Wat is het idee?
Studenten worden steevast vergeten in de samenleving en zo ook bij Zilveren Kruis. Voor een ideale buitenlandervaring moet je dus voorlopig nog niet bij Zilveren Kruis aankloppen. Die annuleren je verzekering gewoon zonder in adequate taal uit te leggen waarom, helemaal nadat ze je in de zomer bevestigd hebben, dat je niets zou moeten veranderen aan je verzekering.
Daarom lijkt me het volgende stappenplan een uitermate goed idee
1) Stel beleid op voor studenten, die in het buitenland gaan studeren en communiceer hierover aan de hand van een standaard e-mailnieuwsbrief of een online webpagina o.i.d.
2) Leg het in begrijpelijke taal uit wat er van je (als student) verwacht wordt zonder tegenstrijdigheden (i.e. niet eerst 'nee, je hoeft niets aan te passen' om daarna opeens een Wlz-verklaring te vereisen'). Tenslotte maak je (1) verzekeringen er anders alleen maar grijzer en stoffiger van voor studenten en (2) loop je het risico dat het niet begrepen wordt, omdat studenten hier doorgaans nog maar weinig ervaring mee opgedaan hebben
3) Accepteer documenten van DUO. Dit zijn overheidsdocumenten. Als je met DigiD in moet loggen, zou de erkenning van deze documenten niet te veel moeten zijn
4) Verzoek aan Zilveren Kruis om het hier binnen de branche over te hebben. Het bewustzijn is er niet, waardoor keer op keer studenten tegen dit soort problematiek aanlopen en hetzelfde taaie stappenplan moeten doorlopen. Luister hierbij naar studenten, die hier al tegenaan gelopen zijn.
5) Voorkom dat studenten (een kwetsbare groep in het buitenland met gelimiteerde inkomsten meestal) in de problemen komen en onverzekerd in het buitenland door het leven moeten of gezeik krijgen met bijvoorbeeld toeslagen. Ze hebben al genoeg om zich op te focussen (groepsprojecten, tentamens en hun administratie in een hele andere taal op orde krijgen). Maak het ze makkelijk en denk mee.