Herziening vergoedingen hoortoetstellen, randapparatuur en benodigdheden

Wat is het idee?

Waar gaat het om:

Het gaat om de aankoop van randapparatuur en andere essentiële benodigdheden bij de aanschaf van hoortoestellen.

Zilveren Kruis heeft afspraken gemaakt met bijna alle audiciens, over kwaliteit en prijs. (Deze audiciens vindt u via de Zorgzoeker op onze website).

Deze uitspraak in onjuist. De uitspraak geldt alleen voor de kosten van hoortoestellen in cat. 1-5. Niet voor accessoires. Daar gelden geen vaste prijzen voor.

Wat is jouw idee?

Sta toe dat verzekerden bij niet-(direct) gecontracteerde leveranciers randapparatuur en essentiële benodigdheden kopen en vergoedt deze volgens de nu geldende regels.

Het leveren van randapparatuur en bv. batterijen vraagt geen speciale kennis die een audicien nodig heeft en/of daar thuishoort.

Het blijkt dat sommige gecontracteerde audiciens overigens gebruik maken van een eigen online-website (of treden op namens een online bedrijf) voor de levering van randapparatuur en benodigdheden.

  • Waarom is dit idee nodig?

De gecontracteerde audiciens maken misbruik van de overeenkomst met het Zilveren Kruis door exorbitant hoge prijzen te vragen voor randapparatuur en andere benodigdheden (bv. batterijen). Het motiveren van de aanvraag wordt aan audicien overgelaten.

De aanvraag van een audicien (met rekening) voor randapparatuur namens een klant was bij mij in duisternis gehuld. Een kopie rekening en bijbehorende motivatie werd niet verstrekt.

De regel dat een verzekerde vooraf zelf toestemming moet vragen- wanneer de aankoop bij een niet gecontacteerde audicien plaats vindt, leidt tot verwarring.

In welke situatie en voor wie is dit een verbetering?

Het Zilveren Kruis en de verzekerde betalen onnodig veel te veel voor randapparatuur en benodigdheden. Het bovenbeschreven voorstel maakt dat Audiciens gedwongen worden marktconforme prijzen te hanteren. Goed voor het Zilveren Kruis en goed voor de verzekerden.

Zorgverzekeraars spannen zich al in medicijnen tegen concurrerende prijzen in te kopen. Waarom niet voor randapparatuur en ander benodigdheden van hoortoestellen waarbij de verzekerden het werk voor hun verzetten.

  1. Renaud

Relatienummer ****

9/9/2023

NB Mijn ervaringen over het bovenstaande, waarover ik al sinds april van dit jaar met het Zilveren Kruis in discussie ben heb ik vanavond ingediend bij mijn afrekening.

Dit idee is gesloten
Bovenliggend
  • Goedemorgen RenaudOnno, 

    Welkom op Samen en dank voor het uitgebreide bericht dat je gepost hebt.

    Je schrijft dat gecontracteerde audiciens hoge prijzen vragen voor het leveren van randapparatuur. Daarom stel je voor dat mensen de randapparatuur ook bij niet-gecontracteerde leveranciers kunnen kopen. Je verwacht dat de kosten daardoor lager zijn.

    Om je idee helemaal helder te krijgen heb ik nog wel wat vragen. Je schrijft dat de rekening van de audicien in duisternis was gehuld. Zou het helpen wanneer je meer inzicht zou krijgen in wat de audicien gedeclareerd heeft? En dat je hierdoor de tarieven kunt vergelijken met andere leveranciers?

    Of gaat het je om de vrije keuze van leverancier en het vervolgens krijgen van een marktconforme vergoeding?   

    PS Ik heb je relatienummer in verband met privacy verwijderd.

  • Offline als antwoord op Halco - Zilveren Kruis

    Er staan 2, eigenlijk 3 vragen waaruit blijkt dat ik mijn idee onvoldoende over het voetlicht heb gebracht.

    Wat is hoofdzaak: Het gaat om de regels van de vergoedingen van het Zilveren Kruis die tot uitwassen leidt, waarbij zowel het Zilveren Kruis als haar verzekerden onnodige kosten maken.

    Afspraken met gecontracteerde Audiciens

    Zilveren Kruis heeft afspraken gemaakt met bijna alle audiciens, over kwaliteit en prijs. Gecontracteerde audiciens vindt u via de Zorgzoeker op onze website.

    Deze uitspraak in onjuist. De uitspraak geldt alleen voor de kosten van hoortoestellen in cat. 1-5. Niet voor accessoires. Daar gelden geen vaste prijzen voor.

    De audiciens maken misbruik van de overeenkomst met het Zilveren kruis door exorbitant hoge prijzen te vragen voor randapparatuur en bv. batterijen. Het leveren van randapparatuur en bv. batterijen vraagt geen speciale kennis die een audicien nodig heeft en/of thuishoort.

