Herziening vergoedingen hoortoetstellen, randapparatuur en benodigdheden

Wat is het idee?

Waar gaat het om:

Het gaat om de aankoop van randapparatuur en andere essentiële benodigdheden bij de aanschaf van hoortoestellen.

Zilveren Kruis heeft afspraken gemaakt met bijna alle audiciens, over kwaliteit en prijs. (Deze audiciens vindt u via de Zorgzoeker op onze website).

Deze uitspraak in onjuist. De uitspraak geldt alleen voor de kosten van hoortoestellen in cat. 1-5. Niet voor accessoires. Daar gelden geen vaste prijzen voor.

Wat is jouw idee?

Sta toe dat verzekerden bij niet-(direct) gecontracteerde leveranciers randapparatuur en essentiële benodigdheden kopen en vergoedt deze volgens de nu geldende regels.

Het leveren van randapparatuur en bv. batterijen vraagt geen speciale kennis die een audicien nodig heeft en/of daar thuishoort.

Het blijkt dat sommige gecontracteerde audiciens overigens gebruik maken van een eigen online-website (of treden op namens een online bedrijf) voor de levering van randapparatuur en benodigdheden.

  • Waarom is dit idee nodig?

De gecontracteerde audiciens maken misbruik van de overeenkomst met het Zilveren Kruis door exorbitant hoge prijzen te vragen voor randapparatuur en andere benodigdheden (bv. batterijen). Het motiveren van de aanvraag wordt aan audicien overgelaten.

De aanvraag van een audicien (met rekening) voor randapparatuur namens een klant was bij mij in duisternis gehuld. Een kopie rekening en bijbehorende motivatie werd niet verstrekt.

De regel dat een verzekerde vooraf zelf toestemming moet vragen- wanneer de aankoop bij een niet gecontacteerde audicien plaats vindt, leidt tot verwarring.

In welke situatie en voor wie is dit een verbetering?

Het Zilveren Kruis en de verzekerde betalen onnodig veel te veel voor randapparatuur en benodigdheden. Het bovenbeschreven voorstel maakt dat Audiciens gedwongen worden marktconforme prijzen te hanteren. Goed voor het Zilveren Kruis en goed voor de verzekerden.

Zorgverzekeraars spannen zich al in medicijnen tegen concurrerende prijzen in te kopen. Waarom niet voor randapparatuur en ander benodigdheden van hoortoestellen waarbij de verzekerden het werk voor hun verzetten.

  1. Renaud

Relatienummer ****

9/9/2023

NB Mijn ervaringen over het bovenstaande, waarover ik al sinds april van dit jaar met het Zilveren Kruis in discussie ben heb ik vanavond ingediend bij mijn afrekening.

Dit idee is gesloten
Bovenliggend
  • Omdat ik na 5 jaar weer nieuwe, betere, apparatuur mag aanschaffen zou ik het op prijs stellen tips te ontvangen die bijdragen aan een door mij te nemen beslissing.  De audiciens weten mij per mail en per post goed te vinden. De info over hun produkten en  de daarbij behorende prijzen vind ik goed afgeschermd . Wellicht dat een ervaringsdeskundige mij kan tippen of dat ZilverenKruis duidelijk maakt welke audicien momenteel hun voorkeur geniet.

    Nieuwsgierig. 

  • Offline als antwoord op Cooren

    Dag RenaudOnno

    Al iets meer bekend bij jou ?

  • Offline als antwoord op cool1946

    Niet alles, maar dit weekeinde mijn adviezen.

  • Offline als antwoord op cool1946

    Ik ben zeker geen echte ervaringsdeskundige. Ik had slechts contact met één KNO-arts, twee ketens van familie gedreven audiciens, drie webwinkels van audiciens, en vele vrienden en kennissen die ik naar hun ervaring met hoortoestellen kon vragen. Zeer verhelderend en doorslaggevend.

    Niemand was tevreden met zijn gekozen hoortoestel.

    Mijn tips:

    Drie zaken zijn aan de orde: 1) de keuze van het type hoortoestel (en de prijs die u daarvoor betaalt), 2) de kosten van de aanschaf van accessoires, 3) de ondersteuning (goedkeuring en de motivatie) voor de aanschaf van accessoires met vergoeding, van een geautoriseerde instantie.

    Verdiep u van tevoren bij wie u moet zijn. Op het internet kunt u alles vinden.

    Mijn KNO-arts meldde, op basis van een in het ziekenhuis gemaakt audiogram, dat ik zowel links als rechts een toestel nodig had. Mijn aanbeveling is om voor een audiogram niet naar een KNO-arts te gaan maar naar een audiologisch centrum.

    Waarom?

    Wanneer er randapparatuur zoals bv. een Partner Mic of Tv-connector gewenst wordt, is mijns inziens de KNO-arts niet de aangewezen partij die je moet raadplegen, alhoewel het ZK dat wel voorschrijft (ZK schrijft: voor toestemming/motivatie: Audiologisch centrum, KNO-arts of Triage Audicien). Beter is dat via een audiologisch centrum te regelen.

    Keuze audicien

    Sommige audiciens hebben een beperkt assortiment van type hoortoestellen. Zoek op het internet naar ervaringen met de aangeboden merken. Kies een audicien. Dat is een gok. (Grote keten of kleine keten). Hoortoestellen uit de cat. 1-5 worden overal evenveel vergoed.

    Zoek van tevoren uit wat de kosten aldaar zijn van essentiële accessoires, of je die nu wel of niet aanschaft. Het zegt iets over de commercie van de audicien. Er bestaat een grote prijsverschillen tussen audiciens.

