Online PGB overzicht

Wat is het idee?

Mijn idee is heel simpel en geboren uit eigen ervaring omtrent PGB administratie die wij voor ons dochtertje moeten verzorgen. Het huidige systeem om PGB administratie bij te houden is intransparant, onoverzichtelijk en gebruiksonvriendelijk. Het kost veel tijd, veel eigen initiatief en veel doorzettingsvermogen om de administratie compleet en kloppend te houden en alle declaraties tijdig uitgekeerd te krijgen/uit te kunnen betalen aan zorgverleners. Zo heb ik zelf een excel-sheet gebouwd, heb ik losse mapjes met voor-ingevulde declaratieformulieren gemaakt en doe ik zo iedere maand de administratie. Maar nog steeds ontstaan er problemen, ontstaan er vragen waar ik geen antwoord op kan vinden en waar ik ZilverenKruis voor moet bellen. Omdat we bijvoorbeeld maar een deel van de gemaakte kosten uitbetaald krijgen. Waarom we het andere deel niet ontvangen wordt niet als reden opgegeven. 

De meeste mensen die een PGB hebben zullen dit herkennen. En dat is jammer, want recht op een PGB heb je vaak niet voor niets. Er zijn waarschijnlijk al voldoende zorgen. Om hierin ontlast te kunnen worden is vanuit het perspectief van de klant een grote winst. Tegelijkertijd heeft ZilverenKruis ook baat bij een makkelijker te voeren administratie voor klanten, omdat dit vragen, klachten en verzoeken via de klantenservice terugdringt. En dat lijkt geen overbodige luxe, want ik heb nog nooit in minder dan 1 uur mijn vragen beantwoord gekregen. Vaak is er een lange wachttijd en kan er door de klantenservice niet de juiste informatie uit de systemen worden gehaald. Prettiger is dus als deze informatie al bij de klant aanwezig is, omdat dit naar alle waarschijnlijkheid de frequentie en duur van contact met de klantenservice zal verminderen. 

Het idee: 

  • Een portal, of overzichtspagina binnen MijnZilverenKruis voor PGB;
  • Met daarin een actueel overzicht van het "potje" aan PGB uren/budget dat nog resteert;
  • Hierin staan dus alle afspraken uit de toekenning vermeld: het aantal uur waarop de klant recht heeft op PGB, verhouding verpleging/verzorging (informeel en formele uren);
  • En daarnaast de actuele staat van hiervan al gedeclareerde uren;
  • Zorgverleners die bekend zijn bij ZilverenKruis;
  • Een aantal formats:
    • Declaratieformulieren voor enkel formele verpleging/verzorging, informele verpleging/verzorging etc. 
    • Excel-sheet met weekplanning + overzicht per maand hoeveel uur per zorgverlener is gewerkt
  • Bij (gedeeltelijk) afgekeurde declaraties: een heldere, concrete omschrijving waarom er niet/gedeeltelijk wordt uitgekeerd. In plaats van "Het gedeclareerde bedrag is € XX hoger dan de tarieven die hiervoor zijn afgesproken" --> "deze zorgverlener is niet gemachtigd om formele uren te declareren" of "het maximum te declareren bedrag op basis van de toekenning is bereikt. Om die reden wordt van deze declaratie € XX niet uitgekeerd". 
  • Notificaties:
    • Wanneer het PGB budget sneller wordt uitgegeven dan de ingeschatte looptijd;
    • Wanneer de PGB afloopt en eventueel verlengd dient te worden (aangepast o.b.v. de actuele wachttijd voor verlenging aanvraag);
    • Wanneer een declaratie niet/gedeeltelijk wordt uitgekeerd

Hieronder een opzetje voor de portal:

Kortom, deze verbeteringen zullen voor iedereen die zelfstandig de PGB-administratie voert voor zichzelf of degene voor wie zorg gedragen wordt winst opleveren. Daarnaast zal hiermee het aantal vragen richting ZK omtrent PGB afnemen.  

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Hoi Tessa,

Je deelde een idee over een duidelijk online overzicht van je Zvw pgb declaraties en de actuele status van het toegekende budget. Je wil ook duidelijk zien waarom een declaratie maar gedeeltelijk is vergoed. Dit idee hebben we met onze collega’s besproken en is verder onderzocht. Helaas kostte dit meer tijd dan normaal. Sorry dat je hierdoor zo lang op een antwoord hebt moeten wachten!

We gaan voorlopig geen online portal bouwen voor het Zvw pgb.
Jouw vraag om een pgb online portal werd door onze collega’s herkend. Want we hebben deze vraag vaker gekregen van klanten met een Zwv pgb. Het bouwen van zo’n portal is alleen ingewikkeld en erg lastig. De ontwikkeling kost daardoor veel tijd en geld. Wij kiezen er daarom voor om andere projecten voorrang te geven.

Een Zwv pgb administratie bijhouden is iets wat de aanvrager zelf doet.
Bij de aanvraag van een pgb wordt aangegeven dat mensen zelf hun pgb administratie moeten bijhouden. Dit betekent helaas ook dat het bijhouden van deze administratie tijd kost.

