Mijn wens is dat de communicatie tussen zorgcentra, huisarts, ziekenhuis(specialisten), apotheek en ziektekostenverzekeringen verbetert.

Wat is het idee?

Mijn wens is dat de communicatie tussen zorgcentra, huisarts, ziekenhuis(specialisten), apotheek en ziektekostenverzekeringen verbetert.  Dit op te zetten door Zilveren Kruis(zorgcoach?). Dit zou geactiveerd kunnen worden als een patiënt >8 weken onverklaarbare pijn heeft ondanks gebruik van sterke pijnstillers.      Het is mijn vrouw overkomen doordat specialist diagnose vaststelde "ingezakte rugwervel" en zich niet afvroeg 'waarom heeft patiënte nog steeds na 8 weken toenemende pijn ondanks de zware pijnmedicatie'. Niemand van zorgcentra heeft zich ook afgevraagd waarom zoveel consulten en medicatieaanvragen nodig zijn, waardoor er dus ook nota's naar apotheek en ZK gaan. Vanwege vertrouwen(?) in zorgcentra heeft dit uiteindelijk na 7 maanden een aanvullende diagnose doen vaststellen: "multipel myeloom". Het kan ziekteverloop (sterk) verkorten en ook ziektekosten besparen als hier voor een systeem komt (als dat er al niet is?).  Ook door bijvoorbeeld minimaal 1 x per jaar een gezondheidsonderzoek aan te bieden waar de volgende onderdelen worden onderzocht: Totaal bloedbeeld, bezinking, albumine, totaal eiwit, E-proteïne, cholesterol, calcium, CRP, vitamine D, vitamine B12, nierfunctie Creatinine, ferritine, ASAT, ALAT, gewicht, bloeddruk en zuurstofmeting.}

In mijn omgeving hoor ik zeer vaak dat huisartsen en vooral specialisten bij vaststellen van een diagnose niet verder zoeken om z.g., waarschijnlijkheden verder te onderzoeken.

Ook hoor ik veel om me heen dat het lijkt of er 'winkeltjes' vooral in ziekenhuizen zijn. Elke afdeling (specialist) heeft zijn eigen winkeltje en als vooral specialist er geen 'brood' meer in ziet wordt patiënt verwezen naar volgende winkel. Het is dus belangrijk dat tijdig onderkend wordt aanvullende diagnose nodig is. 

En dat was nu juist de reden dat mijn vrouw werd opgenomen voor verder onderzoek. Wij waren vol vertrouwen dat mijn vrouw de juiste zorg zou krijgen.

Maar na het evaluatiegesprek werd er opgemerkt "al hadden we dit 3 maanden eerder geweten hadden we nog wat kunnen doen". 

 

Als bijkomend voordeel: patiënt heeft de mogelijkheid om euthanasie aan te vragen om verdere pijn en zware onderzoeken te stoppen.

 

Dit idee is dus nodig dat zorgcentra de zorg leveren die patiënt sneller van pijn lijden verlost,

Verder zorgkosten van zorgcentra en verzekeringen zal dit besparen.

In gesprek over jouw idee
  • Hoi Johan,

    Welkom op Samen. Bedankt voor je idee en de duidelijke uitleg over je vervelende ervaring in het ziekenhuis.

    Als ik het goed begrijp, is er bij je vrouw een verkeerde diagnose gesteld en is dit pas later ontdekt. Je wilt dit verbeteren door betere communicatie.

    Ik vraag me af welke rol je voor een zorgverzekeraar hierin ziet. Wij hebben geen toegang tot medische dossiers of gegevens, en we krijgen pas later de rekening van de zorgverlener. Ook willen we als zorgverzekeraar niet de rol van de zorgverlener overnemen.

    Zou je kunnen toelichten hoe je dit precies voor je ziet? Ik ben benieuwd naar je gedachten.

  • Offline

    Beste Halco,

    ZK zou sneller nota's van zorgcentra kunnen eisen van zkhs, apotheek, huisarts ingediend krijgen.

    Een team van zorgcoaches kan dat volgen middels een te ontwikkelen(?) systeem. Na een alert zou dan bij betreffende (meestal) specialist kunnen verzoeken waarom er niet verder gezocht wordt bij iemand met toenemende pijn. Er kan ook naar familie een bericht gestuurd worden dat de consulten tot dan toe niets heeft opgeleverd. Met de insteek dat uitgebreid bloedonderzoek (zoals eerder aangegeven) dringend gewenst is. Het is gebleken dat er te veel vertrouwen van patiënten is in zorgcentra c.q. specialisten!

    Ik zie dan sterk voordeel om 1: de patiënt beter bij te staan en 2: de ziektekosten te reduceren.

    Zilverenkruis wil toch ook het beste voor haar klanten?

  • Offline als antwoord op Johan

    Hoi Johan,

    Dank voor je uitleg. Ik twijfel nog steeds een beetje of jouw idee wel echt een taak is voor een zorgverzekering. Als ik het goed begrijp, wil je dat vervolg- of andere onderzoeken sneller worden gedaan als een behandeling niet werkt.

    Zou dit niet meer de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis zijn? Zij hebben immers toegang tot het medisch dossier en weten welke behandeling is gestart. Daarnaast werken daar medici die verschillende behandelingsmogelijkheden kennen, terwijl wij deze medische kennis uiteraard niet hebben.

    Zou het misschien helpen als wij meer aandacht besteden aan de optie van een second opinion? Ik denk dat een second opinion in de situatie die je beschrijft heel nuttig kan zijn. Op deze pagina leggen we uit wat de mogelijkheden zijn voor een second opinion.