Bewuste financiële keuze voordat behandeling start

Wat is het idee?

Beste mensen,

Het idee bewuste financiële keuze en aanmelding op dit platform ontstond vanuit de volgende gebeurtenis.

Op 23 september 2024 liet ik bij het huid medisch centrum in Amsterdam een klein angioom verwijderen op mijn voorhoofd. 
Daarvoor ben ik maximaal 5 minuten bij de dermatoloog binnen geweest. Deze heeft geen bewuste keuze vraag gesteld over de kosten.
De behandeling verliep naar tevredenheid. De factuur die ik daarna heb ontvangen bedraagt: 353,74. Dit betreft het bedrag van het DBC.
Daar mijn eigen risico nog niet besteed was, betaal ik dit nu zelf.

Ik heb het huid medisch centrum gebeld en gevraagd om een toelichting. De antwoorden in het kort: factuur is conform de DBC.
Er wordt niet met minuten gewerkt. Het is niet mogelijk om hier een consult van te maken (160 euro). Het is onbekend of de dermatoloog een bewust keuze gesprek met mij had moeten voeren over de kosten. Wat mogelijk is, is dat ik de factuur ontvang. 

Met bovenstaande heb ik de persoonlijke zorgcoach vandaag gebeld. Deze heeft mij vriendelijk te woord gestaan. Maar deze kon niets voor mij betekenen.
Vervolgens heb ik de telefonische klachtenlijn gebeld. Ook daar ben ik vriendelijk te woord gestaan. De klacht is genoteerd. Het is onduidelijk wat er mee gedaan kan worden omdat het klachtenbureau geen contact heeft met zorginkoop. Eventueel kan ik ook NZa benaderen.

Mijn idee richt zich op het in gesprek gaan met klanten van Zilveren Kruis over de ervaren prijs kwaliteit verhouding van behandelingen. Omdat Zilveren Kruis de zorginkoop vorm geeft, én daarbij zou moeten luisteren naar wensen van klanten. Tevens is mijn idee om cliënten meer eigen sturing te geven in het toevoegen van complementaire zorg in hun aanvullende pakket.

Ik had mijn 353 euro met liefde gestort op de rekening van een gehandicaptenzorg instelling, ggz of ouderenzorg. Maar NIET op de rekening van de dermatoloog, voor dit DBC.

Dit idee van bewust financiële keuze kan concreter. Ik hoop dat jullie voorbij de dbc willen denken, terug naar de bedoeling. Een vrije en geïnformeerde zorgkeuze.

In gesprek over jouw idee
  • Offline als antwoord op Jasper - Zilveren Kruis

    Hai Jasper,

    Dank voor je reactie en je samenvatting. Om dit een helder idee te laten zijn, zijn denk ik de volgende toevoegingen nodig op hoofdlijnen:


    - Bied patiënten zeer praktisch en concreet transparantie over winst in de zorg: Het huidmedischcentrum.nl is een bedrijf en biedt tweede lijns zorg. In welke mate dragen Zilveren Kruis/ de verzekeringsgelden van verzekerden bij aan het verdien model van dit bedrijf? Idee: onderzoek dit type samenwerkingsverbanden en de wijze waarop zij financieel verantwoorden. Begin bij een specialisme met veel van dit type bedrijfsmatige tweede lijns zorg 

    - Bied patiënten zeer praktisch en concreet voorbeelden van solidariteit in de zorg.

    Het gaat er om dat we vanuit de bedoeling en leefwereld overeind houden dat we in Nederland solidair willen zijn met elkaar. Waar ik natuurlijk in mijn geval nooit achter ga komen: Met wie ben ik nu solidair geweest door een rekening te betalen van 353,74 voor een behandeling van 5 minuten? Ik hoop niet dat ik solidair ben met dit bedrijf/ de bankrekening van deze artsen. 

    Dus transparantie over winsten/inkomens van artsen en solidariteit zijn van belang bij een bewuste financiële keuze.

    Ik wens jullie succes bij het kwartaaloverleg. Leuk dat ik er nog iets van terug hoor.

  • Offline als antwoord op Ineke

    Hoi Ineke,

    Het valt mij in dit bericht, maar ook in eerdere berichten op dat je steeds het Huid Medisch Centrum aanhaalt. Daarbij heb je het verdienmodel en de winst die zij maken. Is er een conflict met deze behandelaar? De reactie die eventueel uit een kwartaalsessie komt, gaat dit namelijk op geen manier goedmaken. Als er inderdaad een conflict is dan wil ik je aanraden om een klacht in te dienen bij de behandelaar.

  • Offline als antwoord op Jasper - Zilveren Kruis

    Hai Jasper,

    Ja, dat klopt. Ik noem deze naam omdat dat de achtergrond is waar mijn idee uit voort komt. Jij stelde eerder de vraag: 'Zijn er specifieke situaties of behandelingen waar het mis gaat?'.  Toen heb ik de suggestie gedaan de tweede lijns zorg / dit type behandelcentra te onderzoeken. 

    Ik voel er zelf niet voor om bij het centrum een klacht in te dienen. Het is aan jullie om zorgvuldig om te gaan met mijn verzekeringsgelden en die van anderen. Op te komen voor uitgangspunten als solidariteit en transparantie. En dit te bewaken. Zorginkoop ligt bij jullie. Daarin ben ik geen speler. Wat ik wel kan doen is gebruik maken van deze ideeënlijn. En ik heb een klacht ingediend bij het Zilveren Kruis. Die is netjes afgehandeld.