Eigen bijdrage medicatie en Terugbetaalregeling (TBR)

Wat is het idee?

Gisteren ontving ik van Zilveren Kruis een mail met daarin de mededeling dat ik een eigen bijdrage verschuldigd zou zijn van ruim € 111,--. Na inloggen bleek het hier te gaan om de rekening van de apotheek. Zij verstrekten mij medicatie waarover een belachelijk hoge eigen bijdrage is verschuldigd. Een rondje googelen leerde mij ten eerste dat er een (veel goedkoper) alternatief beschikbaar is dat geheel vergoed wordt en ten tweede dat er een zgn. Terugbetaalregeling (TBR) in het leven is geroepen voor o.a. dit betreffende medicijn. Ik heb daar uiteraard een account aangemaakt en de benodigde formulieren ingevuld en kreeg inmiddels de toezegging dat deze eigen bijdrage voor terugbetaling in aanmerking komt.

Er zijn twee aspecten die toch wel enigszins mijn ergernis opwekken:

  • Waarom verstrekt de apotheek zo'n veel te duur medicijn waarover ik zo'n bizar hoge eigen bijdrage verschuldigd ben?
  • Waarom wijst Zilveren Kruis mij niet even op die TBR? Niet iedereen heeft waarschijnlijk de skills om het onderste uit de Google-kan te halen.

Uiteraard heb ik inmiddels contact gehad met de apotheek om het alternatief bespreekbaar te maken, want op de site van de TBR - terugbetaalregeling.nl - werd vermeld dat niet duidelijk is wat de einddatum is van deze regeling, dus het is maar helemaal de vraag of ik hier in de toekomst gebruik van zal kunnen blijven maken. Bovendien vind ik het sowieso absurd om dure medicatie te gebruiken als een veel goedkoper alternatief voorhanden is.

Bovendien lijkt het mij een goed idee als Zilveren Kruis in dezen zich wat proactiever gaat opstellen en haar cliënten wijst op deze regeling. Dat scheelt m.i. veel rooie vlekken.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

We hebben jouw idee besproken met onze beleidsmakers. Je deelde het idee over de terugbetaalregeling van de eigen bijdrage voor medicijnen. Je wilt hierover als patiënt/verzekerde informatie ontvangen. Hier lees je welke keuze we over jouw idee maken.

Voor wie het idee niet eerder meegelezen heeft: zo’n terugbetalingsregeling betekent dat de fabrikant de eigen bijdrage van een medicijn aan je terugbetaalt. Zo hopen ze de drempel weg te halen die de wettelijke eigen bijdrage op hun medicijn oplevert. Vaak regelt een aparte organisatie deze betaalservice voor de fabrikant. 

Apothekers geven informatie over de terugbetaalregeling

Zij doen dit als ze het medicijn meegeven aan hun patiënt. Dit lijkt ons ook het meest logische moment.

We gaan geen extra informatie sturen over de terugbetaalregeling

We vinden het belangrijk dat verzekerden weten waar ze aan toe zijn. Dat loopt nu via de apothekers. Extra aandacht hieraan geven we liever niet. De terugbetaalregeling is een middel waarmee leveranciers stimuleren dat mensen voor hun merk kiezen. Ze houden de prijs hoog en geven dan een deel terug. Dat kan, maar wij willen het niet stimuleren.

Bovenliggend
  • Offline

    .ZK hanteert toch al enkele jaren het preferentiebeleid, welke n.m.m. toch primair gericht is op kostenbeheersing?! Dus zou dit eigenlijk niet mogen gebeuren. Of is ZK hier inmiddels weer mee gestopt? Verder ben ik het eens dat er zoveel mogelijk ingezet moet worden op de goedkoopste oplossing. Uiteraard wel rekening houdend dat de juiste werkzame stoffen in het medicijn zitten en dit dus verantwoord is. Tenslotte vind ik dat wanneer en hoeveel eigen bijdrage je moet betalen een volstrekt onduidelijke brei is. ZK zou hier wel meer en betere voorlichting over moeten geven.  Nu weetje het eigenlijk alleen omdat je op enig moment een bericht krijgt dat je geld moet betalen.

  • Offline als antwoord op peter17

    ".ZK hanteert toch al enkele jaren het preferentiebeleid, welke n.m.m. toch primair gericht is op kostenbeheersing?!"

    Helemaal mijn idee. De logica in dezen ontgaat me dan ook ten enenmale.

Opmerking Onderliggend
Geen gegevens