Offerte van tevoren

Wat is het idee?

Ik heb al jaren een vrijwillig eigen risico van €500. Nu moest ik naar de KNO van de huisarts en blijkt de rekening van 1 consult €1300 te zijn. Nu moet ik volledig mijn verplichte en vrijwillige eigenrisico betalen. Dat vind ik niet erg, dat is het “risico.”

Echter, wanneer je een auto koopt, of je laat iets aan je huis doen of je gaat naar een advocaat, je krijgt bijna altijd van tevoren te horen wat je dat gaat kosten.

Zo niet in de zorg. Je krijgt achteraf gewoon een dikke rekening. Zijn de tarieven bij alle KNO’s hetzelfde? Of het ene ziekenhuis duurder dan de andere? Ik heb daar helemaal geen keuze in gehad.

Het zou daarom handig zijn om vooraf te weten wat een bepaalde behandeling of consult gaat kosten. Sommige klachten zijn namelijk niet urgent en kunnen ook wel wachten of helemaal niet.

Ik denk dat vooraf weten wat iets gaat kosten ook heel preventief werkt, waardoor mensen minder snel even een consult doen. Bewustwording over de kosten van de zorg levert daarmee ook een verlaging van de druk op de zorg op.

Daarnaast wordt het vrije markt principe wat de overheid graag zou willen door verzekeraars met elkaar te laten concurreren versterkt: je gaat sneller naar de goedkope arts dan de dure.

graag jullie mening waarom de rekening nog altijd een verrassing is.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

In maart hebben we de wensen van klanten besproken. We hebben ook jouw idee besproken! Je wil graag vooraf weten hoeveel eigen risico je betaalt, als je een behandeling nodig hebt.

Vraag onze persoonlijke zorgcoach naar de kosten van jouw behandeling

Informeer eerst bij jouw huisarts of specialist welke behandeling je krijgt. Met deze informatie kan je contact zoeken met de zorgcoach. Zij kijken wat de kosten van de behandeling zijn. De zorgcoach vertelt jef je hiermee jouw eigen risico bereikt. Daarnaast kunnen zij de kosten vergelijken bij verschillende ziekenhuizen.

De zorgcoach geeft vaak alleen een schatting van de kosten

Vooraf is het vaak nog niet duidelijk welke behandeling je precies krijgt. Soms weet je niet welke onderzoeken nodig zijn om te weten wat er aan de hand is. En dat heeft invloed op de prijs. Daarom kan de zorgcoach niet altijd een precies bedrag noemen voor je behandeling.

meer dan 2 jaar geleden
Bovenliggend
  • Offline

    Beste Jasper,

    ik denk dat je inderdaad gelijk hebt door het te “downsizen” tot €885. Een ritje met de ambulance is gewoon nodig, en is aan de zorgverzekeraars en overheid om die kosten zo laag mogelijk te houden. Maar doorgaand op je voorbeeld van de röntgenfoto:

    de huisarts lijkt het bijvoorbeeld verstandig om bij een bepaalde klacht een röntgenfoto te laten maken. Wellicht kan de huisarts in zijn doorverwijzing direct de prijs bespreken met de cliënt. Hij kan immers ook de wachttijden inzien, dus misschien kan er iets aan het systeem worden toegevoegd over de prijs. Grote winst in deze is dat de patiënt veel prijsbewuster wordt van zorgkosten. 

    zoals ik uit jouw eerdere post begreep zijn deze kosten dus al inzichtelijk via jullie zorgcoach. Grote probleem is dus dat dat extra moeite kost en de meeste mensen het niets boeit wat de zorg nou helemaal kost. Als de huisarts zegt dat er een foto gemaakt moet worden, dan is dat zo. 
    Hoe anders is dat met zorg die niet vergoed wordt zoals een bril. Die kan vaak ineens nog wel een extra jaartje mee. En wie gaat er nog naar de fysio als het max aantal vergoedingen is verstreken? Dat zijn er een stuk minder. Ik denk dat dus aan de voorkant van het traject de prijs al duidelijk moet zijn, en dat is bij de huisarts. Ik denk alleen niet dat jullie als zorgverzekeraar het voor elkaar krijgen de huisarts met nóg meer werk op te zadelen, al zou meer kostenbewustzijn de zorg een stuk goedkoper kunnen maken. 

Reactie
  • Offline

    Beste Jasper,

    ik denk dat je inderdaad gelijk hebt door het te “downsizen” tot €885. Een ritje met de ambulance is gewoon nodig, en is aan de zorgverzekeraars en overheid om die kosten zo laag mogelijk te houden. Maar doorgaand op je voorbeeld van de röntgenfoto:

    de huisarts lijkt het bijvoorbeeld verstandig om bij een bepaalde klacht een röntgenfoto te laten maken. Wellicht kan de huisarts in zijn doorverwijzing direct de prijs bespreken met de cliënt. Hij kan immers ook de wachttijden inzien, dus misschien kan er iets aan het systeem worden toegevoegd over de prijs. Grote winst in deze is dat de patiënt veel prijsbewuster wordt van zorgkosten. 

    zoals ik uit jouw eerdere post begreep zijn deze kosten dus al inzichtelijk via jullie zorgcoach. Grote probleem is dus dat dat extra moeite kost en de meeste mensen het niets boeit wat de zorg nou helemaal kost. Als de huisarts zegt dat er een foto gemaakt moet worden, dan is dat zo. 
    Hoe anders is dat met zorg die niet vergoed wordt zoals een bril. Die kan vaak ineens nog wel een extra jaartje mee. En wie gaat er nog naar de fysio als het max aantal vergoedingen is verstreken? Dat zijn er een stuk minder. Ik denk dat dus aan de voorkant van het traject de prijs al duidelijk moet zijn, en dat is bij de huisarts. Ik denk alleen niet dat jullie als zorgverzekeraar het voor elkaar krijgen de huisarts met nóg meer werk op te zadelen, al zou meer kostenbewustzijn de zorg een stuk goedkoper kunnen maken. 

Onderliggend
Geen gegevens