Notificatie van preferentiebeleid

Wat is het idee?

Goedemiddag, 

Wellicht dat het issue al is aangedragen maar ik werd onlangs geconfronteerd met het preferentiebeleid. Eind vorig jaar heb ik medicatie voor een chronische aandoening voorgeschreven gekregen, van een bepaald merk dat niet vergoed wordt omdat het merk niet als preferente leverancier te boek staat. Nu kan ik aan het beleid zelf niets veranderen, maar het zou mij wel helpen als ik een signaal zou ontvangen van wijzigingen in het beleid die effect hebben op mijn situatie. Als ik weet dat mijn huidige merk niet meer zal worden vergoedt, dan kan ik in overleg met de specialist een keuze maken en wordt ik niet met een feit geconfronteerd. Mijn vermoeden is dat dit veel meer mensen zal helpen doordat zij geen ongewenste facturen krijgen, en dat het de zorgverzekeraar en Nederland in zijn geheel zal helpen als de kosten voor medicatie gedrukt kunnen worden.

Ik vermoed dat alle benodigde informatie voor handen is om een notificatie te kunnen maken en denk graag mee indien gewenst.

Groet,

Joep Scheltinga 

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Hoi Joep,

We hebben jouw idee met onze collega’s besproken. Je wil geïnformeerd worden wanneer een medicijn van een bepaald merk niet meer vergoed gaat worden. Zodat je weet wanneer een bepaald geneesmiddel in het preferentiebeleid is opgenomen en als enige wordt vergoed.

De lijst met aangewezen preferente fabrikanten van voorkeursmiddelen kun je online terugvinden.
De lijst met voorkeursmiddelen wordt elk najaar op onze website geplaatst. Zo kun je zelf nagaan of er het komende jaar iets voor jou verandert. De meeste voorkeursmiddelen wijzen wij aan voor een periode van 2 jaar. Dit betekent dat je minimaal 2 jaar hetzelfde merk van je medicijn houdt. Worden er in de tussentijd nieuwe middelen aan het voorkeursbeleid toegevoegd, dan vind je die ook terug in de lijst.

We informeren fabrikanten en apothekers 6 maanden van tevoren.
Zo kunnen fabrikanten en groothandels ervoor zorgen dat ze voldoende voorraad hebben. En kan de apotheek klanten op tijd begeleiden bij een eventuele wisseling naar een voorkeursmiddel.

Heb je nog vragen?
Dan hoor ik het graag.

Hartelijke groet,
Halco

Bovenliggend Opmerking Onderliggend