    Voorbeelden:

    Phonak tv-connector              €186,23           Op het internet: €144,10

    Phonak Partner Mic:              € 480,69          Op het internet: €249

    Hoorbatterijen (60x)              € 26,50            Op het internet: €16,75

     

    Het Zilveren Kruis jaagt zichzelf en haar verzekerden op onnodige kosten. Daar waar het Zilveren Kruis scherp inkoopt op zorg en medicijnen ligt hier een taak om verzekerden vrij te laten in hun keus.

    Het Zilveren Kruis houdt een markt in stand die niet-marktconform is. Erger is dat verzekerden indirect een te hoge premie betalen voor de zorg die het Zilveren Kruis biedt.

    Kortom: laat de verzekerden vrij om hun randapparatuur en andere benodigdheden bij niet-gecontacteerde partijen (webwinkels) in te kopen en deze te vergoeden (conform de polis)  alsof zij besteld waren bij een gecontacteerde partij. Het resultaat zal zijn dat Audiciens hun prijzen zullen aanpassen (verlagen). De motivatie voor de aanschaf dient men zelf aan te geven.

    Komt nog bij dat Audiciens zich verbonden hebben aan eigen webshops/winkels en de verzekerden in de tang kunnen nemen omdat toestemming van bv. apparatuur via hen wordt bewerkstelligd.

    Dat brengt mij op de bijzaak: de “duisternis” van mijn audicien. Ik moest mij niet bemoeien met de aanvraag voor de Phonak Tv connector, laat staan dat ik kennis kon nemen van de motivatie. Het ontging mij overigens waarom de rekening separaat moet worden ingediend.

    NB In mijn onderzoek ben ik niemand tegengekomen die tevreden was over zijn/haar aangeschafte hoorapparaten. De algemene klacht: in een rumoerige omgeving faalt het toestel.Renaud 11/9/2023

Opmerking
  • Offline als antwoord op Halco - Zilveren Kruis

    Er staan 2, eigenlijk 3 vragen waaruit blijkt dat ik mijn idee onvoldoende over het voetlicht heb gebracht.

    Wat is hoofdzaak: Het gaat om de regels van de vergoedingen van het Zilveren Kruis die tot uitwassen leidt, waarbij zowel het Zilveren Kruis als haar verzekerden onnodige kosten maken.

    Afspraken met gecontracteerde Audiciens

    Zilveren Kruis heeft afspraken gemaakt met bijna alle audiciens, over kwaliteit en prijs. Gecontracteerde audiciens vindt u via de Zorgzoeker op onze website.

    Deze uitspraak in onjuist. De uitspraak geldt alleen voor de kosten van hoortoestellen in cat. 1-5. Niet voor accessoires. Daar gelden geen vaste prijzen voor.

    De audiciens maken misbruik van de overeenkomst met het Zilveren kruis door exorbitant hoge prijzen te vragen voor randapparatuur en bv. batterijen. Het leveren van randapparatuur en bv. batterijen vraagt geen speciale kennis die een audicien nodig heeft en/of thuishoort.

    Voorbeelden:

    Phonak tv-connector              €186,23           Op het internet: €144,10

    Phonak Partner Mic:              € 480,69          Op het internet: €249

    Hoorbatterijen (60x)              € 26,50            Op het internet: €16,75

     

    Het Zilveren Kruis jaagt zichzelf en haar verzekerden op onnodige kosten. Daar waar het Zilveren Kruis scherp inkoopt op zorg en medicijnen ligt hier een taak om verzekerden vrij te laten in hun keus.

    Het Zilveren Kruis houdt een markt in stand die niet-marktconform is. Erger is dat verzekerden indirect een te hoge premie betalen voor de zorg die het Zilveren Kruis biedt.

    Kortom: laat de verzekerden vrij om hun randapparatuur en andere benodigdheden bij niet-gecontacteerde partijen (webwinkels) in te kopen en deze te vergoeden (conform de polis)  alsof zij besteld waren bij een gecontacteerde partij. Het resultaat zal zijn dat Audiciens hun prijzen zullen aanpassen (verlagen). De motivatie voor de aanschaf dient men zelf aan te geven.

    Komt nog bij dat Audiciens zich verbonden hebben aan eigen webshops/winkels en de verzekerden in de tang kunnen nemen omdat toestemming van bv. apparatuur via hen wordt bewerkstelligd.

    Dat brengt mij op de bijzaak: de “duisternis” van mijn audicien. Ik moest mij niet bemoeien met de aanvraag voor de Phonak Tv connector, laat staan dat ik kennis kon nemen van de motivatie. Het ontging mij overigens waarom de rekening separaat moet worden ingediend.

    NB In mijn onderzoek ben ik niemand tegengekomen die tevreden was over zijn/haar aangeschafte hoorapparaten. De algemene klacht: in een rumoerige omgeving faalt het toestel.Renaud 11/9/2023

Onderliggend
Geen gegevens