Prijsvergelijkingssites ondermijnen solidariteit

Wat is het idee?

 Ik stoor me de laatste weken behoorlijk aan al die reclames  op radio en tv die zorgverzekeringen vergelijken. Dit jaar lijken er veel meer spelers op die markt actief dan in voorgaande jaren. Kennelijk is het een lucratieve business en een aantrekkelijk verdienmodel. Die agressieve man in de reclames van Overstappen.nl spant wat mij betreft de kroon.

In de reclames wordt volledig uitgegaan van het 'ik-perspectief': wat is voor jou het aantrekkelijkst, kies alleen wat jij nodig hebt. Tot op zekere hoogte begrijpelijk, maar het solidariteitsprincipe is geheel uit beeld, terwijl dat toch de basis is van verzekeren. Al die vergelijkingssites ondermijnen kortom de solidariteit.

Ik vind het een verantwoordelijkheid van Zilveren Kruis, maar ook alle andere ziektekostenverzekeringen om dat solidariteitsprincipe veel meer en actiever uit te dragen, desnoods gezamenlijk vanuit Zorgverzekeraars Nederland. Want, hoe je het ook went of keert, misschien zijn verzekerden op korte termijn voordeliger uit, maar op de langere termijn krijgen ze alsnog de rekening gepresenteerd omdat het systeem wordt uitgehold en de premies alleen nog maar verder zullen stijgen.

In gesprek over jouw idee
  • Hoi Jeanine,

    Leuk weer van je te horen op Samen. En goed dat je je zorg en irritatie met ons deelt.

    Ik kan me voorstellen dat je je stoort aan de reclames van vergelijkers omdat deze acties het solidariteitsprincipe ondermijnen.

    Wij voeren hierover gesprekken met Zorgverzekeraars Nederland, hierbij zijn ook de vergelijkers vertegenwoordigd. Zoals je misschien al opgevallen is worden er bij de grote vergelijkers geen tandenborstels en gratis aanvullende verzekeringen meer weggegeven. Dus de eerste stappen zijn gezet maar we zijn er nog niet. Voorbeelden zoals deze nemen we zeker mee in de gesprekken.

  • Offline als antwoord op Carola - Zilveren Kruis

    Hallo Carola, Dank voor je reactie. Geen 'gratis' cadeautjes meer, dat is in elk geval al iets.

    Maar ik ben ook heel benieuwd wat dan het verdienmodel voor deze vergelijkingssites is. Die vraag blijft nog onbeantwoord. Ik neem aan dat zij een percentage krijgen voor elke nieuwe verzekering die ze binnen brengen? Dat wordt dus door de verzekering - in dit geval Zilveren Kruis - betaald?

    Ik vind dat je daar als ziektekostenverzekeraar transparant over moet zijn. Wat overigens ook geldt voor de vergelijkingssites. Die informatie is namelijk nergens te vinden.

    Uiteindelijk betalen ALLE consumenten - dus ook degenen die wel nut en noodzaak zien van solidariteit - dus de bonus die de verzekeraars aan deze (commerciële) vergelijkingssites uitkeren.