Geef mijn zorgverleners ook inzicht in de voortgang van een vergoeding ipv alleen de maximale vergoeding

Wat is het idee?

Niet vergoeding tonen van wat er in de polis staat maar wat nog niet is gebruikt

  • Dit jaar bij moeten betalen voor fysiotherapeut en jaar daarvoor na wisseling van tandarts.
  • Als men wisselt van zorgverlener dan ziet die alleen het maximum aantal of maximum bedrag van wat er in de polis staat. Het is wenselijk dat een zorgverlener het aantal of bedrag te zien krijgt dat nog gebruikt kan worden.
  • Voorkom verrassingen van bijbetalen 
Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Hoi MarEd, 

Ik heb jouw wens besproken met collega’s. Je wil dat zorgverleners kunnen zien hoeveel er nog over is van jouw fysiotherapie vergoeding. Je wil dit omdat je eerder onnodig kosten maakte toen je overstapte naar een andere zorgverlener. Ik vertel je graag hoe het zit. 

Een behandelaar mag niet inzien hoeveel behandelingen jij hebt verbruikt bij andere zorgverleners 
Dit mag niet vanwege privacywetgeving (AVG). Zorgverleners mogen wel jouw pakket zien. Zij beschikken over software waarin ze dat kunnen opzoeken. Zo weten ze precies hoeveel vergoeding je maximaal kunt krijgen. 

In Mijn Zilveren Kruis kun je zelf ook zien welke rekeningen er zijn ingediend.  
Ook zie je hoeveel vergoeding je al hebt gebruikt en nog over hebt. Momenteel zie je dat al overzichtelijk voor de tandarts- en brilvergoeding. Eind dit jaar hopen we dat uit te breiden met fysiotherapie.  

Heb je nog vragen? Dan hoor ik het graag.

Hartelijke groet, 
Jasper 

Bovenliggend
  • Offline

    Als je nu tussentijds overstapt, en er is al een deel van de vergoeding gebruikt, dan ziet de nieuwe zorgverlener niet dat je al een deel hebt "opgemaakt" van de vergoeding en stemt het behandelplan af op de maximale vergoeding.
    Hierdoor is een deel van de factuur niet vergoed en moet je zelf betalen.
    Wat mij betreft mogen alle zorgverleners zien wat de netto vergoeding nog is.
    Ik wil dit graag om te voorkomen dat verzekerden in het nieuwe jaar een factuur krijgen van behandelingen die niet vergoed worden omdat het maximum is overschreden. 

  • Offline als antwoord op MarEd

    Bedankt voor de toelichting! Het is mij duidelijk.

    Ik pas de status van het idee aan naar 'Helder idee'. Een aantal keer per jaar ga ik met collega's in gesprek over binnengekomen wensen. Daarna geef ik hier een terugkoppeling met toelichting waarom we wel of niet met jouw idee aan de slag gaan. 

Opmerking Onderliggend
Geen gegevens