Offerte van tevoren

Wat is het idee?

Ik heb al jaren een vrijwillig eigen risico van €500. Nu moest ik naar de KNO van de huisarts en blijkt de rekening van 1 consult €1300 te zijn. Nu moet ik volledig mijn verplichte en vrijwillige eigenrisico betalen. Dat vind ik niet erg, dat is het “risico.”

Echter, wanneer je een auto koopt, of je laat iets aan je huis doen of je gaat naar een advocaat, je krijgt bijna altijd van tevoren te horen wat je dat gaat kosten.

Zo niet in de zorg. Je krijgt achteraf gewoon een dikke rekening. Zijn de tarieven bij alle KNO’s hetzelfde? Of het ene ziekenhuis duurder dan de andere? Ik heb daar helemaal geen keuze in gehad.

Het zou daarom handig zijn om vooraf te weten wat een bepaalde behandeling of consult gaat kosten. Sommige klachten zijn namelijk niet urgent en kunnen ook wel wachten of helemaal niet.

Ik denk dat vooraf weten wat iets gaat kosten ook heel preventief werkt, waardoor mensen minder snel even een consult doen. Bewustwording over de kosten van de zorg levert daarmee ook een verlaging van de druk op de zorg op.

Daarnaast wordt het vrije markt principe wat de overheid graag zou willen door verzekeraars met elkaar te laten concurreren versterkt: je gaat sneller naar de goedkope arts dan de dure.

graag jullie mening waarom de rekening nog altijd een verrassing is.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

In maart hebben we de wensen van klanten besproken. We hebben ook jouw idee besproken! Je wil graag vooraf weten hoeveel eigen risico je betaalt, als je een behandeling nodig hebt.

Vraag onze persoonlijke zorgcoach naar de kosten van jouw behandeling

Informeer eerst bij jouw huisarts of specialist welke behandeling je krijgt. Met deze informatie kan je contact zoeken met de zorgcoach. Zij kijken wat de kosten van de behandeling zijn. De zorgcoach vertelt jef je hiermee jouw eigen risico bereikt. Daarnaast kunnen zij de kosten vergelijken bij verschillende ziekenhuizen.

De zorgcoach geeft vaak alleen een schatting van de kosten

Vooraf is het vaak nog niet duidelijk welke behandeling je precies krijgt. Soms weet je niet welke onderzoeken nodig zijn om te weten wat er aan de hand is. En dat heeft invloed op de prijs. Daarom kan de zorgcoach niet altijd een precies bedrag noemen voor je behandeling.

Bovenliggend
  • Goedenavond Remco,

    Bedankt weer voor je reactie. Ik waardeer het enorm dat je open met ons in gesprek wil over jouw gedachten bij het vooraf inzien van de kosten van een behandeling. Om het even kort in mijn eigen woorden samen te vatten, geef je aan dat je graag zou zien dat verzekerden op het moment van een verwijzing ook informatie over de kosten krijgen met zo min mogelijk moeite (dus zonder dat ze daarvoor hoeven te bellen naar ons, maar liefst ook zonder dat de huisarts er dan werk aan heeft).

    Het idee is voor mij duidelijk. De volgende stap in het proces is dat ik de status van het idee aanpas. Intern gaan wij bekijken of dit signaal of iets vergelijkbaars mogelijk ook via andere kanalen zoals chat of telefonie is binnengekomen. Op die manier krijgen we een nog duidelijker beeld van de behoefte van verzekerden. Met dit pakketje aan informatie gaan we naar de inhoudelijke experts van Zilveren Kruis. Een aantal keer per jaar gaan wij met elkaar in gesprek om ideeën van klanten te bespreken. Na de bespreking krijg je van ons een toelichting of we met jou idee verder gaan of niet.

    Je hoort van ons, Remco!

Opmerking
  • Goedenavond Remco,

    Bedankt weer voor je reactie. Ik waardeer het enorm dat je open met ons in gesprek wil over jouw gedachten bij het vooraf inzien van de kosten van een behandeling. Om het even kort in mijn eigen woorden samen te vatten, geef je aan dat je graag zou zien dat verzekerden op het moment van een verwijzing ook informatie over de kosten krijgen met zo min mogelijk moeite (dus zonder dat ze daarvoor hoeven te bellen naar ons, maar liefst ook zonder dat de huisarts er dan werk aan heeft).

    Het idee is voor mij duidelijk. De volgende stap in het proces is dat ik de status van het idee aanpas. Intern gaan wij bekijken of dit signaal of iets vergelijkbaars mogelijk ook via andere kanalen zoals chat of telefonie is binnengekomen. Op die manier krijgen we een nog duidelijker beeld van de behoefte van verzekerden. Met dit pakketje aan informatie gaan we naar de inhoudelijke experts van Zilveren Kruis. Een aantal keer per jaar gaan wij met elkaar in gesprek om ideeën van klanten te bespreken. Na de bespreking krijg je van ons een toelichting of we met jou idee verder gaan of niet.

    Je hoort van ons, Remco!

Onderliggend
Geen gegevens