Eigen bijdrage medicatie en Terugbetaalregeling (TBR)

Wat is het idee?

Gisteren ontving ik van Zilveren Kruis een mail met daarin de mededeling dat ik een eigen bijdrage verschuldigd zou zijn van ruim € 111,--. Na inloggen bleek het hier te gaan om de rekening van de apotheek. Zij verstrekten mij medicatie waarover een belachelijk hoge eigen bijdrage is verschuldigd. Een rondje googelen leerde mij ten eerste dat er een (veel goedkoper) alternatief beschikbaar is dat geheel vergoed wordt en ten tweede dat er een zgn. Terugbetaalregeling (TBR) in het leven is geroepen voor o.a. dit betreffende medicijn. Ik heb daar uiteraard een account aangemaakt en de benodigde formulieren ingevuld en kreeg inmiddels de toezegging dat deze eigen bijdrage voor terugbetaling in aanmerking komt.

Er zijn twee aspecten die toch wel enigszins mijn ergernis opwekken:

  • Waarom verstrekt de apotheek zo'n veel te duur medicijn waarover ik zo'n bizar hoge eigen bijdrage verschuldigd ben?
  • Waarom wijst Zilveren Kruis mij niet even op die TBR? Niet iedereen heeft waarschijnlijk de skills om het onderste uit de Google-kan te halen.

Uiteraard heb ik inmiddels contact gehad met de apotheek om het alternatief bespreekbaar te maken, want op de site van de TBR - terugbetaalregeling.nl - werd vermeld dat niet duidelijk is wat de einddatum is van deze regeling, dus het is maar helemaal de vraag of ik hier in de toekomst gebruik van zal kunnen blijven maken. Bovendien vind ik het sowieso absurd om dure medicatie te gebruiken als een veel goedkoper alternatief voorhanden is.

Bovendien lijkt het mij een goed idee als Zilveren Kruis in dezen zich wat proactiever gaat opstellen en haar cliënten wijst op deze regeling. Dat scheelt m.i. veel rooie vlekken.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

We hebben jouw idee besproken met onze beleidsmakers. Je deelde het idee over de terugbetaalregeling van de eigen bijdrage voor medicijnen. Je wilt hierover als patiënt/verzekerde informatie ontvangen. Hier lees je welke keuze we over jouw idee maken.

Voor wie het idee niet eerder meegelezen heeft: zo’n terugbetalingsregeling betekent dat de fabrikant de eigen bijdrage van een medicijn aan je terugbetaalt. Zo hopen ze de drempel weg te halen die de wettelijke eigen bijdrage op hun medicijn oplevert. Vaak regelt een aparte organisatie deze betaalservice voor de fabrikant. 

Apothekers geven informatie over de terugbetaalregeling

Zij doen dit als ze het medicijn meegeven aan hun patiënt. Dit lijkt ons ook het meest logische moment.

We gaan geen extra informatie sturen over de terugbetaalregeling

We vinden het belangrijk dat verzekerden weten waar ze aan toe zijn. Dat loopt nu via de apothekers. Extra aandacht hieraan geven we liever niet. De terugbetaalregeling is een middel waarmee leveranciers stimuleren dat mensen voor hun merk kiezen. Ze houden de prijs hoog en geven dan een deel terug. Dat kan, maar wij willen het niet stimuleren.

Bovenliggend
  • Hoi allemaal,

    Ik heb met Hss contact gehad in privéberichten om uit te zoeken hoe het met haar medicijn met de hoge eigen bijdrage zit. Zonder al teveel in detail te gaan: voor sommige medicijnen/doseringen is geen merkloze variant beschikbaar. Soms is een op maat gemaakte dosering mogelijk, maar dat hangt van de situatie af. Er zullen dus ook situaties zijn waarin mensen een medicijn met een hoge eigen bijdrage krijgen waarvoor een terugbetalingsregeling is.

    Misschien nog even als achtergrond: zo’n terugbetalingsregeling betekent dat de fabrikant de eigen bijdrage aan je terugbetaalt. Zo hopen ze de drempel weg te halen die de wettelijke eigen bijdrage op hun medicijn oplevert. Zoals Hss terecht aangeeft is er een aparte organisatie die deze betaalservice voor de fabrikant organiseert.

    In dit idee gaat het ook om de informatie over een terugbetalingsregeling. Ik kan me voorstellen dat je graag wil weten of je zelf een eigen bijdrage moet betalen. En ook dat je wil weten dat er een terugbetalingsregeling bestaat. Mijn vraag is dan wat het beste moment is om die informatie te krijgen. Bij een nota van Zilveren Kruis zoals in het oorspronkelijke idee? Of bij het leveren van het medicijn bij de apotheek, zoals Jesse oppert?

  • Offline als antwoord op Sophie - Zilveren Kruis

    Persoonlijk denk ik dat het een goed idee zou zijn dit tegelijk met de uitgifte van het medicijn te doen. dan is er echt aandacht voor. wellicht een aparte 'bijsluiter' meegeven? Tegelijk denk ik dat de gemiddelde apotheker er wellicht niet op zit te wachten. meer werk en geen vergoeding. in dat geval blijft info gekoppeld aan de nota de enige mogelijkheid ben ik bang. 

Opmerking Onderliggend
Geen gegevens