We helpen je graag met de actuele status.
We snappen dat het soms lastig is om je declaraties terug te vinden. En te bekijken hoeveel uren er nog over zijn. Onze klantenservice helpt je hier graag verder mee.

Heb je nog vragen?
Dan hoor ik het graag. Ook dank ik je dat je over een pgb portal met ons wilde meedenken. Ik snap dat je hoopte op een oplossing voor je pgb administratie. Maar helaas heb ik voor nu geen beter nieuws voor je.

Hartelijke groet,
Halco

  • Offline

    Hoi Halco, 

    Wat jammer dat er niks met mijn idee gedaan wordt. De oplossing die jij voorstelt (contact zoeken met de klantenservice) vind ik wel erg makkelijk. Ik had het idee juist ingediend om dat contact te kunnen vermijden, om klanten zelfstandiger en zelfredzamer te maken, omdat uit mijn eigen ervaring (en inmiddels meer dan tientallen belletjes) de klantenservice mij vaak helemaal niet (snel) kan helpen als er aan jullie kant een fout gemaakt is (ik sta vaak meer dan een uur in de wacht, verbinding wordt meermaals verbroken, en ik moet vaak minimaal 3 keer bellen voordat het probleem echt verhelderd is en opgelost kan worden).

    Los van het feit dat ik het ontzettend jammer vind dat het idee de prullenbak in gaat, en ik verbaasd ben dat het bijna een jaar kost om een simpele "nee" als reactie te geven, vind ik het zeer onprettig en onredelijk dat mij nog even onder de neus gewreven wordt dat je als PGB houder een administratieplicht hebt en dat dat tijd kost. Ik vraag me ook af waarom dit zo expliciet wordt benoemd? Bedoel je daarmee te zeggen dat er vanuit jullie als organisatie geen rekeninghoeft te worden gehouden met enige mate van redelijkheid hierin richting PGB-houders? Want dat klinkt er wel in door: het is jullie als organisatie toegestaan het proces zo log, traag en intransparant mogelijk te maken, omdat er nou eenmaal een verantwoordelijkheid en tijdsinvestering bij het hebben van een PGB hoort. Dat klinkt nogal *** en klantonvriendelijk. Zeker omdat ik er voor het gemak vanuit ga dat de meeste PGB-houders het liefst - als ze konden kiezen - zonder zo'n budget door het leven zouden gaan. Wij (of eigenlijk ons dochtertje van 3) in ieder geval wel. 

    Mijn persoonlijke ervaring is dat de administratiedruk door dit soort ondoorgrondelijke bureaucratie dermate groot is, dat de redelijkheid en menselijkheid hier uit het oog verloren lijkt. Het doel van mijn idee was dan ook het terugbrengen van die redelijkheid, het inzichtelijk en transparant maken van de PGB afspraken, om de zelfstandigheid van PGB houders te vergroten en de druk op jullie klantenservice te doen afnemen. 

    Het feit dat dit, na 8.5 maand uitblijven van een reactie, jullie antwoord is bevestigt voor mij het feit dat jullie geen klantgerichte organisatie zijn. En dan was dat het eerlijke (en snelle) antwoord geweest: dit idee heeft voor ons geen prioriteit. Wellicht hebben jullie daar nog wat aan bij toekomstige ideeën die worden ingeleverd. 

    Als laatst heb ik nog een podcast-tip. Serieus een aanrader, om een beetje de menselijkheid terug te brengen en een beeld te krijgen met wat voor uitdagingen je als PGB-houder te maken krijgt. NRC Haagse Zaken - Het verhaal van Oom Cees. Wellicht brengt het jullie nog op ideeën. 

  • Offline als antwoord op TBos

    De *** zijn niet van mijn hand: hier stond "***". Bizar dat dat op deze manier wordt overschreven. 

  • Offline als antwoord op TBos

    Hier stond het synoniem voor hooghartig.

  • Offline als antwoord op TBos

    Ik snap je teleurstelling helemaal, vooral omdat je zo lang op een antwoord hebt moeten wachten. Dat het zo lang duurde heeft er mee te maken dat we geen verkeerde verwachting willen scheppen en geen loze beloftes willen doen. Om zeker te weten of het realiseren van jouw idee mogelijk is, heeft het onderzoeken van mogelijkheden meer tijd in beslag genomen dan we zouden willen.

  • Offline als antwoord op Halco - Zilveren Kruis

    Je snapt mijn teleurstelling en frustratie richting jullie organisatie duidelijk niet, want die reikt verder dan het feit dat het zo lang geduurd heeft voordat er een reactie volgde. Ik vind het vooral zeer teleurstellen dat er zoals door jullie gesteld niet alleen nu, maar ook in de toekomst geen ruimte is om dit idee (of een afgeleide hiervan) uit te willen voeren. Tegelijkertijd merk ik dat ik met het voeren van deze discussie geen steek verder kom, omdat ik geen reactie krijg op de punten die ik aandien. En dat vergroot mijn frustratie alleen maar. Om die reden laat ik het hier dan ook bij, ik denk dat we onze tijd allebei beter kunnen besteden.