Declaratieoverzichten blijven sturen

Wat is het idee?

Blijf declaratieoverzichten aan verzekerden sturen nadat het eigen risico is verbruikt. Volsta dus niet met de inzage-mogelijkheid via Mijn Zilveren Kruis, die nu geboden wordt.

Waarom?
Verzekerden inschakelen bij de controle op de declaraties die zorgverleners bij Zilveren Kruis indienen.

Voor wie is dit een verbetering?
1) Een financiële verbetering voor de verzekeraar en dus voor de verzekerden. Volgens mij wordt hierdoor een groter bedrag aan onterecht gedeclareerde zorgkosten voorkomen dan er kosten uit voortvloeien. (Wil ik graag over in discussie.)
2) Besef kweken bij verzekerden van de kosten van de zorg. Bij een verzekeringsgoed, dat in natura wordt verstrekt, dus waarvan je als verzekerde geen rekening krijgt, lijkt mij dit van belang.

P.S.
Voor de goede orde: ik heb dit idee een half jaar geleden als wens ingediend via Klantenservice. Na een brief van de Klachtbehandelaar van Klantenservice van 26 juni 2020 ("Uw wens ligt bij de eigenaar van de webpagina Mijn Zilveren Kruis")  heb ik er niets meer over gehoord. Vorige week heb ik Klantenservice eraan herinnerd.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Wat mooi om te lezen dat je graag wilt dat jij en andere verzekerden beter inzicht in hun zorgkosten krijgen.

We verbeteren de informatie over zorgkosten voor onze klanten

We willen namelijk graag dat alle klanten begrijpen hoe hun zorgkosten in elkaar zitten. En dat dit voor hen niet te veel moeite kost.

Het verbeteren van deze informatie is een redelijk groot project

Dit zal meer dan een jaar lopen. Hierbij kijken we naar klantbehoeften. Daarna gaan we kijken hoe we de informatie aan de klanten kunnen aanbieden. En hoe we dat technisch kunnen bouwen (dat is een vrij ingewikkelde puzzel).  

We doen nu eerst onderzoek naar de verschillende wensen van klanten

Ook de informatie uit jouw idee en het andere gesprek dat nu op Samen gevoerd is, nemen we mee. Niet elke klant is hetzelfde. De ene klant wil bijvoorbeeld zoveel mogelijk informatie. De ander vindt dat juist verwarrend. En we willen voor verschillende typen klanten goede informatie geven. 

Bovenliggend
  • Hoi Leo,

    Bedankt voor de uitgebreide reactie op mijn vragen.

    In jouw antwoord op mijn eerste vraag,  vraag je wat een verzekeraar moet doen aan controle bij natura-verzekeringen. Op deze pagina op onze website voor zorgaanbieders lees je een stukje over de controle op declaraties. Met de controles voorkomen we dus fouten. Controle door verzekerden zelf kan tot op zekere hoogte bijvoorbeeld door te kijken naar de datum of de zorgverlener (“op die dag ben ik daar niet geweest, klopt dat wel?”) Controle van de exacte handelingen is vaak lastiger. Denk bijvoorbeeld aan een vulling bij de tandarts. Op de nota staan dan verschillende codes voor deelhandelingen. Als verzekerde is vaak niet zo makkelijk te controleren of dat allemaal is gebeurd en of dat noodzakelijk was.

    De andere vragen gingen meer over het stimuleren van bewustwording van de kosten bij verzekerden. Vat ik het goed samen als je graag wil:

    • Dat verzekerden pro-actief op inzicht in hun zorgkosten worden gewezen
    • Dat het belangrijk is dat deze kosten makkelijk en overzichtelijk te vinden zijn

    Ik formuleer het bewust even zo open, omdat dit mogelijkheden biedt om ook te kijken naar andere manieren dan het versturen van post om hetzelfde te bereiken. Dit maakt de kans groter dat we met de behoefte achter jouw wens aan de slag kunnen.

    Vat ik het idee over het stimuleren van bewustwording van de kosten zo goed samen? Dan zouden we het idee namelijk de status helder idee kunnen geven. Ideeën die de status ‘helder idee’ hebben, worden een aantal keer per jaar samen met andere klantwensen bekeken en beoordeeld.

    Groet,
    Jasper

Opmerking
  • Hoi Leo,

    Bedankt voor de uitgebreide reactie op mijn vragen.

    In jouw antwoord op mijn eerste vraag,  vraag je wat een verzekeraar moet doen aan controle bij natura-verzekeringen. Op deze pagina op onze website voor zorgaanbieders lees je een stukje over de controle op declaraties. Met de controles voorkomen we dus fouten. Controle door verzekerden zelf kan tot op zekere hoogte bijvoorbeeld door te kijken naar de datum of de zorgverlener (“op die dag ben ik daar niet geweest, klopt dat wel?”) Controle van de exacte handelingen is vaak lastiger. Denk bijvoorbeeld aan een vulling bij de tandarts. Op de nota staan dan verschillende codes voor deelhandelingen. Als verzekerde is vaak niet zo makkelijk te controleren of dat allemaal is gebeurd en of dat noodzakelijk was.

    De andere vragen gingen meer over het stimuleren van bewustwording van de kosten bij verzekerden. Vat ik het goed samen als je graag wil:

    • Dat verzekerden pro-actief op inzicht in hun zorgkosten worden gewezen
    • Dat het belangrijk is dat deze kosten makkelijk en overzichtelijk te vinden zijn

    Ik formuleer het bewust even zo open, omdat dit mogelijkheden biedt om ook te kijken naar andere manieren dan het versturen van post om hetzelfde te bereiken. Dit maakt de kans groter dat we met de behoefte achter jouw wens aan de slag kunnen.

    Vat ik het idee over het stimuleren van bewustwording van de kosten zo goed samen? Dan zouden we het idee namelijk de status helder idee kunnen geven. Ideeën die de status ‘helder idee’ hebben, worden een aantal keer per jaar samen met andere klantwensen bekeken en beoordeeld.

    Groet,
    Jasper

Onderliggend
Geen gegevens