Mantelzorg vervanging in de verzekering van degene die mantelzorg verleend

Voormalig community-lid

Wat is het idee?

Hoe kun je mantelzorgers ondersteunen

Mantelzorgvervanging voor mensen die mantelzorger zijn en niet alleen voor degene die de mantelzorg ontvangt.

Waarom dit idee?

Wanneer je mantelzorg ontvangt als verzekerde heb je de mogelijkheid om een X aantal keren per jaar een vervanger te krijgen voor de mantelzorgers die je verzorgen. Ik snap dit en vind dit een mooi gebaar maar...........

het is de mantelzorger die overbelast raakt en die kan geen gebruik maken van een vervanger. Is het geen idee om deze mogelijkheid te bieden?

Hoezo deze wens?

Mijn man en ik zijn mantelzorger voor mijn 88 jarige zwaar dementerende moeder. Er is 24/7 verzorging en verpleging nodig. Er zijn geen andere familieleden dus zorg overdragen is niet mogelijk. Op zich is dit ook geen probleem, het is onze vrijwillige keuze om haar bij ons in huis te houden. Maar we kunnen nooit meer eens even weg. Laatst trouwde een neef, wij konden er niet naar toe. Hoe fijn is het niet als er dan een vervanging klaar staat. 

Het hoeft niet voor vakanties, want we laten moeder toch niet te lang bij anderen. Daar zou zij alleen maar meer van in de war raken. Maar gewoon een keer een avondje theater, naar een bruiloftsfeest kunnen enz.

Als mantelzorger heb je echt het geld niet om op eigen kosten verantwoorde vervangende mantelzorg in te kopen. Maar.......wanneer wij ziek worden door overbelasting wordt het wel een kostenpost voor de ziektekostenmaatschappij. Daarom het idee om ook een X aantal keren per jaar de optie voor de verzekerde mantelzorger vervanging aan te bieden en niet alleen op basis van de verzekering van de ontvanger van mantelzorg.

Hoe denken anderen hier over?

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Michelle gaf de volgende reactie:

Zoals beloofd heb ik met iemand gesproken die de producten van Zilveren Kruis vormgeeft (dus o.a. de vergoedingen) Zij heeft mij heel veel kunnen vertellen over de mantelzorgvergoeding. Hoe deze vergoeding is opgebouwd, waarom etc.

Allereerst klopt het wat Erik zegt: de vergoeding zag er voorheen anders uit. Even heel klein stukje geschiedenis: per 2018 is de vergoeding aangepast  om beter te kunnen inspelen op de behoefte van de mantelzorgers zodat zij hun taak zo goed mogelijk kunnen uitvoeren en om overbelasting te voorkomen. Zodoende is de vergoeding een budget geworden dat na overleg met de zorgcoach wordt toegekend. De Zorgcoach onderzoekt samen met de klant wat er nodig is om (verdere) overbelasting te voorkomen. Door bijvoorbeeld contact op te nemen met de gemeente of zorgkantoor om te bepalen wat zij voor u kunnen doen.

In 2019 is deze vergoeding  aangevuld  met maximum bedragen voor verschillende vormen van ondersteuning. De insteek van de vergoeding is namelijk om een mantelzorger die overbelast dreigt te raken of al overbelast is, tijdelijk te ontlasten. Zodat de mantelzorger of mantelzorgvrager de gelegenheid heeft om bijvoorbeeld bij de gemeente of zorgkantoor permanente ondersteuning te regelen.

Wat mij pas goed helder werd in het gesprek met mijn collega is dat de vergoeding als volgt is opgebouwd: Je krijgt een totaal bedrag tot je beschikking (afhankelijk van de aanvullende verzekering die je hebt) om vervanging van mantelzorg te regelen. Laten we even de 3* verzekering als voorbeeld nemen. Hierin krijg je € 1.000,-. Wanneer je als mantelzorger alleen behoefte hebt aan vervanging kun je, in overleg met de zorgcoach, dit volledige bedrag aan mantelzorg vervanging uitgeven. Je hoeft dus absoluut geen geld uit te geven aan dingen die je niet nodig hebt en dit heeft geen invloed op je totaal uit te geven bedrag. Wanneer je echter wel behoefte hebt aan een mantelzorgmakelaar, kun je deze inzetten tot een maximaal bedrag. Stel dat je hier € 100,- aan uitgeeft, dan betekent dit ook dat je nog maar € 900,- vergoeding overhoudt.  

Wat ik heb begrepen is dat veel mantelzorgers deze manier van vergoeden erg prettig vinden. Ik moet dus eerlijk zijn en aangeven dat het veranderen van deze vergoeding op dit moment nog niet op de planning staat. Ik heb jullie signalen wel meegegeven aan de afdeling Product Management zodat zij deze wel hebben wanneer er wordt gekeken naar het aanpassen van de vergoeding.

meer dan 3 jaar geleden
Bovenliggend
  • Hoi Eric, ik heb gelijk even gebeld met Harmke. Blijkt dat zij erg druk bezig is met de vragen die jij had aan haar. Een volledig concreet en helder antwoord is er nog niet zoals zij zou willen. Ze zoekt graag contact met je wanneer ze dit wel heeft (hopelijk ergens in de komende 2 weken).

    Ze zei wel dat je altijd welkom bent om haar te bellen wanneer je aanvullende vragen hebt of graag een update wil. Uiteraard mag dit ook hier (via een pb'tje aan mij).  Maar weet dat ze je zeker niet is vergeten en er nog druk mee bezig is.

Reactie
  • Hoi Eric, ik heb gelijk even gebeld met Harmke. Blijkt dat zij erg druk bezig is met de vragen die jij had aan haar. Een volledig concreet en helder antwoord is er nog niet zoals zij zou willen. Ze zoekt graag contact met je wanneer ze dit wel heeft (hopelijk ergens in de komende 2 weken).

    Ze zei wel dat je altijd welkom bent om haar te bellen wanneer je aanvullende vragen hebt of graag een update wil. Uiteraard mag dit ook hier (via een pb'tje aan mij).  Maar weet dat ze je zeker niet is vergeten en er nog druk mee bezig is.

Onderliggend
Geen gegevens