Alleen het verschil bijbetalen tussen een preferent en niet-preferent medicijn

Wat is het idee?

Waarom moet je om een niet-preferent geneesmiddel door Zilveren Kruis vergoed te krijgen, het preferente middel eerst gebruiken  terwijl je al weet dat je daar zieker van wordt (door eerdere ervaringen)?

Je moet anders de kosten volledig voor eigen rekening nemen, het is dus alles of niets. Waarom dan niet alleen de extra kosten t.o.v. de preferente middelen?

Ik hoor van apotheken dat ze praktisch niet mogen afwijken omdat ze anders hoge boetes krijgen. Dus raak je als patient verstrikt in een web waarin de zorgaanbieder aanstuurt op het niet-preferente middel maar de apotheek het niet wil leveren vanwege die boeteclausule.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Hoi Rene,

Jouw wens lijkt erg op een wens die we eerder dit jaar bespraken. Je leest hier meer over waarom we deze keuze maken.

Bovenliggend
  • René, ondanks de ontkenning van Zilveren kruis, geloof ik wel in de apotheek. Want je hoort het overal. Dan zal het toch wel waar zijn? Misschien is er niet letterlijk een boete, maar wel minder beloning? Dat komt op hetzelfde neer. 
    Voor patiënten is dit beleid onverteerbaar. Het lijkt alsof onze zorgverleners niet beseffen wat het inhoudt om een ziekte te hebben. 
    Als je toch een klein beetje gelooft in wat ZK zegt, probeer het dan via een rechtstreeks gesprek met de apotheker. ( dus niet met de assistente). Leg uit, wat jouw medische klachten zijn. En zeg dat je het onverantwoord vind om het preferente middel te gebruiken. Als de apotheker dan nog niet akkoord gaat, dan vraag je of hij jou misschien een andere zorgverzekeraar kan aanraden, waarbij je het gewenste medicijn wel zou hebben gekregen. 

Opmerking
  • René, ondanks de ontkenning van Zilveren kruis, geloof ik wel in de apotheek. Want je hoort het overal. Dan zal het toch wel waar zijn? Misschien is er niet letterlijk een boete, maar wel minder beloning? Dat komt op hetzelfde neer. 
    Voor patiënten is dit beleid onverteerbaar. Het lijkt alsof onze zorgverleners niet beseffen wat het inhoudt om een ziekte te hebben. 
    Als je toch een klein beetje gelooft in wat ZK zegt, probeer het dan via een rechtstreeks gesprek met de apotheker. ( dus niet met de assistente). Leg uit, wat jouw medische klachten zijn. En zeg dat je het onverantwoord vind om het preferente middel te gebruiken. Als de apotheker dan nog niet akkoord gaat, dan vraag je of hij jou misschien een andere zorgverzekeraar kan aanraden, waarbij je het gewenste medicijn wel zou hebben gekregen. 

Onderliggend
Geen gegevens