Mijn wens is dat de communicatie tussen zorgcentra, huisarts, ziekenhuis(specialisten), apotheek en ziektekostenverzekeringen verbetert.

Wat is het idee?

Mijn wens is dat de communicatie tussen zorgcentra, huisarts, ziekenhuis(specialisten), apotheek en ziektekostenverzekeringen verbetert.  Dit op te zetten door Zilveren Kruis(zorgcoach?). Dit zou geactiveerd kunnen worden als een patiënt >8 weken onverklaarbare pijn heeft ondanks gebruik van sterke pijnstillers.      Het is mijn vrouw overkomen doordat specialist diagnose vaststelde "ingezakte rugwervel" en zich niet afvroeg 'waarom heeft patiënte nog steeds na 8 weken toenemende pijn ondanks de zware pijnmedicatie'. Niemand van zorgcentra heeft zich ook afgevraagd waarom zoveel consulten en medicatieaanvragen nodig zijn, waardoor er dus ook nota's naar apotheek en ZK gaan. Vanwege vertrouwen(?) in zorgcentra heeft dit uiteindelijk na 7 maanden een aanvullende diagnose doen vaststellen: "multipel myeloom". Het kan ziekteverloop (sterk) verkorten en ook ziektekosten besparen als hier voor een systeem komt (als dat er al niet is?).  Ook door bijvoorbeeld minimaal 1 x per jaar een gezondheidsonderzoek aan te bieden waar de volgende onderdelen worden onderzocht: Totaal bloedbeeld, bezinking, albumine, totaal eiwit, E-proteïne, cholesterol, calcium, CRP, vitamine D, vitamine B12, nierfunctie Creatinine, ferritine, ASAT, ALAT, gewicht, bloeddruk en zuurstofmeting.}

In mijn omgeving hoor ik zeer vaak dat huisartsen en vooral specialisten bij vaststellen van een diagnose niet verder zoeken om z.g., waarschijnlijkheden verder te onderzoeken.

Ook hoor ik veel om me heen dat het lijkt of er 'winkeltjes' vooral in ziekenhuizen zijn. Elke afdeling (specialist) heeft zijn eigen winkeltje en als vooral specialist er geen 'brood' meer in ziet wordt patiënt verwezen naar volgende winkel. Het is dus belangrijk dat tijdig onderkend wordt aanvullende diagnose nodig is. 

En dat was nu juist de reden dat mijn vrouw werd opgenomen voor verder onderzoek. Wij waren vol vertrouwen dat mijn vrouw de juiste zorg zou krijgen.

Maar na het evaluatiegesprek werd er opgemerkt "al hadden we dit 3 maanden eerder geweten hadden we nog wat kunnen doen". 

 

Als bijkomend voordeel: patiënt heeft de mogelijkheid om euthanasie aan te vragen om verdere pijn en zware onderzoeken te stoppen.

 

Dit idee is dus nodig dat zorgcentra de zorg leveren die patiënt sneller van pijn lijden verlost,

Verder zorgkosten van zorgcentra en verzekeringen zal dit besparen.

In gesprek over jouw idee