Wat is het idee?
Ik zou graag zien dat rekeningen voor mondzorg eerst door de verzekerde worden goedgekeurd, voordat Zilveren Kruis deze betaald aan de zorgverlener. Zijn er meer mensen die deze gedachte delen, na het lezen van onderstaande toelichting?
Waarom deze wens?
Voor de zoveelste keer blijkt mijn tandarts behandelingen te declareren die ik niet heb ontvangen. Ik kom hier pas achter als het administratiekantoor die de rekeningen verzorgd mij een eigen bijdrage in rekening brengt. Als ik hierop ageer, blijkt de niet verleende behandeling al betaald te zijn door Zilveren Kruis.
Hoe op te lossen?
Laat de verzekerde eerst een 'akkoord' geven op de factuur en ga dan pas tot betalen over. Bang dat de verzekerde niet reageer? Dan kun je een periode van bv een week de mogelijkheid tot reageren geven. Is er binnen deze periode niet gereageerd, dan wordt de ingediende rekening betaald.
Voordeel?
Het is voor de verzekerde weinig werk en ik verwacht zo maar dat we hier heel veel geld (lees zorgpremie) mee kunnen besparen. Bovendien is het niet netjes dat zorgverleners vergoedingen ontvangen voor niet verricht werk.
Benieuw wat de concrete situatie was?
In de praktijk vertrok de tandarts en iemand die implantaten verzorgde nam haar klanten als tandarts over. Ik had een afspraak met eerst de mondhygieniste en daarna de tandarts voor een periodieke controle. De mondhygieniste deelde mij mee dat de tandarts druk was met implantaten en dus de periodieke controle niet kon doen.
Op zich al niet netjes, want als ik niet op een afspraak kom krijg ik een rekening, maar de tandarts hoeft niet vooraf mij te contacten als hij de afspraak niet nakomt. De periodieke controle stond wel op de rekening en is door ZK betaald. De behandeling heeft niet plaats gevonden en hij werd in dezelfde tijd al betaald voor zijn implantaat werkzaamheden!
ZK draait de betaling niet terug, terwijl ik het echt niet eens ben met de betaling. Als je een behandeling geeft heb je recht op je betaling, niet als je de behandeling niet doet. Omdat dit niet de eerste keer is bij deze tandarts en ik verwacht dat dit echt wel vaker voor komt, zou ik de betalingsprocedure graag aanpassen. Op deze manier voorkomen we onnodige stijgingen van de aanvullende verzekering.