Wat is het idee?
Ik stoor me de laatste weken behoorlijk aan al die reclames op radio en tv die zorgverzekeringen vergelijken. Dit jaar lijken er veel meer spelers op die markt actief dan in voorgaande jaren. Kennelijk is het een lucratieve business en een aantrekkelijk verdienmodel. Die agressieve man in de reclames van Overstappen.nl spant wat mij betreft de kroon.
In de reclames wordt volledig uitgegaan van het 'ik-perspectief': wat is voor jou het aantrekkelijkst, kies alleen wat jij nodig hebt. Tot op zekere hoogte begrijpelijk, maar het solidariteitsprincipe is geheel uit beeld, terwijl dat toch de basis is van verzekeren. Al die vergelijkingssites ondermijnen kortom de solidariteit.
Ik vind het een verantwoordelijkheid van Zilveren Kruis, maar ook alle andere ziektekostenverzekeringen om dat solidariteitsprincipe veel meer en actiever uit te dragen, desnoods gezamenlijk vanuit Zorgverzekeraars Nederland. Want, hoe je het ook went of keert, misschien zijn verzekerden op korte termijn voordeliger uit, maar op de langere termijn krijgen ze alsnog de rekening gepresenteerd omdat het systeem wordt uitgehold en de premies alleen nog maar verder zullen stijgen.