Dure zorg door Xper clinics

Wat is het idee?

Ik zou graag willen dat jullie eens kijken hoe vaak Xperts handtherapie nieuwe patiënten heeft in vergelijking met andere zorgaanbieders.

Xpert clinics is een zorgaanbieder voor problemen aan de hand. Ik ben in april bij ze geweest, waarna ik werd verwezen naar Xpert handtherapie. Mijn laatste afspraak was 15 juli.  Ik kreeg twee duimspalken die ik moest omdoen tijdens mijn slaap,  met de boodschap dat over tijd mijn duimen konden slinken en dat ik dan terug moest komen voor een kleinere maat. Op 4 november maakte ik een nieuwe afspraak, omdat inderdaad de spalken niet meer goed pasten. Wie schetst mijn verbazing toen ik in de email zag dat ik een dubbele afspraak had. Ik heb gebeld om de tweede te annuleren, maar dat kon niet want als je langer dan drie maanden niet was geweest dan beschouw Xpert handtherapie je als nieuwe patiënt en moet je weer een intake gesprek doen. En veranderen was onmogelijk want dit was het protocol. Op mijn vraag of dit protocol van de zorgverzekeraar kwam of van hunzelf was het antwoord dat het van hunzelf kwam, want wat kan er niet allemaal gebeuren in drie maanden.

Ik vind dit bizar. Ik ken geen enkele fysiotherapeut die dit doet. Als ik bij mijn gewone fysiotherapeut na een half jaar langs kom omdat ik weer last heb van mijn heup dan gaan we heus geen intakegesprek doen. Ik vraag mij dan ook af of dit protocol medisch of commercieel gedreven is.

Als Xpert Clinics dit beleid laat varen dan is dit een verbetering voor zowel de patiënt als de zorgverzekeraar. Mij kost het een behandeling minder van mijn tegoed en jullie hoeven dat niet te betalen. En ze hebben het toch waarachtig niet nodig, want Rotterdam, waar ik normaal naartoe ga, heeft een patiëntenstop voor, jawel, "nieuwe" patiënten, dus nu moet ik voor dat stukje plastic naar Den Haag.

Ik hoop dat jullie er naar kunnen kijken want de gezondheidszorg is al duur genoeg.

met vriendelijke groet

In gesprek over jouw idee
  • Hoi RuudP,

    Ik lees je verbazing over de behandeling bij de XPert Clinics. Ik kan me voorstellen dat je meer wilt weten over de declaraties voor jouw fysiotherapiebehandeling. Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met mijn collega’s van Klantenservice. Zij kunnen zien wat er op jouw polis gedeclareerd wordt. En een signaal over de zorgverlener afgeven aan de collega’s van Zorginkoop. Mijn collega’s zijn op verschillende manieren bereikbaar zie zk.nl/contact .

    Wordt het niet duidelijk en wil je een klacht indienen? Dan is er de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de zorgverlener. Je geeft je zorgverlener hiermee de gelegenheid om op je klacht te reageren. 

    Daarnaast ook goed om te weten. We controleren uiteraard declaraties goed. Zo controleren we of de declaratie die is ingediend, juist is. En we controleren of de zorg die gedeclareerd is echt heeft plaatsgevonden.

    Kun je hiermee uit de voeten?