    Wat de rol is van de audicien is bij het ondersteunen van de aanschaf met vergoeding, is met geheimzinnigheid omgeven. In mijn geval diende de audicien een aparte rekening in voor een Tv-connector die naar mijn weten voor 100% bij hen vergoed werd. De motivatie heb ik niet gezien.

    De idee dat je voordat je een hoortoestel hebt getest je al kunt aangeven dat je een Tv-connector en/of Partner Mic en/of andere randapparatuur nodig hebt, is absurd. Je kunt daarover pas oordelen wanneer je je hoortoestellen in de praktijk hebt uitgeprobeerd.

    Een KNO-arts achteraf raadplegen voor de aanschaf van randapparatuur buiten het oor is helemaal vreemd. Hun expertise ligt binnen het oor, niet met technische apparatuur buiten het oor.

    De prijs van hoortoestellen in de cat. 1-5 ligt vast. Bij elke audicien betaalt u hetzelfde bedrag. Deze bedragen zijn openbaar. De zg. “Buitencategorie hoortoestellen” zijn voor eigen rekening. De aanschafkosten zijn aanzienlijk. Voor deze hoortoestellen blijken grote prijsverschillen te bestaan, afhankelijk van de audicien die u kiest. Nuttig om rond te shoppen en aarzel niet van audicien te wisselen.

    Mijn audicien bood alle merken aan. Je weet van toeten nog blazen, dus je vraagt welk toestel is het meest geschikt. Aanbeveling: een gerenommeerd toestel uit Zwitserland. Ik testte niet alleen een toestel uit de categorieën 1-5, dat voor 75% door het ZK vergoed wordt, maar ook een toestel uit de buitencategorie. Voor mij was er geen reden (gehoor-technisch) om een buitencategorie toestel aan te schaffen. Mijn “horen” werd niet verbeterd.

    In tegenstelling tot wat ik beweerde, heeft het ZK wel prijsafspraken met gecontracteerde audiciens voor accessoires. Deze afspraken zijn geheim. Als verzekerde heb je geen toegang tot deze prijsafspraken. Uit concurrentieoverwegingen, zo liet het ZK mij weten.

    Blijkbaar gaat het belang van de audiciens boven het belang van de verzekerden. Willens en wetens hebben deze afspraken een kostenverhogend effect voor zowel het ZK als voor de verzekerden. Het ZK en andere zorgverzekeraars laten geld liggen, het geen moeilijk is te vatten in et kader van de constant toenemende zorgpremies).

    De accessoires aan te bevelen een Partner Mic, Tv-connector, batterijen

    Ongeacht het gehoorverlies zullen de meeste mensen problemen hebben met het kunnen verstaan van derden in een rumoerige omgeving (vergadering, tafelgesprek). Een zg. Partner Mic brengt uitkomst. Er zijn alternatieven maar deze zijn aanmerkelijk duurder.

    Volgens het ZK is een Partner Mic een Solotoestel. Dat is juist wanneer het toestel wordt gedragen door je partner. Wordt de Partner Mic op tafel gelegd of opgehangen boven de tafel om de groepsconversatie beter te kunnen volgen, dan is het audioapparatuur.

    De motivatie en de regels voor de aanschaf zijn wat betreft het ZK verschillend van elkaar, hetgeen ik merkwaardig vind. De Partner Mic kostte bij mijn audicien €489. In de webwinkel van een andere audicien betaalde ik €249. NB de audicien kan je hoorapparaat afstellen op het gebruik van een Partner Mic. Geen goed idee of dat ook kan voor de tv-connector, alhoewel ik denk van wel. Dit is een “dingetje” wanneer je de apparatuur niet bij je audicien koopt.

    Het luisteren naar de TV in aanwezigheid van derden is een tweede groot probleem. Het volume-geluid uit de TV moet hoog staan hetgeen niet prettig is voor de buren en derden in je gezelschap. De Tv-connector biedt uitkomst. Het apparaatje koppel je eenvoudige aan je TV. Het geluid wordt rechtstreeks doorgegeven aan je hoortoestel(len). De audicien rekende €187. In een webwinkel van een audicien betaalde ik voor een extra connector (zelfde type) €144.

    Hoor batterijen; €26,50 bij de audicien. Op het internet €16,75

    NB Ik koos voor batterijen i.p.v. voor oplaadbare hoortoestellen. Mijn overweging was dat ik niet van een stopcontact afhankelijk wilde zijn voor het gebruik van mijn hoortoestellen.

    Vragenlijsten

    Bij het afrekenen vroeg de audicien mij vragenlijsten in te vullen. Deed ik dat niet dan kreeg ik de hoortoestellen niet mee. Er was alle reden deze lijsten niet te ondertekenen. Kortom vraag ruim van tevoren of er lijsten zijn om in te vullenen en lees ze ruim van te voren.

    OR 30/09/2023

  • Offline als antwoord op Cooren

    Mooi gedetailleerd verhaal, maar als je hoor toestellen nodig hebt dan ga ik me niet zo oriënteren. Ik heb een lokale winkel gebeld en ben eerst naar audiologische centrum geweest, daarna KNO arts en daarna terug naar lokale winkel.

    Als je zo veel geld kunt besparen, dan mag de verzekering wel beter adviseren. Nu moet iedereen het zelf uitzoeken, waarom niet 1 partij die het dan deelt. Net zoals bovenstaande nuttige informatie.

  • Offline als antwoord op Cooren

    Dank u wel voor de uitgebreide reactie op mijn vraag. Al lezende heel wat eigen  ervaringen bevestigd gezien, Met deze reactie in mijn achterhoofd extra gemotiveerd de meest juiste aanschaf te realiseren. Van ZK verwacht ik ook nog een reactie/advies. 

Opmerking Onderliggend