).  

We doen nu eerst onderzoek naar de verschillende wensen van klanten

Ook de informatie uit jouw idee en het andere gesprek dat nu op Samen gevoerd is, nemen we mee. Niet elke klant is hetzelfde. De ene klant wil bijvoorbeeld zoveel mogelijk informatie. De ander vindt dat juist verwarrend. En we willen voor verschillende typen klanten goede informatie geven. 

Bovenliggend
  • Offline

    Beste Jasper,

    Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal je vragen beantwoorden.

    1. Heb jij de ervaring dat er veel foute nota’s bij Zilveren Kruis worden ingediend en worden er dus onterecht extra kosten gemaakt?
    Nee, die ervaring heb ik niet. Maar we zouden natuurlijk eens bij de afdeling materiële controle van Zilveren Kruis kunnen navragen naar hun ervaringen in deze.

    Ik denk overigens niet dat dit de meest relevante vraag is. Want allereerst, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, dus ook bij het factureren van verleende zorg. En ten tweede, een zorgverzekeraar die zorg in natura verzekert heeft geen mogelijkheid om de juistheid van de factuur te controleren  omdat hij de geleverde zorg niet kent en de verzekerde kan dat ook niet als hij de factuur niet kent; zij geven aan zorgverleners dus eigenlijk gelegenheid tot diefstal. Moet de vraag niet zijn: wat moet een zorgverzekeraar meer doen aan declaratiecontrole van natura-verstrekkingen dan aan die van restitutieverstrekkingen?

    2. Zijn verzekerden zich voor jouw gevoel nog onvoldoende bewust van de kosten in de zorg?
    Ja, maar dat is meer een kwestie van logica dan van gevoel. De zorgverzekeraar en de zorgverlener vertellen de patiënt immers nooit, of zelden, wat zorg kost. En de patiënt vraagt er evenmin naar; waarom zou hij ook; hij heeft immers zijn verzekeringspremie betaald en daarmee is de financiële kant van de zorg voor hem afgedaan.
    Dan kun je me nog vragen, hoeveel kostenbewustzijn een verzekerde patiënt moet hebben? Zoveel, dat je met je verzekeraar de factuur van de ontvangen zorg wilt controleren, zodat de premie niet nodeloos stijgt. En ook zoveel, dat je als maatschappelijk betrokken burger vollediger mee kunt denken over de kosten van de gezondheidszorg in het algemeen en die van de door jou ontvangen zorg in het bijzonder.

    3. We bieden de inzichten al via Mijn Zilveren Kruis. Kan je toelichten waarom dit niet voldoet?
    Ik licht dit toe aan de hand van mijn eigen ervaring, die volgens mij allerminst uniek is. Sinds er een eigen risico bestaat zijn mijn zorgkosten nooit boven het eigen risico uitgegaan, althans tot vorig jaar. In al die jaren stuurde Zilveren Kruis mij declaratie-overzichten op papier en hoefde ik voor mijn zorgkosten dus niet op Mijn Zilveren Kruis te kijken. Toen ik vorig jaar over mijn eigen risico heen ging en ik geen declaratie-overzichten meer ontving, keek ik op de website en vond het kostenoverzicht op de desbetreffende pagina niet direct, omdat het, tenminste op een 19 inch-scherm, ongelukkig gepositioneerd is. Klantenservice heeft mij desgevraagd de weg op de website gewezen. Kortom, Zilveren Kruis stimuleert de verzekerde niet om mee te kijken naar de juistheid van zijn zorgkosten die boven het eigen risico uitgaan.  

    4. Zie je naast het declaratieoverzicht mogelijk nog andere oplossingen?
    Nee.

    Vriendelijke groet van Leo

Opmerking
  • Offline

    Beste Jasper,

    Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal je vragen beantwoorden.

    1. Heb jij de ervaring dat er veel foute nota’s bij Zilveren Kruis worden ingediend en worden er dus onterecht extra kosten gemaakt?
    Nee, die ervaring heb ik niet. Maar we zouden natuurlijk eens bij de afdeling materiële controle van Zilveren Kruis kunnen navragen naar hun ervaringen in deze.

    Ik denk overigens niet dat dit de meest relevante vraag is. Want allereerst, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, dus ook bij het factureren van verleende zorg. En ten tweede, een zorgverzekeraar die zorg in natura verzekert heeft geen mogelijkheid om de juistheid van de factuur te controleren  omdat hij de geleverde zorg niet kent en de verzekerde kan dat ook niet als hij de factuur niet kent; zij geven aan zorgverleners dus eigenlijk gelegenheid tot diefstal. Moet de vraag niet zijn: wat moet een zorgverzekeraar meer doen aan declaratiecontrole van natura-verstrekkingen dan aan die van restitutieverstrekkingen?

    2. Zijn verzekerden zich voor jouw gevoel nog onvoldoende bewust van de kosten in de zorg?
    Ja, maar dat is meer een kwestie van logica dan van gevoel. De zorgverzekeraar en de zorgverlener vertellen de patiënt immers nooit, of zelden, wat zorg kost. En de patiënt vraagt er evenmin naar; waarom zou hij ook; hij heeft immers zijn verzekeringspremie betaald en daarmee is de financiële kant van de zorg voor hem afgedaan.
    Dan kun je me nog vragen, hoeveel kostenbewustzijn een verzekerde patiënt moet hebben? Zoveel, dat je met je verzekeraar de factuur van de ontvangen zorg wilt controleren, zodat de premie niet nodeloos stijgt. En ook zoveel, dat je als maatschappelijk betrokken burger vollediger mee kunt denken over de kosten van de gezondheidszorg in het algemeen en die van de door jou ontvangen zorg in het bijzonder.

    3. We bieden de inzichten al via Mijn Zilveren Kruis. Kan je toelichten waarom dit niet voldoet?
    Ik licht dit toe aan de hand van mijn eigen ervaring, die volgens mij allerminst uniek is. Sinds er een eigen risico bestaat zijn mijn zorgkosten nooit boven het eigen risico uitgegaan, althans tot vorig jaar. In al die jaren stuurde Zilveren Kruis mij declaratie-overzichten op papier en hoefde ik voor mijn zorgkosten dus niet op Mijn Zilveren Kruis te kijken. Toen ik vorig jaar over mijn eigen risico heen ging en ik geen declaratie-overzichten meer ontving, keek ik op de website en vond het kostenoverzicht op de desbetreffende pagina niet direct, omdat het, tenminste op een 19 inch-scherm, ongelukkig gepositioneerd is. Klantenservice heeft mij desgevraagd de weg op de website gewezen. Kortom, Zilveren Kruis stimuleert de verzekerde niet om mee te kijken naar de juistheid van zijn zorgkosten die boven het eigen risico uitgaan.  

    4. Zie je naast het declaratieoverzicht mogelijk nog andere oplossingen?
    Nee.

    Vriendelijke groet van Leo

Onderliggend
Geen gegevens