Digitaal contact met je zorgverlener

Digitaal contact met je zorgverlener kan voor jou een toevoeging zijn. We zijn benieuwd naar jouw wensen en ervaringen.

Afgerond

Offline

Bedankt voor alle ideeën en verhalen over digitaal contact met je arts! Mijn collega Cathelijne en ik hebben veel opgestoken van ons gesprek met jullie. Het is nu duidelijk wat jullie wensen zijn én wat Zilveren Kruis te doen heeft.

Hieronder een samenvatting van jullie opmerkingen en ons actieplan.

 

Wat we van jullie hebben geleerd

In de reacties viel ons een viertal punten op:

 

  1. “Ik wil kunnen kiezen voor wel of niet digitaal contact”

Veel van jullie staan open voor digitaal contact. Maar jullie willen wel de keuze houden: digitaal contact of liever toch naar de arts. Zo zegt Wil80 dat ‘fysiek met de behandelaar spreken mogelijk moet blijven’. En sommige deelnemers, zoals Frdemeer, willen liever alleen persoonlijk contact.

  1. “Ik zie digitaal contact vooral als aanvulling”

Niet elk contact met een arts is geschikt om digitaal te doen, onderstrepen jullie. Jesse heeft een duidelijke wens: ‘consulten die maandelijks of jaarlijks terugkeren graag digitaal, maar consulten waarbij een diagnose wordt gesteld liever niet’. Mike ziet digitaal als aanvulling, maar niet als vervanging.

  1. “Ik wil de data van mijn slimme horloge kunnen delen met mijn arts”

Mike en JeroenSwets geven aan dat ze hun gezondsheidsdata met hun arts willen kunnen delen. Dan kan de arts deze data alvast bestuderen en meteen tot de kern komen tijdens het spreekuur.

  1. “Ik vind dat digitaal contact makkelijker moet worden”

Sommigen van jullie hebben al ervaring met digitaal contact. Bijvoorbeeld met het bekijken van gegevens, digitaal een afspraak maken of een vraag stellen via chatbericht of e-mail. Maar dit soort systemen zijn nog niet altijd makkelijk te gebruiken, zeggen jullie. Jesse merkt dat verschillende artsen verschillende systemen gebruiken. Dat maakt het voor de patiënt lastig. Ook Mike heeft zo’n ervaring. Digitaal data delen met zijn arts is onnodig ingewikkeld. Hij vindt databeveiliging belangrijk, maar die beveiliging zorgt er tegelijk voor dat gegevens sturen een omslachtig proces is.

 

Kortom, in de gesprekken hoorden we enthousiasme over de opkomst van digitaal contact met zorgverleners, maar vooral als aanvulling op het fysieke spreekuur bij de arts. Wel is er nog werk aan de winkel om dit digitale contact makkelijker te maken. En om ervoor te zorgen dat je bij zoveel mogelijk artsen de keuze hebt.

 

Dit gaan we voor jullie doen

Jullie stem is gehoord. En deze bevestigt voor een groot deel wat wij voorspelden: digitaal contact is voor steeds meer mensen een belangrijk alternatief om hun arts te benaderen. Daarom gaan wij nu aan de slag met:

 

  • Afspraken maken met zorgverleners over hoeveel consulten zij digitaal kunnen doen. Zo zorgen we dat steeds meer verzekerden kunnen kiezen of ze hun consult fysiek of digitaal willen.

  • Meehelpen om de veilige uitwisseling van patiëntgegevens in Nederland gemakkelijker te maken. Zo helpen we mee om het voor onze verzekerden makkelijker te maken om nieuwe technologie te gebruiken.

  • Stimuleren dat het keuzerecht voor patiënten wettelijk wordt vastgelegd. Zo zorgen we dat patiënten zelf kunnen kiezen hoe ze contact met hun arts willen: digitaal of in de spreekkamer, of een combinatie daarvan.
  •  


    In gesprek

    Martin | 23 november 2020 

    Digitaal contact met je zorgverlener kan voor jou een mooie toevoeging zijn. Collega’s Cathelijne en Jan Christiaan praten graag met jou over digitaal contact met je zorgverlener. Cathelijne is medisch adviseur en zelfstandig radioloog. Jan Christiaan is expert op het gebied van digitale zorg.

    Cathelijne en Jan Christiaan stellen zichzelf voor in het blogartikel 'Van wachtkamer naar woonkamer'.

    We zijn benieuwd naar je wensen en ervaringen. Je wensen en ervaringen nemen we graag mee in de afspraken die wij met zorgverleners maken over digitale zorg. Zo kunnen we digitale opties aanbieden op momenten en manieren die voor jou goed en fijn zijn. En zo heb jij meer keuze om zorg te krijgen op een manier die bij je past.

    Forum - Threadlijst
    Van

    Meer informatie over dit thema

    Uit klantonderzoek zien we dat verzekerden digitale zorg, zoals contact met je arts, een goede extra keuze vinden. Ze vinden het wel belangrijk dat je als verzekerde kunt kiezen. Daarom stellen we in dit thema een aantal vragen over wat voor jou belangrijk is en wanneer je het wel of juist liever niet wilt. Zo helpen we om digitale mogelijkheden zo goed mogelijk bij je wensen aan te laten sluiten. Dan kies je daarna zelf wanneer je het wilt gebruiken.